Τετάρτη, 31 Ιουλίου 2019

Φόβος καθυστέρησης στα έργα του μετρό σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη.


Σύγχυση για τα πραγματικά χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσης των έργων μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ποιοι βλέπουν καθυστερήσεις ενός και δύο ετών. Οι διαγωνισμοί για τα τεχνολογικά συστήματα που εκκρεμούν στη Θεσσαλονίκη.
Στην Αθήνα, είναι άγνωστη η τύχη του διαγωνισμού για τις πρόδρομες εργασίες στο πρώτο τμήμα (Αλσος Βεΐκου - Γουδή) της γραμμής 4, εν μέσω προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), ενώ και ο διαγωνισμός για το κυρίως έργο, προϋπολογισμού άνω των 1,8 δισ. ευρώ, κινείται πάνω σε τεντωμένο σχοινί.

Οσο για το τμήμα Χαϊδάρι - Πειραιάς, δεν αποτέλεσε έκπληξη η καθυστέρηση στη λειτουργία των τριών σταθμών (Αγίας Βαρβάρας, Κορυδαλλού και Νίκαιας) στα τέλη Ιουνίου, όπως είχε υποσχεθεί η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Τώρα η λειτουργία των τριών σταθμών οδεύει για τις αρχές του επόμενου έτους…

Στη Θεσσαλονίκη επικρατεί σύγχυση, εν μέσω επιστολών από την κατασκευαστική κοινοπραξία, για το αν η παράταση στην ολοκλήρωση της κύριας γραμμής θα είναι λίγους μήνες ή περισσότερο από χρόνος. Και αν τα έργα στην επέκταση προς Καλαμαριά θα χρειαστούν έναν ή δύο χρόνια περισσότερα!

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό υποστηρίζει πως δεν υπάρχει ζήτημα παράτασης, αν και οι επιστολές του αναδόχου κυκλοφορούν ως φέιγ βολάν και προαναγγέλλουν μεγάλες καθυστερήσεις.

Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε πως στα τέλη του 2020 θα δινόταν σε κυκλοφορία το πρώτο τμήμα της βασικής γραμμής, από τον σταθμό ΔΕΘ - Σιντριβάνι μέχρι Νέα Ελβετία, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2021 θα λειτουργούσε και η επέκταση μέχρι τη Μίκρα.

Τη Δευτέρα, πάντως, μετατέθηκε από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό και ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίας της μεγάλης επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά προάστια. Οι προσφορές θα κατατεθούν στις 29 Αυγούστου, αν και θεωρείται σίγουρη μια ακόμα παράταση. Ειδικά αν δεν έχουν επιλυθεί τα γνωστά θέματα με την κοινοτική οδηγία για όσους κατασκευαστικούς ομίλους είχαν εμπλακεί στη γνωστή υπόθεση με τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων. Για να λυθεί το συγκεκριμένο ζήτημα και να προχωρήσουν κρίσιμοι διαγωνισμοί, απαιτείται νομοθετική ρύθμιση από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υπό τον Κ. Καραμανλή, που είναι άγνωστο πότε θα κατατεθεί.

Οι απόψεις για την τύχη των έργων στη Θεσσαλονίκη διίστανται. Ο γενικός γραμματέας του συλλόγου εργαζομένων της Αττικό Μετρό Νίκος Δένης ανεβάζει στο Facebook αναρτήσεις σύμφωνα με τις οποίες επισκέπτεται τοπικούς παράγοντες της συμπρωτεύουσας, ώστε να τους ενημερώσει για τις καθυστερήσεις.

Όπως γράφει ο κ. Δένης, «η σιδηροδρομική επιδομή θα τελειώσει τον Απρίλιο του 2020, η ηλεκτροκίνηση τον Ιούνιο του 2020, η σηματοδότηση τον Σεπτέμβριο του 2020. Τότε θα αρχίσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια που θα διαρκέσουν 12 μήνες, έως τον Σεπτέμβριο του 2021, και αν όλα πάνε καλά, μετά τον Οκτώβριο του 2021 θα δοθεί σε κυκλοφορία το μετρό Θεσσαλονίκης χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου». Για την επέκταση προς Καλαμαριά γράφει πως η λειτουργία του μετρό θα πάει «δύο χρόνια αργότερα»!

Τόσο η ανάδοχος κοινοπραξία, υπό την ΑΚΤΩΡ, όσο και άλλοι παράγοντες που ασχολούνται με το έργο υποστηρίζουν πως μια από τις κύριες αιτίες καθυστερήσεων στην επέκταση προς Καλαμαριά είναι το γεγονός πως δεν έχει ολοκληρωθεί κανένας από τους εννέα διαγωνισμούς, για αντίστοιχα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα (ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση κ.λπ.). Αντίστοιχα προβλήματα με καθυστερήσεις σε διαγωνισμούς για τεχνολογικά συστήματα υπάρχουν και στη βασική γραμμή του μετρό, αφού ακόμα δεν έχει επιλεγεί ανάδοχος.

Σε πρόσφατη επιστολή της κοινοπραξίας, που είχε αποκαλύψει η εφημερίδα «Μακεδονία», αναφέρεται πως οι καθυστερήσεις στους εννέα διαγωνισμούς «θέτουν σε κίνδυνο τη δομή του χρονοδιαγράμματος, καθώς επηρεάζουν όχι μεμονωμένες δραστηριότητες αλλά σημαντικά συστήματα, όπως το σύστημα ισχύος έλξης, το δίκτυο μέσης τάσης, το δίκτυο διανομής χαμηλής τάσης και το σύστημα της επιδομής και τρίτης γραμμής. Αναφερόμαστε στις καθυστερήσεις στον σχολιασμό των μελετών των συστημάτων αυτών καθώς και σε θέματα που αφορούν τον συντονισμό των μελετών με το βασικό έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τους τρίτους αναδόχους, η απουσία των οποίων επηρεάζει αφενός την ολοκλήρωση των μελετών και αφετέρου αποτελεί εμπόδιο στον σωστό προγραμματισμό των εργασιών κατασκευής».

Πριν από λίγες εβδομάδες, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γ. Μυλόπουλος είχε δηλώσει πως μόνο οι δύο από τους εννέα διαγωνισμούς είναι σημαντικοί και πως σε αυτούς τους δύο θα υπογραφούν συμβάσεις μέσα στον Ιούνιο, κάτι που δεν συνέβη. Το σίγουρο είναι πως η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θα χρειαστεί να εντοπίσει τις επόμενες εβδομάδες ποια είναι τα ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση των έργων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.


Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr