Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2019

Επιστολή από την Αφρική: Το μεγάλο "σαφάρι" των τρένων- από την Τανζανία στη Ζάμπια.

Στη σειρά επιστολών των Αφρικανών δημοσιογράφων, ο Ismail Einashe επιβιβάζεται στην ταζαρά, εκφράζοντας ένα μακρινό όνειρο να ταξιδέψει κατά μήκος του λεγόμενου "σιδηροδρομικού σταθμού uhuru", που σημαίνει "σιδηρόδρομος ελευθερίας" στο Σουαχίλι.

Γράφει: 
Σε ένα κολλώδες και υγρό απόγευμα ξεκίνησα μια επική πορεία διάρκειας 52 ωρών με το τρένο σε μια απόσταση 1.860 χιλιομέτρων επί της γραμμής Tazara από την εμπορική πρωτεύουσα της Τανζανίας Dar es Salaam στο Kapiri Mposhi στην καρδιά της ζώνης χαλκού της Ζάμπια.

Χτισμένο από τους Κινέζους στη δεκαετία του 1970, η σημασία της πολυσυζητημένης μεταποικιακής σιδηροδρομικής γραμμής έχει μειωθεί καθώς η Ζάμπια έχει πλέον άλλες εξόδους για να εξάγει τον χαλκό της.

Παρ 'όλα αυτά, το έργο προανήγγειλε μια καθοριστική στιγμή στις σχέσεις Κίνας-Αφρικής, καθώς σήμερα η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της ηπείρου και ο σημαντικότερος επενδυτής της - και τα τρένα παραμένουν δημοφιλή στους επιβάτες.

Ταξίδι μιας περασμένης εποχής

Από τότε που άκουσα για τη γραμμή Tazara ως έφηβος, ονειρεύτηκα να την πραγματοποιήσω  μια μέρα.
Ο τίτλος της εικόνας Η γραμμή Tazara χτίστηκε από τους Κινέζους στη δεκαετία του 1970

Είναι ένα από τα τελευταία αληθινά μεγάλα ταξίδια με το σιδηρόδρομο της Αφρικής - που διασχίζουν ένα μεγάλο τμήμα της ανατολικής και νότιας Αφρικής.

Ο σταθμός Tazara στο Dar es Salaam είναι ένα όμορφο αριστούργημα της κομμουνιστικής νεωτεριστικής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του 1970, με κεντρική σκάλα που διέρχεται από την τεράστια αίθουσα του καθεδρικού ναού. Με ευάερα τεράστια παράθυρα, κομψά διαμορφωμένα καθίσματα, ξεθωριασμένα πράσινα ασβεστωμένα τοιχώματα και γενική αποσύνθεση, σας μεταφέρει πίσω σε ταξίδια μιας περασμένης εποχής.
Ο τίτλος τουσταθμού Dar es Salaam είναι ένα αριστούργημα της κομμουνιστικής νεωτεριστικής αρχιτεκτονικής

Ένα εκπτωτικό εισιτήριο πρώτης κατηγορίας μου κοστίζει 45 δολάρια (£ 34). Κάθε διαμέρισμα ήταν διατεταγμένο σε φύλο: πρώτης κατηγορίας κοιμόταν τέσσερα, δεύτερης κατηγορίας έξι και τρίτη τάξη  με καθίσματα.

Το τρένο ήταν τόσο γεμάτο, που τη νύχτα κάποιοι κοιμούνται στους διαδρόμους.

Μοιράστηκα μαζί μου με δυο άλλους στο ταξίδι δύο ημερών και τριών ημερών: ένας ζαμπός αγρότης από τη ζώνη χαλκού, ο οποίος είχε περάσει χρόνο στην Τανζανία αγοράζοντας σπόρους, φυτά για το αγρόκτημα του και τσάντες ρυζιού για την οικογένειά του, Κορεάτης, ο οποίος είχε ολοκληρώσει τη στρατιωτική του θητεία και βρισκόταν στο δρόμο του για να δει τους Καταρράκτες στη Βικτόρια.Υποσημείωση εικόναςΤο τρένο ήταν γεμάτο με επιβάτες και τις αποσκευές τους όταν ξεκινούσε από το Dar es Salaam

Το τρένο στο οποίο είχαμε, όπως μου είπαν, λειτουργούσε από τους Ζαμπίους και ήταν γενικά σε καλύτερη κατάσταση από εκείνους που διέθεταν οι Τανζανέζοι.

Το μοντέλο ήταν από το 1976 και είχε λειτουργήσει από τότε.

Έχει τρεχούμενο νερό, που κατά καιρούς δούλευε, και υπήρχε ένα ντους πάνω από την τουαλέτα, η οποία ήταν κυριολεκτικά μια τρύπα πάνω από τις πίστες.

«Λιγότερο όπως ένα ποδήλατο»

Το τρένο, με τους περιστασιακούς κραδασμούς και τα κτυπήματα του, ένιωθες μερικές φορές σαν να έρχονταν ξεσκέπαστα - και θα μπορούσα να δω το περίεργο παλιό καράβι που κείτονταν δίπλα στις πίστες, κάτι που δεν ήταν ενθαρρυντικό για κάποιον με αδύναμο στομάχι σε ένα δύσκολο ταξίδι.
Image CaptionΟι πωλητές πραγματοποίησαν ένα γρήγορο εμπόριο στις στάσεις των τρένων στην Τανζανία

Καθώς φτάσαμε στα νότια υψίπεδα της Τανζανίας, οι ταχύτητες βυθίστηκαν κάτω από 30 χιλιόμετρα την ώρα - κατά καιρούς ένιωθε ότι το τρένο κινείται με την ταχύτητα ενός ποδηλάτου.

Κάθε φορά που σταματήσαμε ολόκληρα χωριά, θα μας χαιρετίζονταν. Οι γυναίκες θα τρέχουν με τα καλάθια που συνεργάζονται με φρούτα, μπανάνες, αβοκάντο, ρύζι και γλυκά για να πουλήσουν.
Ismail Einashe

Υπάρχει κάτι που χαλάει για το ταξίδι με το τρένο. Οι καθυστερήσεις και ο αργός ρυθμός δίνουν στο μυαλό χρόνο για ενδοσκόπηση. Καταλαβαίνετε πόσο μακριά μπορούν να είναι οι αποστάσεις "Ismail Einashe Δημοσιογράφος

Και τα παιδιά θα πήγαιναν σε έντονο ενθουσιασμό, κυματίζοντας και φωνάζοντας "karibu" - "ευπρόσδεκτο" στο Σουαχίλι.

Κοινή εμπιστοσύνη

Την πρώτη νύχτα θα μπορούσα να ακούω τις ύαινες στην απόσταση και να βλέπω τους πιο ξεκάθαρους ουρανούς που είχα δει ποτέ.
Επεξήγηση εικόναςΤο εστιατόριο σερβίρεται μόνο σε δύο γεύματα - κοτόπουλο με ρύζι ή βοδινό με ρύζι

Υπάρχει κάτι που χαλάει για το ταξίδι με το τρένο. Οι καθυστερήσεις και ο αργός ρυθμός δίνουν στο μυαλό χρόνο για ενδοσκόπηση.

Καταλαβαίνετε πόσο μακριά μπορεί να είναι η απόσταση. Στον σύγχρονο κόσμο είμαστε τόσο συνηθισμένοι να καλούμε ένα Uber με το πάτημα ενός αντίχειρα ή να πετάμε μεταξύ πόλεων τόσο εύκολα.

Το τρένο είχε ένα εστιατόριο όπου τα ίδια γεύματα σερβίρονται καθημερινά: κοτόπουλο με ρύζι ή βόειο κρέας με ρύζι.

Συνάντησα μια σειρά συναρπαστικών χαρακτήρων - αισθάνθηκε σαν μια μίνι πόλη σε κομμάτια.

Ένα μνημείο της φιλίας Κίνας-Αφρικής

Tazara χτίστηκε για να μειώσει την υπερβολική εξάρτηση της Ζάμπια από την εξαγωγή του χαλκού της μέσω της Ροδεσίας (τώρα Ζιμπάμπουε) και του απαρτχάιντ Νότιας Αφρικής. Ο χαλκός αντιπροσωπεύει το 70% των εξαγωγών της χώρας και αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της. Ο Kenneth Kaunda, ο πρώτος μετακοσιαστικός ηγέτης της Ζάμπια, είχε στραφεί στη Δύση για βοήθεια αλλά δεν έλαβε επαρκή οικονομική υποστήριξη. Έτσι μαζί με τον Julius Nyerere, τον πρώτο ηγέτη της Τανζανίας, ζήτησαν από την Κίνα την αντίθεσή του.

Την εποχή εκείνη η γραμμή Tazara αποτελούσε το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο που είχε ποτέ αναλάβει η Κίνα. Προσέφερε στη Ζάμπια και στην Τανζανία άτοκο δάνειο ύψους 500 εκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο θα καταβληθεί για 30 χρόνια. Το 1970 άρχισαν οι εργασίες στη γραμμή του Dar es Salaam και χιλιάδες κινεζικοί εργάτες ενώθηκαν με τους Αφρικανούς ομολόγους τους για να το δουλέψουν, να ανατινάξουν σήραγγες, να χτίσουν γέφυρες και να τοποθετήσουν διαδρομές σε δύσκολο ορεινό τοπίο στη νότια Τανζανία σε μεγάλα υψόμετρα.

Μετά την ολοκλήρωσή της το 1976, οι Κινέζοι παρέδωσαν τον εξοπλισμό, τα τρένα και τη λειτουργία της γραμμής στους Τανζανέζους και τους Ζαμπιανούς - αν και ποτέ δεν κέρδισε τον όγκο της κυκλοφορίας ή την ταχύτητα που οραματίστηκε. Η Κίνα παραμένει καθοριστική για τη διατήρησή της, καθώς βλέπει τη γραμμή ως αγαπημένο τμήμα των σχέσεων Κίνας-Αφρικής. Ένα σημάδι στο σταθμό Dar es Salaam αναφέρει: "Tazara: Μνημείο της Κίνας-Αφρικής φιλία".

Το επίκεντρο της κοινωνικής ζωής ήταν ο φραγμός, όπου συναντήθηκα ένας Τανζανός αγρότης, ο οποίος επέστρεφε στο αγρόκτημα του. Με περηφάνια μου έδειξε φωτογραφίες από τα δίδυμα του, ένα αγόρι και ένα κορίτσι, και μετά από μερικές μπύρες παραδέχτηκε ότι είχε πάρει τη γυναίκα του οκτώ χρόνια για να συλλάβει.

Ήταν σαφώς κάτι που νιώθει ντροπιασμένος - αλλά εκείνο το βράδυ, καθώς το τρένο διασχίζει τα καταπράσινα βουνά, αισθάνθηκε αρκετά άνετα για να ξεφορτωθεί τον εαυτό του.

Το ταξίδι με το τρένο φαίνεται να καταστρέφει τα εμπόδια - δεσμεύοντας ένα σε μια κοινή περιπέτεια.

Συναντήθηκα επίσης έναν Σουαζά άνθρωπο που γεννήθηκε από μια μητέρα της Αιθιοπίας και από τον Κινέζο πατέρα που είχε περάσει τη νεολαία του που μεγάλωνε στην κομμουνιστική Βουλγαρία τη δεκαετία του 1980.


Μετά από ένα 28ωρο ταξίδι στην Τανζανία, φτάσαμε τελικά τη συνοριακή πόλη Tunduma τη νύχτα, όπου αξιωματούχοι μετανάστευσης της Τανζανίας επιβιβάστηκαν για να σφραγίσουν τα διαβατήριά μας.

Στη συνέχεια, από την πλευρά της Ζάμπιας οι αξιωματούχοι μετανάστευσης έκαναν το ίδιο - και μαζί ήρθαν οι μεταφορείς χρημάτων, φωνάζοντας αν θέλαμε να αλλάξουμε τα τανζανικά σελλίνια στο Ζάμπια kwacha.

Η γλώσσα επίσης άλλαξε με το Σουαχίλι να δίνει τη θέση του στο Bemba - και το τοπίο έγινε ξηρότερο και πιο κολακευτικό.
Υποσημείωση εικόνας Είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε τη μεγάλη απόσταση που ταξιδεύουν τα τρένα κατά μήκος της γραμμής Tazara

Σε κάθε στάση βρήκαμε λιγότερους πωλητές φρούτων: η Τανζανία είναι ένα γεωργικό έθνος, ενώ η Ζάμπια ασχολείται αποκλειστικά με την εξόρυξη.

Μετά από άλλες 24 ώρες τελικά τραβήξαμε στο σταθμό Kapiri Mposhi.

Ήταν μια τρομακτική επανεισαγωγή στη σύγχρονη ζωή.

bbc.com

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης