Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2019

Ευρωπαϊκός Κανονισμός 1370/2007: Εξυπηρέτηση των εθνικών ή των μεγάλων ιδιωτικών (και μη) συμφερόντων;

Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης

Αγαπητά Σιδηροδρομικά Νέα:
Διαβάσαμε στο εξαιρετικό ιστοχώρο σας, αίφνης, μόλις μια μέρα πριν, ότι επρόκειτο σήμερα να υπογραφεί σήμερα, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Μνημόνιο Συνεργασίας του ΥΠΟΜΕΔΙ με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον βασικό της μέτοχο την Trenitalia, γεγονός το οποίο έλαβε χώρα στη μία το μεσημέρι, ώρα Ελλάδος ή 12η μεσημβρινή ώρα Ιταλίας... 


Τι μας είπε ο κος υπουργός; "Μας προσφέρει, αυτή η πρώτη συμφωνία, ταυτόχρονα δύο πολύ σημαντικά οφέλη: Από τη μία πλευρά εξασφαλίζουμε την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σιδηροδρομικών δρομολογίων και κυρίως των «άγονων» για τα επόμενα 15 χρόνια. Με το ίδιο αντίτιμο που προβλεπόταν και στην προηγουμένη σύμβαση, που είχε συμφωνηθεί και από το 2018, συνολικού ύψους 750 εκ. ευρώ –δηλαδή 50 εκ. ευρώ ετησίως. Κι από την άλλη, στη νέα δική μας σύμβαση, το συνολικό όφελος για την Ελληνική οικονομία, σε επενδύσεις και μισθοδοσίες, μέσα στα επόμενα 9 χρόνια, θα ανέλθει σχεδόν στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, συμβάλλοντας στην ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Χωρίς συνυπολογισμό των φορολογικών εσόδων που η συμφωνία θα αποφέρει παράλληλα στο δημόσιο. Για τα επόμενα 10+5 χρόνια, λοιπόν, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα καλύψει πλήρως τις απαιτούμενες υπηρεσίες επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως ακριβώς προβλεπόταν και στην προηγούμενη σύμβαση. Από την πλευρά του – και αυτό είναι το νέο στοιχείο της συμφωνίας – ο Ιταλικός Όμιλος μέλος του οποίου είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για το ίδιο διάστημα δεσμεύεται να επενδύσει στη χώρα μας από 2,2 έως 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ". 

Ο κος υπουργός ομιλεί περί "απρόσκοπτης λειτουργίας όλων των σιδηροδρομικών δρομολογίων"! Ποια σιδηροδρομικά δρομολόγια εξασφαλίζονται κε υπουργέ; Η γραμμή Κόρινθος - Άργος - Ναύπλιο συμπεριλαμβάνεται; Εκείνη μεταξύ Πάτρας - Πύργου - Καλαμάτας; Καλαμάτα - Μεσσήνη; Η έναρξη δρομολογίων μεταξύ Αθήνας - Ροδοδάφνης; Για τις επεκτάσεις του προαστιακού προς Λαύριο, Ελευσίνα, Λουτράκι τι δρομολόγια προβλέπονται; Για τις προαστιακές γραμμές από Θεσσαλονίκη, το "σίτυ τρέιν", προς Κιλκίς, Ροδόπολη; Προς Πολύκαστρο/Αξιούπολη; Προβλέπεται αύξηση των δρομολογίων προς Βέροια/Έδεσσα; Προς Φλώρινα; Από Αλεξανδρούπολη προς Έβρο και Δίκαια; Η Πτολεμαΐδα μπορεί και πάλι να εξυπηρετείται σιδηροδρομικά; Τα δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη προς την Αλεξανδρούπολη θα πραγματοποιούνται σε... εννιά ώρες όπως πριν 40 - 50 χρόνια; Οι επιβάτες θα μετεπιβιβάζονται σε λεωφορεία; Με το θεσσαλικό δίκτυο τι γίνεται; Θα υπάρξουν απευθείας συρμοί από Βόλο προς Καλαμπάκα; Από Αθήνα προς Βόλο; Από Λάρισα προς Πλαταμώνα; 

Και συνεχίζει ο κος υπουργός: "Η αποκλειστική ανάθεση των άγονων γραμμών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για 180 μήνες είναι εξάλλου, όπως εξήγησε ο υπουργός, μια πρόθεση της ελληνική πλευράς που είχε γνωστοποιηθεί στην ΕΕ από το 2018 και είναι απολύτως σύμφωνη με τον Κανονισμό 1370 της ΕΕ." Αλήθεια κε υπουργέ ποιες είναι οι "άγονες γραμμές"; Θα μας κάνετε την τιμή να μας πείτε έστω κάποιες; Θα πείτε ποτέ δημοσίως και μπροστά στον Ελληνικό Λαό πόσο κοστίζει το κάθε δρομολόγιο; Θα μας ανακοινώσετε πόση επιδότηση λαμβάνει; Και πως προκύπτουν αυτά τα "ασήμαντα" 50 εκ. € και πως πιάσαμε... "κότσο" τους Ιταλούς για 10 + 5 χρόνια; Το Αθήνα - Θεσσαλονίκη ανήκει και αυτό στα... "άγονα" δρομολόγια; Θα μας εξηγήσετε γιατί το Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη των εννέα ωρών είναι "άγονο δρομολόγιο" ενώ δεν είναι λ.χ. το δρομολόγιο Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα των 3,5 - 4 ωρών; 

Και θα κλείσω με τον πολύ αγαπητό σε μένα Δ/ντα Σύμβουλο της Τρενοσέ κ. Φ. Τσαλίδη: Πολλά "θα" ακούμε κε καθηγητά: υβριδικά, διαστημικά και διαστημόπλοια - τρένα πάνω στις γραμμές, αλλά πως αλήθεια να σε πιστέψουμε ότι όλα αυτά πρόκειται να συμβούν, όταν δεν έχεις τίποτα θετικό και ωραίο να μας εξιστορήσεις για τον ελληνικό σιδηρόδρομο από τότε που ανέλαβε η Τρενοσέ ως θυγατρική της Φερροβίε Ντε Λο Στάτε Ιταλιάνε τη διαχείριση των επιβατικών μεταφορών, όταν είχες υποσχεθεί ότι μέχρι τέλος του 2018 θα λάβει χώρα η "ολοκλήρωση της σήμανσης και της τηλεδιοίκησης" 
https://www.youtube.com/watch?v=XW2fVZA8v7w μετά το 5ο λεπτό και ότι το 2020 θα έρθουν οι ανακατασκευασμένοι ιταλικοί συρμοί του 1996 (και τα ημέτερα 5/βάγονα AEG είναι του 1995, γιατί δεν τα επισκευάζετε;), αλλά τώρα μας είπες τελικά ότι αυτό θα γίνει το β΄ εξάμηνο, δηλαδή ίσως και στα τέλη του 2020; Ωραία πράγματα διηγείσθε, αλλά για πράγματα που δεν έχουν γίνει, αλλά ΘΑ γίνουν και μέχρι να γίνουν θα έχουμε ξεχάσει και το βίντεο και τις πομπώδεις δηλώσεις, ενώ ουδεμία αναφορά γίνεται για την σημερινή κατάσταση του σιδηροδρόμου. 

Και κλείνω: καλώ όλους τους φίλους του σιδηροδρόμου και τους φίλους αναγνώστες των "Σ.Ν." να μελετήσουν ενδελεχώς τον κανονισμό 1370/2007 και να γράψουν τις απόψεις τους. Αν λέμε ότι στην Ελλάδα υπάρχει γραφειοκρατεία, η Ελλάς μπροστά στη γραφειοκρατία των Βρυξελλών είναι... νεογέννητο βρέφος! 


Με εκτίμηση, Σ. Βενέτης