Σάββατο, 9 Νοεμβρίου 2019

Υπόγειες διαδρομές για τους ΗΣΑΠ


Ενα βήμα πιο κοντά στην υπογειοποίηση τμήματος των γραμμών του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου βρίσκεται η γραμμή 1 του μετρό. 

Πρόκειται για ένα έργο το οποίο μετράει περισσότερο από δέκα χρόνια σε επίπεδο εξαγγελιών, με μια μελέτη να έχει ήδη εκπονηθεί, ενώ το μεγάλο «αγκάθι» υπήρξε τόσο η χρηματοδότησή του όσο και η πολιτική απόφαση υλοποίησής του.
Με την υπογειοποίηση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου από το ύψος του Νέου Φαλήρου έως τον Πειραιά, θα αλλάξει ριζικά η εικόνα της περιοχής, ενώ θα συνδεθεί ο Πειραιάς με τα Καμίνια.

Στην επιφάνεια επανήλθε το έργο της υπογειοποίησης μετά την πρόσφατη έγκριση δέσμευσης ποσού για την εκπόνηση της προμελέτης των τευχών δημοπράτησης του έργου. Συγκεκριμένα, το διοικητικό συμβούλιο των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) προχώρησε στην έγκριση δέσμευσης 91.250,36 ευρώ εις βάρος του προϋπολογισμού εξόδων της ΣΤΑΣΥ για τη χρήση 2019, που αφορούν τα έξοδα εκπόνησης της εν λόγω μελέτης. Η πρώτη αναφορά για το ενδεχόμενο υπογειοποίησης των γραμμών του ηλεκτρικού στο παραπάνω τμήμα έγινε το 2007, ωστόσο τότε το ποσό των 100 εκατ. ευρώ που απαιτούνταν για την υλοποίησή του φάνταζε άπιαστο. Το έργο πρακτικά ενεργοποιήθηκε εκ νέου το 2018, ενώ η πίστωση της μελέτης για τα τεύχη δημοπράτησης στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους φαίνεται ότι θέτει σε τροχιά το έργο.

Με την προϋπόθεση της εξασφάλισης των κονδυλίων, η υλοποίηση του έργου θα ενώσει πρακτικά την Πειραϊκή Χερσόνησο με τα Καμίνια και θα οδηγήσει στη δημιουργία μιας νέας αστικής λεωφόρου που θα διαθέτει τραμ και μετρό (ΗΣΑΠ) και θα φτάνει μέχρι το λιμάνι. Ο νέος σταθμός του μετρό, που είχε σχεδιαστεί να κατασκευαστεί στο ύψος του παλαιού εργοστασίου του Κεράνη, θα εξυπηρετεί μια περιοχή με σημαντικό πληθυσμό, ενώ θα αναβαθμίσει στο σύνολό της τη γραμμή 1 του μετρό (ΗΣΑΠ).

Οι έως τώρα πληροφορίες θέλουν το έργο να δημοπρατείται με την παλαιά του μορφή, καθώς κρίνεται ότι δεν απαιτούνται τροποποιήσεις. Το έργο αφορά την υπογειοποίηση περίπου 1.320 μέτρων σιδηροδρομικής γραμμής από τη γέφυρα της οδού Ρετσίνα έως την είσοδο του σταθμού στο Ν. Φάληρο και την κατασκευή ενός νέου υπόγειου σταθμού στην περιοχή του εργοστασίου του Κεράνη.

Η υπογειοποίηση των γραμμών θα βελτιώσει τις υποδομές των ΗΣΑΠ στην περιοχή του Πειραιά, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα μια ολόκληρη περιοχή περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά. Θα δημιουργηθεί μια νέα συμπαγής λεωφόρος που θα ξεκινάει μετά το στάδιο Καραϊσκάκη και θα τερματίζει στο λιμάνι μέσω της οδού Γούναρη. Αν και αρχικά το έργο είχε συνδεθεί με την κατασκευή του τραμ, ωστόσο το 2009 η επέκταση του τραμ δημοπρατήθηκε μόνη της, ανεξάρτητα από την υπογειοποίηση των ΗΣΑΠ.

Η ιστορία των μελετών του εν λόγω έργου είναι μακρά. Στις 19 Νοεμβρίου 2009 εγκρίθηκε η προμελέτη για την υπογειοποίηση (που ξεκίνησε το 2007) κι έναν μήνα αργότερα υποβλήθηκε η οριστική μελέτη. Στις 23 Νοεμβρίου 2012 εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι (ΑΕΠΟ) για το έργο και στις 4 Μαρτίου 2013 υποβλήθηκε σχετικό αίτημα για άμεση έγκριση της οριστικής μελέτης. Λίγες ημέρες αργότερα αποφασίστηκε, από την τότε διοίκηση των ΣΤΑΣΥ, η διάλυση της σύμβασης για την προμελέτη, τη μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης, κυρίως λόγω προβλημάτων χρηματοδότησης. Τρία χρόνια αργότερα, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου των ΣΤΑΣΥ ανακλήθηκε η απόφαση διάλυσης του 2013 και αμέσως μετά διαλύθηκε και πάλι. Ωστόσο, η τελευταία αυτή πράξη αφορούσε μόνο το κομμάτι του έργου που δεν έχει εκτελεστεί (μελέτη εφαρμογής και τεύχη δημοπράτησης).

Τώρα το έργο βγαίνει ξανά από τα συρτάρια, με τη διοίκηση των ΣΤΑΣΥ να αποδύεται εκ νέου σε έναν αγώνα εύρεσης κονδυλίων.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
.kathimerini.gr