Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2019

Ψάχνουν λύση για τα δικαστικά μπλόκα στα έργα.


Αναζητείται λύση για ένα μείζον θέμα το οποίο προκαλεί προβλήματα σχεδόν σε κάθε διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή στη χώρα μας αλλά και για όλους τους επόμενους.

Νομοθετικό τρόπο για να κλείσει τον «ασκό του Αιόλου» που άνοιξε η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα καρτέλ στα δημόσια έργα αναζητεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών. Στόχος είναι να δοθεί ένα τέλος στις δικαστικές προσφυγές που τινάζουν τους διαγωνισμούς στον αέρα με αφορμή την ασάφεια, η οποία επικρατεί σχετικά με τα «μέτρα αυτοκάθαρσης» των κατασκευαστικών εταιρειών που ήρθαν σε συμβιβασμό με την Επιτροπή Ανταγωνισμού. 

Πρόκειται για ένα μείζον θέμα το οποίο προκαλεί προβλήματα σχεδόν σε κάθε διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, αλλά και για όλους τους επόμενους. Η λύση της εξίσωσης όμως δεν είναι εύκολη: 

Μετά από την απόφαση για το καρτέλ στα δημόσια έργα, οι κατασκευαστικές καλούνται να αποδείξουν ότι έχουν λάβει «μέτρα αυτοκάθαρσης». Μόνο που τα μέτρα αυτά δεν είναι συγκεκριμένα και μάλιστα είναι στη διακριτική ευχέρεια κάθε υπηρεσίας ή οργανισμού που πραγματοποιεί τον διαγωνισμό για το αν θα δεχτεί τα μέτρα που παρουσιάζει κάθε εταιρεία ή όχι. Μάλιστα, το ότι μια αναθέτουσα αρχή δεχθεί τα «μέτρα αυτοκάθαρσης» μιας εταιρείας δεν σημαίνει ότι θα κάνει το ίδιο μια άλλη αναθέτουσα αρχή. 

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να ανοίγει η πόρτα των προσφυγών. Σύμφωνα με παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου μοναδική λύση είναι να οριστούν συγκεκριμένα «μέτρα αυτοκάθαρσης» τα οποία θα καλείται να αποδείξει ότι έχει λάβει η κάθε εταιρεία. Μια τέτοια νομοθετική παρέμβαση, όμως, δεν είναι καθόλου εύκολη καθώς θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρχει ούτε η υποψία ευνοϊκής μεταχείρισης μιας εταιρείας έναντι κάποιας άλλης και εννοείται ότι οποιοδήποτε νομοσχέδιο θα πρέπει να έχει τη σύμφωνα γνώμη των εθνικών και κοινοτικών Αρχών Ανταγωνισμού. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εργολαβία «σκούπα» του Άκτιο-Αμβρακία η οποία είχε κατακυρωθεί στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΡΝΑ και προσέκρουσε στο ΣτΕ λόγω προσφυγής της GD Infrastrutture.

Για αυτό το λόγο καθυστερήσεις αναμένονται και σε ένα από τα σημαντικότερα έργα των επόμενων ετών, τη κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4 του Μετρό «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», προϋπολογισμού περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Στη δεύτερη φάση συμμετείχαν δύο κοινοπραξίες (ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM TRANSPORT και ΑΚΤΩΡ-ANSALDO STP-HITACHI RAIL ITALY), οι οποίες έχουν δώσει διευκρινήσεις για τα «μέτρα αυτοκάθαρσης».

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό αναμένει πως θα υπάρξει σύντομα προσωρινός ανάδοχος, ωστόσο πηγές του κατασκευαστικού κλάδου εκφράζουν την άποψη πως ο διαγωνισμός δεν θα προχωρήσει άμεσα. Αυτός είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, και ο λόγος που η τρίτη κοινοπραξία που πέρασε στη β’ φάση του διαγωνισμού, υπό τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, δεν υπέβαλλε ολοκληρωμένη προσφορά.

Εξάλλου και ο διαγωνισμός των πρόδρομων εργασιών της γραμμής 4 (μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας, αρχαιολογικές εργασίες, προετοιμασία εργοταξίων κλπ) βρίσκεται στον αέρα. Προσωρινή μειοδότρια έχει αναδειχθεί στη ΤΕΡΝΑ, αλλά εκκρεμούν δύο προσφυγές στο ΣτΕ.


Κώστας Κετσιετζής
insider.gr