Πέμπτη 8 Αυγούστου 2019

Από την αρχή οι ιδιωτικοποιήσεις σε λιμάνια και ενέργεια.


"Τα λιμάνια έχουν αναμφισβήτητα έναν ισχυρό ρόλο να διαδραματίσουν, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας και εάν εξεταστούν από κοινού με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών που επίσης αναπτύχθηκε, η Ελλάδα μετατρέπεται σε πύλη μεταφορών και εμπορίου προς την Ευρώπη".

Νομοθετικές παρεμβάσεις ετοιμάζει η κυβέρνηση ώστε να αλλάξει το πλαίσιο ιδιωτικοποίησης στα περιφερειακά λιμάνια. Νέο μοντέλο αναζητείται και για τις μεγάλες ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που παίρνουν προτεραιότητα.

Τα περιφερειακά λιμάνια δεν είναι ο μοναδικός τομέας που θα παραχωρηθεί σε ιδιώτες με διαφορετικό μοντέλο σε σχέση με το σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης.

Όπως φαίνεται, και οι ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις (ΔΕΠΑ, Ελληνικά Πετρέλαια) αποτελούν αντικείμενο αναθεώρησης. Στην κυβέρνηση θεωρούν πως ο σχεδιασμός που προώθησαν οι προκάτοχοί της, ειδικά στην περίπτωση της ΔΕΠΑ, δεν θα αποδώσει. Ταυτόχρονα προστίθενται νέα ονόματα στον κατάλογο, όπως ο ΔΕΔΔΗΕ, η μερική ιδιωτικοποίηση του οποίου θεωρείται απαραίτητη για τη στήριξη της ΔΕΗΔΕΗ -0,16%.

Μέχρι να οριστικοποιηθεί ο σχεδιασμός για τις νέες ιδιωτικοποιήσεις η κυβέρνηση επιδιώκει κάποιες «γρήγορες νίκες» και φαίνεται πως θα έχει την ευκαιρία. Το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για τον εν εξελίξει διαγωνισμό πώλησης του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), που διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος», δείχνει πως το τίμημα θα είναι αρκετά υψηλό. Οι Καναδοί της PSP, που ελέγχουν το 40% της ΔΑΑ και θεωρούνται φαβορί για την απόκτηση του υπόλοιπου 30% φαίνεται πως θα έχουν ανταγωνισμό από ισχυρούς ξένους επενδυτές.

Προ ημερών, λίγες ώρες μετά τις δηλώσεις του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Αρη Ξενόφου σύμφωνα με τις οποίες «για τα 10 περιφερειακά λιμάνια, φαίνεται στις προθέσεις της νέας κυβέρνησης είναι να επανεξετάσει το ισχύον νομικό πλαίσιο για να παρέχει ευελιξία και δημιουργία αξίας», αποφασίστηκε το «ξήλωμα» του σχεδίου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Με νέα νομοθετική πρωτοβουλία, θα επιτρέπεται στο ΤΑΙΠΕΔ είτε να πωλήσει το σύνολο των μετοχών ενός οργανισμού λιμένος (κατά το μοντέλο που εφαρμόστηκε σε ΟΛΠ και ΟΛΘ), είτε να παραχωρήσει το σύνολο των δραστηριοτήτων, είτε να παραχωρήσει κάποιες δραστηριότητες (π.χ. εμπορευματικό σταθμό, κρουαζιέρα, μαρίνα, κ.λπ.).

Ηδη ανατέθηκε στην εταιρεία συμβούλων/ελεγκτών Ernst & Young (EY), που έχει αναλάβει για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ την βολιδοσκόπηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου), να παρουσιάσει νέες προτάσεις με βάση το νέο μοντέλο. Να προτείνει, δηλαδή, με βάση και το ενδιαφέρον υποψηφίων επενδυτών, σε ποια λιμάνια πρέπει να πωληθούν οι οργανισμοί, σε ποια να παραχωρηθούν όλες οι δραστηριότητες και σε ποια να παραχωρηθούν ορισμένες εξ’ αυτών.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε νομοθετήσει ώστε τα περιφερειακά λιμάνια να ιδιωτικοποιηθούν με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων. Δηλαδή οι οργανισμοί λιμένων θα έμεναν κρατικοί και θα παραχωρούνταν σε ιδιώτες κάποιες επιμέρους δραστηριότητες ανά λιμάνι, ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Στις πρόσφατες δηλώσεις του, ο κ. Ξενόφος είχε υποστηρίξει πως «με βάση τις προηγούμενες μελέτες μας μπορούμε να πούμε ότι πρώτα θα αξιοποιηθούν τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας στη Βόρεια Ελλάδα και τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας στη Δυτική Ελλάδα. Αυτά τα λιμάνια έχουν αναμφισβήτητα έναν ισχυρό ρόλο να διαδραματίσουν, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας και εάν εξεταστούν από κοινού με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών που επίσης αναπτύχθηκε, η Ελλάδα μετατρέπεται σε πύλη μεταφορών και εμπορίου προς την Ευρώπη».


Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr