Τρίτη, 6 Αυγούστου 2019

Η Θεσσαλονίκη θέλει όραμα και έργα.

Κεντρικό σημείο είναι η ολοκλήρωση του πολύπαθου μετρό. 

Με κάθε κυβερνητική αλλαγή οι Θεσσαλονικείς περιμένουν να ακούσουν από τον νέο πρωθυπουργό κάτι για την πόλη τους. Είναι αλήθεια πως μέχρι σήμερα μας αρκούσαν τα «κοκαλάκια της Αθήνας». Έδιναν ή έταζαν κάτι για να σωπάσουν οι ιθαγενείς.

Φέτος ο πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις του αναφέρθηκε στην αναβάθμιση-ανάπλαση της ΔΕΘ, που θα συνεχίζει να λειτουργεί μέσα στον αστικό ιστό.
Αναμφίβολα είναι θετικό, αλλά δεν επαρκεί.
Η πόλη μας δεν έχει ανάγκη από αποσπασματικά μέτρα και εμβαλωματικές λύσεις. Η πόλη μας χρειάζεται ένα σχεδιασμό άμεσων παρεμβάσεων, ενταγμένων στο γεγονός πως την επισκέπτονται πλέον εκατομμύρια επισκέπτες.

Για το 2018 υπολογίζεται πως την επισκέφτηκαν 2.500.000 τουρίστες. Συνεπώς θα πρέπει να προγραμματισθεί η καθημερινότητά της πάνω σε αυτό το γεγονός.

Η Θεσσαλονίκη έπαψε να είναι μια περίκλειστη, φοβική πόλη. Άνοιξε τις πόρτες της στον φρέσκο αέρα, άνοιξε τις πόρτες της στους κάθε μορφής τουρίστες.

Αψευδής μάρτυρας, το γεγονός πως επενδύονται σημαντικά ποσά στην ανέγερση ξενοδοχείων ή την ανακατασκευή κτιρίων για παρόμοια χρήση. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια, ώστε αυτή η αλλαγή της φυσιογνωμίας της πόλης μας να αποτυπωθεί και στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Δηλαδή, είναι κοινός τόπος πως θα απαιτηθούν σοβαρές επενδύσεις σε έργα υποδομής. Δεν μπορεί οι ίδιες δημόσιες λειτουργίες που εξυπηρετούσαν το 1.000.000 περίπου κατοίκους της Θεσσαλονίκης, να εξυπηρετούν και τα εκατομμύρια των τουριστών και των επισκεπτών.

Κεντρική κυβέρνηση, περιφέρεια και δήμος, ας προγραμματίσουν τη Θεσσαλονίκη του 2024. Δεν χρειαζόμαστε μακρόπνοους σχεδιασμούς που τελικά μένουν στα χαρτιά.

Θέλουμε λίγα πράγματα, συγκεκριμένα, που να ανταποκρίνονται στην νέα Θεσσαλονίκη.

Κεντρικό σημείο είναι η ολοκλήρωση του πολύπαθου μετρό. Παρατηρώ πως γίνεται απόπειρα να επανέλθουν προβλήματα που είχαν επιλυθεί. Είναι λάθος. Τα έργα στο μετρό, μετά τις πολύχρονες καθυστερήσεις τους, βρήκαν τον βηματισμό τους που θα πρέπει να ολοκληρωθεί. Η κυβερνητική αλλαγή θα είναι λάθος να σημάνει και ανακοπή της πορείας προς την ολοκλήρωση του έργου.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης δεν ενδείκνυται για την επίλυση των οποιωνδήποτε διαφορών. Η πλήρης λειτουργία του θα είναι ένα καθοριστικό σημείο για την ανάπτυξη της πόλης μας.

Στην ανατολική Θεσσαλονίκη υπάρχει ένα κομψοτέχνημα. Το Παλατάκι. Πολύ σωστή η ιδέα της συντήρησης ή της ανάπλασής του. Δεν αρκεί όμως, αν δεν προσδιορίσουν οι αρμόδιες αρχές τη χρήση του.

Τι θα γίνει; Θα παραμείνει ένας κλειστός χώρος; Θα δημοπρατηθεί για να το εκμεταλλευθεί ο ιδιωτικός τομέας; Και πώς θα ενταχθεί στην εκπληκτική ακτογραμμή της περιοχής;

Αν το Ελληνικό έχει χαρακτηριστεί η Ελληνική Ριβιέρα, τότε πώς θα πρέπει να χαρακτηρισθεί όλη η παραθαλάσσια περιοχή από το Μέγαρο Μουσικής έως και το αεροδρόμιο; Και πώς το στρατόπεδο Κόδρα μπορεί να δεθεί αρμονικά με όλη αυτή την περιοχή; Πώς θα αξιοποιηθεί;

Η πόλη μας θέλει γενναίες αποφάσεις εδώ και τώρα. Σε μια πενταετία θα πρέπει να ζούμε σε μιαν άλλη πόλη. Θα πρέπει να ζούμε σε μια μεγαλούπολη των 5.000.000 επισκεπτών -ίσως και παραπάνω.

Κυβέρνηση, περιφέρεια και δήμος, ας σκεφτούν, ας προγραμματίσουν, ας παρακάμψουν χρόνιες γραφειοκρατικές παθογένειες και ας παραδώσουν στους Θεσσαλονικείς και τους επισκέπτες μια νέα Θεσσαλονίκη.

Σάκης Μουμτζής

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 4 Αυγούστου 2019
makthes.gr