Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2019

ΓΑΙΑΟΣΕ: Προς αξιοποίηση των σταθμών Θεσσαλονίκης και Πειραιά.

Στην προκήρυξη διαγωνισμών για την αξιοποίηση εκτάσεων πέριξ των σιδηροδρομικών σταθμών Θεσσαλονίκης και Πειραιά αναμένεται να προχωρήσει σύντομα η ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ.

Πριν από περίπου ένα μήνα η διοίκηση της εταιρείας υπέβαλε στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) στην γενική γραμματεία αξιοποίησης δημόσιας περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, για την αξιοποίηση περίπου 150 στρεμμάτων στο σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΓΑΙΑΟΣΕ προτείνει την ανάπτυξη διαφορετικών χρήσεων στην έκταση, όπως την ανέγερση γραφείων, εμπορικών καταστημάτων και χώρων αναψυχής (κινηματογράφοι, καταστήματα εστίασης κτλ).

Η εταιρεία βρίσκεται εν αναμονή της έγκρισης της ΣΜΠΕ για να αποσαφηνιστούν οι χρήσεις γης και οι όροι δόμησης στην έκταση, προκειμένου να προχωρήσει στο επόμενο βήμα που αφορά στην προκήρυξη διαγωνισμού. Όπως εκτιμούν πηγές που παρακολουθούν την υπόθεση, η τελική πρόταση που θα παρουσιαστεί στους υποψήφιους επενδυτές ενδέχεται να προβλέπει συνολική δόμηση μεταξύ 50.000 και 60.000 τμ.

Μέσα στο Νοέμβριο αναμένεται να επαναληφθεί η ίδια διαδικασία, για περίπου 50 στρέμματα τα οποία γειτνιάζουν με τον σιδηροδρομικό σταθμό του Πειραιά.

Η κατάθεση του φακέλου θα γίνει όταν ολοκληρωθούν οι τελικές διορθώσεις στις μελέτες που ετοιμάζουν οι σύμβουλοι της εταιρείας. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση της εταιρείας για την αξιοποίηση της έκτασης στον Πειραιά θα έχει πολλές ομοιότητες με εκείνη για τη Θεσσαλονίκη.

Η εταιρεία θέλει να εκμεταλλευτεί τη θετική συγκυρία με την ταχύτατη ανάπτυξη του Πειραιά, ο οποίος σε μερικά χρόνια αναμένεται να είναι το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη. Εκτός από τις επενδύσεις ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ που θα υλοποιήσει η Cosco Shipping, ο Πειραιάς αναμένεται να αναβαθμιστεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα έτη με την ολοκλήρωση των έργων της επέκτασης του μετρό, τη λειτουργία του ΤΡΑΜ και τις επενδύσεις που υλοποιούνται σε ακίνητα.

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού της Αθήνας, για την οποία έγινε πολύς λόγος τους τελευταίους μήνες η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως το έργο δεν είναι ακόμα ώριμο, καθώς εκκρεμεί σειρά παρεμβάσεων στην ευρύτερη περιοχή, όπως η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής σε μήκος 3,2 χιλιομέτρων στην περιοχή των Σεπολίων.

Εμπορευματικά κέντρα σε Θεσσαλονίκη και Θριάσιο

Κατευθύνσεις από την κυβέρνηση για την αξιοποίηση των 600 στρεμμάτων του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, στην περιοχή Διαβατών του δήμου Δέλτα Θεσσαλονίκης, περιμένει η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε πριν λίγους μήνες για τη δημιουργία και λειτουργία εμπορευματικού κέντρου στην έκταση έχει προς το παρόν παγώσει, δεδομένου ότι η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας ζώνης ελεύθερου εμπορίου, πρωτίστως για εξαγωγές σε τρίτες χώρες με την παροχή φορολογικών κριτηρίων.

Στην πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας εκδήλωσαν ενδιαφέρον η ΜΕΤΚΑ, η Intrakat με την ΤΕΚΑΛ και η ΑΚΤΩΡ 

Παραχωρήσεις.

Το ακίνητο απέχει μόλις 8 χιλιόμετρα από το λιμάνι της πόλης, ενώ υπάρχει γραμμή η οποία το συνδέει με το σιδηροδρομικό δίκτυο, για την αναβάθμιση της οποίας απαιτούνται μικρής κλίμακας παρεμβάσεις.

Σε ό,τι αφορά το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στην έκταση των 588 στρεμμάτων στο Θριάσιο πεδίο, η ΓΑΙΑΟΣΕ περιμένει την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να ξεκινήσουν τα έργα.

Στις 4 Οκτωβρίου η ΓΑΙΑΟΣΕ απάντησε στη δεύτερη επιστολή που έστειλε η Κομισιόν ζητώντας εξηγήσεις για το έργο, το οποίο πρόκειται να υλοποιήσουν η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ και η Goldair. Καλά πληροφορημένες πηγές εκτιμούν ότι μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 αναμένεται να ξεκινήσουν τα έργα, με συνολικό προϋπολογισμό άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ.

Περιφερειακά λιμάνια

Τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η εκπόνηση σχεδίων για την αξιοποίηση εκτάσεων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ κοντά στα 10 περιφερειακά λιμάνια που οδεύουν προς ιδιωτικοποίηση.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ακίνητο 200 στρεμμάτων ακριβώς πίσω από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο αναμένεται να είναι από τα πρώτα που θα ιδιωτικοποιηθούν, πιθανότατα με πώληση του 100% των μετοχών. Στην περιοχή θα μπορούσε να αναπτυχθεί εμπορευματικό κέντρο δεδομένου ότι συνδέεται με το σιδηρόδρομο, ωστόσο θα πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η παραχώρηση του λιμανιού σε ιδιώτες πριν από τη λήψη αποφάσεων.

Ενδιαφέρουσες περιπτώσεις αποτελούν ακίνητα που διαχειρίζεται η εταιρεία στο λιμάνι του Βόλου, αλλά και στη Λάρισα κοντά στο εργοστάσιο της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Η έκταση στο Βόλο ανέρχεται σε 50 στρέμματα και στη Λάρισα σε περίπου 300.


Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr