Κυριακή, 10 Νοεμβρίου 2019

Τρεις εναλλακτικές προτάσεις για το τρένο στην Πάτρα.


Τρεις προτάσεις στις αποσκευές του θα έχει το κλιμάκιο του υπουργείου Υποδομών για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Πάτρας με το εθνικό δίκτυο κατά την επίσκεψή του στις Βρυξέλλες.
Η απόφαση για τρεις εναλλακτικές θεωρήθηκε επιτακτική, καθώς οι αρμόδιες Διευθύνσεις της Κομισιόν υποδέχονται με θετικότερο βλέμμα διαφορετικά σενάρια για ένα έργο, ώστε να μπορούν να λάβουν υπόψη τα συγκριτικά στοιχεία και να επιλέξουν το σενάριο που θα πληροί την πλειονότητα των κριτηρίων που θέτει η Επιτροπή.


Παρά τις αναφορές της προηγούμενης κυβέρνησης για ενδεχόμενη υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην περιοχή, οι νεότερες πληροφορίες θέλουν τη λύση αυτή να μην προκρίνεται. Βασικότερος λόγος είναι το υψηλό κόστος (υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ), ενώ ταυτόχρονα ελλοχεύει ο κίνδυνος «κανιβαλισμού» της λειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας. 

Η χρυσή τομή θα μπορούσε να βρίσκεται στο δεύτερο σενάριο που πρόκειται να παρουσιάσει η ελληνική κυβέρνηση στις υπηρεσίες της Κομισιόν και περιλαμβάνει βύθιση σε τμήματα του δικτύου. Οι βυθίσεις αυτές που φτάνουν στο επίπεδο της θάλασσας, εκτοξεύουν το κόστος σε 350-400 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο ξεπερνά τις δυνατότητες της χώρας. Ταυτόχρονα, η λύση αυτή παρουσιάζει προβλήματα, τόσο σε τεχνικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, καθώς η ταυτόχρονη λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου κατά την εκτέλεση των έργων βύθισης είναι αδύνατη.

Η τρίτη επιλογή φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος, καθώς περιλαμβάνει περιορισμένες βυθίσεις της γραμμής, ενώ το μεγαλύτερο τμήμα της χάραξης θα είναι επιφανειακό. Η πρόταση αυτή προβλέπει την κατασκευή διπλής γραμμής στον κεντρικό σταθμό της πόλης (Αγιος Διονύσιος), θα συνεχίζει με μονή γραμμή (τύπου light train) στον σταθμό του Αγίου Ανδρέα, θα συνδέει το λιμάνι αλλά θα συνεχίζει μέχρι το αεροδρόμιο στον Αραξο.

Η καινοτομία της τρίτης αυτής λύσης έγκειται στο γεγονός ότι εκτός από τη σύνδεση της Πάτρας με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, θα ενώσει το εμπορικό λιμάνι της πόλης (και κατ’ επέκταση τη ΒΙΠΕ) με το τρένο, δίνοντας σημαντική ώθηση στις εμπορευματικές δραστηριότητες στην περιοχή. Ιδιαίτερα θετικό σε αυτό το σενάριο είναι και το γεγονός ότι θα φτάνει έως το αεροδρόμιο του Αράξου, τονώνοντας την τουριστική κίνηση της περιοχής, καθώς θα την αποσυνδέσει από την Αθήνα. 

Η ενδεχόμενη πρόκριση του τρίτου σεναρίου χάραξης του σιδηροδρόμου που θα φέρει το τρένο έως το αεροδρόμιο αναμένεται να αλλάξει την εικόνα της Αχαΐας ριζικά. Και αυτό, γιατί σε συνδυασμό με τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας - Πύργου, θα συνδεθούν όλοι οι σημαντικοί επιχειρηματικοί κόμβοι της περιοχής με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Το κόστος της πρότασης αυτής κυμαίνεται μεταξύ 200-250 εκατ. ευρώ και πέραν του ότι φαίνεται ότι είναι η οικονομικότερη, εξασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων.

Πρωταρχικός στόχος αυτή τη στιγμή είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος της χρηματοδότησης, που αποτελεί τη μόνιμη πρόκληση για τα επικείμενα έργα. Με δεδομένο όμως ότι το έργο έχει καθυστερήσει σημαντικά, αυτό φαίνεται ότι θα μετατραπεί σε έργο-γέφυρα, λαμβάνοντας χρηματοδότηση από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο καθώς και πρόσθετα κονδύλια από το επόμενο ΕΣΠΑ. Οι προτάσεις του υπουργείου Υποδομών θα κατατεθούν έως το τέλος του έτους στις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
kathimerini.gr