Τετάρτη 12 Ιουνίου 2019

Δήμος Κοζάνης: «Πάρκο ΟΣΕ» και ανάπλαση 145 στρεμμάτων.






Με την έγκριση της Ειδικής Πολεοδομικής Μελέτης Ανάπτυξης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Κοζάνης καθώς και των περιβαλλοντικών όρων, από την Επιτροπή Μεγάλων Έργων Υποδομής, περνάει στην επόμενη φάση ένα πολύ σημαντικό έργο του Δήμου Κοζάνης, το οποίο αφορά την ανάπλαση μίας περιοχής 145 στρεμμάτων.

Με την Αρχιτεκτονική μελέτη έτοιμη, την χρηματοδότηση εξασφαλισμένη και τη μελέτη υπογειοποίησης μίας σιδηροδρομικής γραμμής που θα διατηρηθεί, το Έργο είναι πρακτικά έτοιμο να ξεκινήσει μόλις υπογραφεί το Προεδρικό Διάταγμα, άλλωστε, θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2023 καθώς είναι ενταγμένο χρηματοδοτικά στο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Το έργο που αναλήφθηκε από την απερχόμενη διοίκηση του Δήμου και το οποίο αναμένεται να υποστηριχθεί και από τη νέα, θα αλλάξει ολότελα μία μεγάλη περιοχή που βρίσκεται πέριξ του Σιδηροδρομικού Σταθμού Κοζάνης, ο οποίος από χρόνια δεν χρησιμοποιείται, αλλά και δεν έχει αποκλεισθεί η επαναλειτουργία του ως επιβατικού.

Συνεργασία ΟΣΕ/ΓΑΙΑΟΣΕ και Δήμου Κοζάνης

Για το έργο αυτό, σε μία ξεχωριστή για τα ελληνικά πράγματα περίπτωση, γρήγορα υπήρξε συνεννόηση μεταξύ ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και Δήμου, ενώ η Ειδική Πολεοδομική Μελέτη εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Επιπλέον, έγινε πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ο οποίος ολοκληρώθηκε ενώ , υπάρχει εξασφαλισμένη και η χρηματοδότηση ως μέρος του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Κοζάνης, που εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας 2014-2020 με ποσό συνολικού προϋπολογισμού 8.930.000 € και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων. Οι εργασίες της ανάπλασης σημειώνεται πως θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2023.

Στο πλαίσιο αυτού του μεγάλου έργου που αφορά μία εκτεταμένη περιοχή, αναδείχθηκε και ο οριστικός ανάδοχος για τη μελέτη κατασκευής ενός Cut&Cover (τούνελ) σε μήκος περίπου 270 μέτρων, που χωροθετείται ανατολικά της οδού Ιωνίας στη γέφυρα προς Κρόκο.

Κατασκευή τούνελ και σύνδεση αστικών περιοχών

Το έργο θα ενοποιήσει δύο μεγάλα τμήματα της πόλης, τις συνοικίες Πλατάνια- Άγ. Αθανάσιος και Κόμβος Πανόραμα, καλύπτοντας αφ’ενός υφιστάμενο όρυγμα βάθους περίπου 6 μέτρων και, αφ’ ετέρου, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη λειτουργία του σιδηροδρόμου με την υπογειοποίηση της γραμμής. Μάλιστα με την κάλυψη του ορύγματος δημιουργείται επιφάνεια 6.000 τ.μ. στην οποία θα δημιουργηθούν ανοικτές αθλητικές εγκαταστάσεις.

Όλα τα ανωτέρω προωθούνται στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Γ.Π.Σ. Κοζάνης και του ΣΒΑΚ της πόλης και αφού επιτεύχθηκε προηγουμένως, πριν δυόμισι χρόνια συμφωνία με τον ΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, για την παραχώρηση εκτάσεων ιδιοκτησίας του, χωρίς όμως να αποκλείεται σε επόμενο χρόνο η επαναλειτουργία του Σταθμού, ως τερματικού επιβατικού.

Oι δύο φορείς συνεργάσθηκαν σε επίπεδο μελετητικό, όπως και με το Ε.Μ.Π. και πλέον, ο δρόμος για το μεγάλο αυτό έργο ανοίγει, μόλις το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος περάσει από το ΣτΕ και στη συνέχεια υπογραφεί.

Το μεγάλο αυτό έργο, οργανώνει πολεοδομικά και αναμορφώνει μία μεγάλη περιοχή που αποτελεί «αστικό κενό» και στην οποία, σύμφωνα με το Γ.Π.Σ. του Δήμου και το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας , αυξάνονται οι κοινωφελείς χώροι, δημιουργείται βιοκλιματικό πάρκο, ανοικτοί χώροι άθλησης, υποδομές για τη φιλοξενία πολιτιστικών αλλά και εκδηλώσεων, στεγασμένη δημοτική αγορά, αναδιατάσσεται η λειτουργία των ΜΜΜ και δημιουργούνται χώροι στάθμευσης οχημάτων.
Πρόταση ανάπλασης του Σ.Σ. Κοζάνης
Περιοχή ΟΣΕ στη Κοζάνη

Τα οφέλη για την περιοχή

Πιο αναλυτικά, η Ειδική Πολεοδομική Μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Δήμο Κοζάνης, την ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και με την υποστήριξη ερευνητικής ομάδας του ΕΜΠ, δημιουργεί σημαντικά οφέλη για την τοπική κοινωνία από την αξιοποίηση χώρων, όπως:

1. Τετραπλασιάζονται οι κοινόχρηστοι κοινωφελείς χώροι

2. «Απελευθερώνεται» η οδός Αριστοτέλους και οι κάθετοι σε αυτήν δρόμοι και ανασχεδιάζεται ως οδός ήπιας κυκλοφορίας ή και πεζόδρομος, στο νότιο τμήμα της .

3. Διατηρείται ζώνη για τον Σιδηροδρομικό Σταθμό του ΟΣΕ και την εν γένει σιδηροδρομική λειτουργία, για την επαναλειτουργία του επιβατικού σταθμού.

4. Δημιουργείται κοινωφελής χώρος πρόνοιας για τις ανάγκες του δήμου.

5. Προβλέπεται η δημιουργία χώρου στάθμευσης για τα αστικά λεωφορεία.

6. Οργανώνονται:

α) Βιοκλιματικό πάρκο σημαντικής επιφάνειας.

β)Νέες πολιτιστικές, αθλητικές λειτουργίες και λειτουργίες αναψυχής.

γ) Πολεοδομικά σε ενιαίους χώρους, χρήσεις που έχει ανάγκη η πόλη (στέγαστρα για ανάπτυξη της δημοτικής λαϊκής αγοράς και μικρές κλειστές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις).

δ) Οι απαραίτητοι χώροι στάθμευσης ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες των χωροθετούμενων χρήσεων.

Άννη Καρολίδου
grtimes.gr