Πέμπτη 16 Μαΐου 2019

Συντάξεις: 10 απαντήσεις στους αναγνώστες από τον ειδικό.

Ο δικηγόρος Διονύσης Ρίζος ειδικός σε θέματα που αφορούν συντάξεις και αναδρομικά απαντά στις δικές σας ερωτήσεις

Αναρωτιέστε πότε μπορείτε να βγείτε σε σύνταξη; Δεν έχετε καταφέρει να ενημερωθείτε πλήρως για τον τρόπο που θα διεκδικήσετε τα αναδρομικά; Έχετε απορίες σχετικά με τη σύνταξή σας; Ο δικηγόρος Διονύσης Ρίζος, ειδικός σε θέματα που αφορούν συντάξεις και αναδρομικά απαντά στις δικές σας ερωτήσεις
Ο Διονύσης Ρίζος είναι δικηγόρος Αθηνών, εξειδικευμένος στο δίκαιο της κοινωνικής ασφάλισης. Ασχολείται με τη μελέτη του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης και των συστημάτων κοινωνικής προστασίας από το 2004 κι έχει παρακολουθήσει όλες τις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις της τελευταίας δεκαετίας. Αρθρογραφεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο αλλά και στα social media (@rizoslaw) για τα θέματα του ασφαλιστικού αλλά και για θέματα επικαιρότητας.
Ο Διονύσης Ρίζος

1. Η μητέρα μου είναι συνταξιούχος του ΟΓΑ με σύνταξη 417 από τα οποία τα οποία τα 204 είναι η πρόσθετη ασφάλιση. Έμεινε χήρα 29-4-2019 και ο πατέρας μου έπαιρνε σύνταξη ΙΚΑ ΕΤΕΑΜ 397 συν επικουρική 162. Τι την συμφέρει; Να κρατήσει την δική της σύνταξη αν το δικαιούται και να πάρει ένα ποσό από τον πατέρα μου (δεν ξέρω αν ισχύει κάτι τέτοιο,) ή να ζητήσει να πάρει την σύνταξη του πατέρα μου και τότε θα δικαιούται την πρόσθετη την δικιά της;

Σε κάθε περίπτωση το ποσό που λαμβάνει ως πρόσθετη θα διακοπεί καθώς δεν συνεχίζει να καταβάλλεται αν ο δικαιούχο ς λάβει σύνταξη από άλλη πηγή. Συμφέρει να πάρει πλήρη τη σύνταξη εκ μεταβιβάσεως καθώς σε αυτήν την περίπτωση θα λάβει την κατώτατη σύνταξη χηρείας αλλά και μέρος της επικουρικής που ξεπερνούν τα 204 € της πρόσθετης.


2. Είμαι συνταξιούχος αορίστου χρόνου 67% και από καλοκαίρι 2018 επιδείνωση 94%(Κ.Ε.Π.Α) για δυο χρόνια με ΧΑΠ 3ου σταδίου και άλλα πολλά....ακόμα περιμένω να πληρωθώ του εταίρου προσώπου... και δεν ξέρω τι θα πάρω.

Θα λάβετε κανονικά το επίδομα του ετέρου προσώπου το οποίο και είναι 773 € αν σας χορηγηθεί ως εξωιδρυματικό ενώ είναι κατά 50% προσαύξηση της σύνταξής σας αν σας καταβληθεί ως επίδομα απολύτου αναπηρίας.

3. Έχω διοριστεί στο ΟΣΕ τις 23/03/1982 με μια διακοπή που πήγα στρατιώτης στις 04/06/1985 έως τις 04/05/1987 δηλαδή 23 μήνες διακοπή και μετά πάλι από τον 05/ 1987 μέχρι και σήμερα συνεχόμενα. Είμαι γεννημένος στις 06/06/1966 και έχω σήμερα τρία τέκνα ετών 23 σπουδάζει ετών 20 σπουδάζει και ετών 14 γυμνάσιο. Θα ήθελα να ρωτήσω πότε μπορώ να συνταξιοδοτηθώ με το νόμο για τα ανήλικα τέκνα μου και αν μετά το 2019 με πιάνουν κάποια άλλα μέτρα συνταξιοδότησης.

Δεν μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε με διατάξεις για τους πατέρες ανηλίκων τέκνων. Μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε με τη διάταξη του ΤΑΠ – ΟΤΕ για την 35ετία η οποία και σας οδηγεί σε όριο ηλικία το 60ο και 6 μήνες καθώς με τα στοιχεία που μας δίνετε συμπληρώνετε το 2019 την 35ετία.

4. Είμαι προ συνταξιούχος της πρώην Εμπορικής Τραπέζης και ερωτώ : Αν οι Συντάξιμες Αποδοχές μου είναι € : 2.600,00 , τα έτη υπηρεσίας μου 33 και το ποσοστό εισφοράς στο Ασφ/κό μας Ταμείο ( ΤΕΑΠΕΤΕ ) 14,75% (Ασφ/νου και Εργοδότη ) δηλαδή 8,75% επιπλέον του κανονικού , πόση θα είναι η επικουρική μου σύνταξη λόγω αυξημένων εισφορών;

Απ. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα ΔΕΝ υπολογίζει το ΕΤΕΑΕΠ την επικουρική σύνταξη με τη βάση προσαυξημένων εισφορών αλλά με τη βάση των εισφορών του πρώην ΕΤΕΑΜ. Επομένως δεν θα υπάρξει στην περίπτωση σας συντελεστής προσαύξησης και η σύνταξη σας θα είναι στα επίπεδα των συντάξεων του ΕΤΕΑΜ. Με βάση τα στοιχεία που μας δίνετε στα 290 € περίπου.

5. Είμαι 58 ετών γεννηθείς 2/1961, 2 παιδιά, έχω ένσημα ΙΚΑ έως και 1991, 5 έτη. Από 3/1993 ΟΑΕΕ συνεχώς, πότε μπορώ να βγω στην σύνταξη και πόσα έτη πλασματικά μπορώ να εξαγοράσω; Ευχαριστώ.

Με βάση τα στοιχεία που μας δίνετε θα μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε σε ηλικία 62 ετών με 40 συνολικά έτη ασφάλισης με πλήρη σύνταξη. Ως τότε θα έχετε 35 έτη ασφάλισης πραγματικά και θα απαιτηθεί η εξαγορά 5 ακόμη πλασματικών από τις κατηγορίες των τέκνων του στρατού και των κενών ασφάλισης ως τη συμπλήρωση των 40 ετών. Το κόστος θα ανέρχεται στην εισφορά κύριας σύνταξης που θα πληρώνεται στον ΕΦΚΑ τότε.

6. Εξαγορά πλασματικών ετών με παρακράτηση του 1/4ου της σύνταξης. Ποιας σύνταξης; Της αρχικής (της ονομαστικής, πριν τις κρατήσεις/περικοπές των «μνημονιακών» νόμων 2010-2015 - της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων συμπεριλαμβανομένης) ή της καταβαλλόμενης (προ φόρων); Εάν η παρακράτηση του 1/4ου αφορά στην αρχική (ονομαστική) σύνταξη, επί ποιας σύνταξης εφαρμόζονται οι κρατήσεις/περικοπές των «μνημονιακών» νόμων 2010-2015 (της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων συμπεριλαμβανομένης); Της αρχικής (ονομαστικής) ή της προκύπτουσας μετά την αφαίρεση του 1/4ου της εξαγοράς; Η όποια απάντησή σας είναι ίδια τόσο για την κύρια όσο και για την επικουρική σύνταξη;

Η παρακράτηση του ¼ της σύνταξης για την καταβολή του κόστους εξαγοράς των πλασματικών αφορά την καταβλητέα μετά την αφαίρεση όλων των περικοπών και κρατήσεων σύνταξη. Αφαιρείται δηλαδή το ¼ από τα «καθαρά». Η εξόφληση γίνεται εξ αυτού του ποσού τόσο στην κύρια όσο και στην επικουρική.

7. Είμαι εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπ/ση. Το 2009 έκανα αναγνώριση 1 έτους θητείας στο στρατό (μου περιήλθε σχετική ειδοποίηση) αλλά δεν πλήρωσα την εξαγορά. Το 2010 έκανα εκ νέου αίτηση για αναγνώριση με σκοπό την εξαγορά αυτή τη φορά, αλλά δεν έχω λάβει ακόμα απάντηση. Όταν καταθέσω την αίτηση για συνταξιοδότηση και επειδή χρειάζομαι την εξαγορά ενός έτους στρατιωτικής θητείας θα συναντήσω πρόβλημα; Τι πρέπει να κάνω;

Δεν θα συναντήσετε κάποιο πρόβλημα. Καθώς έχει γίνει η αίτηση εξαγοράς το 2010 το κόστος εξαγοράς θα υπολογιστεί επί των τότε αποδοχών. Η εξόφληση θα γίνει με παρακράτηση από τη σύνταξη.

8. Είμαι γεννημένος το 1966. Έχω προασφαλιστεί στο ΙΚΑ το 1982, τα έχω σε καρτέλα δεν είναι μηχανογραφημένα. Το 1994 ασφαλίστηκα στον ΟΑΕΕ, και συνεχίζω. Πότε περίπου θα βγω σε σύνταξη έστω και με εξαγορά, και έχω και 3 παιδιά το τελευταίο 16 χρονών.

Δεν μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε με διατάξεις για τους πατέρες ανηλίκων καθώς είστε ασφαλισμένος στον ΕΦΚΑ/ΟΑΕΕ. Έτσι θα μπορείτε να λάβετε σύνταξη σε ηλικία 62 ετών με συνολικά 40 έτη ασφάλισης ή αλλιώς στα 67.

9. Έχω γεννηθεί 7 Απριλίου 1960 έκανα έναρξη στον ΟΑΕΕ 1/12/1981 και διακοπή 1/3/2001. Μετά ΙΚΑ από 1/3/2001 έως και Φεβρουάριο 2002. Μετά έναρξη ΟΑΕΕ 1 ΟΚΤ 2002 και διαγραφή 1 ΙΑΝ 2014, από 1 ΙΑΝ 2014 έως 31 ΔΕΚ 2014 επιδοτούμενος άνεργος. Και έως 1 Μαΐου 2016 με κάρτα ανεργίας, έναρξη ΟΑΕΕ 1 Μαΐου 2016 με διαγραφή 31 Δεκεμβρίου 2017. Από τότε έως σήμερα είμαι μη επιδοτούμενος άνεργος με κάρτα. Έχω πληρώσει στον ΟΑΕΕ και 5 χρόνια πλασματικά. Από τα 3 μου παιδιά είχα ανήλικο το 2012. Πότε βγαίνω στη Σύνταξη; Με καλύπτει η νέα εγκύκλιος του ΕΦΚΑ;

Με βάση τα στοιχεία που μας δίνετε δεν μπορείτε να συνταξιοδοτηθείτε με τις διατάξεις για τις μητέρες ανηλίκων. Για να κάνετε χρήση αυτής της διάταξης θα πρέπει να συμπληρώσετε από εδώ και στο εξής επιπλέον 700 ημέρες στο ΙΚΑ ώστε συνολικά στον φορέα να έχετε 1.000 ημέρες κ να είναι αρμόδιος για την απονομή της σύνταξης. Θα μπορείτε σε ηλικία 67 ετών να λάβετε σύνταξη με τα στοιχεία που μας δίνετε.

10. Είμαι παντρεμένος από το 2011 έχω ένα παιδί με τη σύζυγο και η σύζυγος έχει άλλο ένα παιδί από τον πρώτο γάμο της. Σκοπεύω να αναγνωρίσω συντάξιμα χρόνια από τα παιδιά για να συμπληρώσω 40 χρόνια και 62 χρονών, μπορεί η σύζυγός μου να μου παραχωρήσει τα χρόνια που δικαιούται από το παιδί που είχε από τον πρώτο γάμο μιας και δεν τα θέλει για την ίδια; Είμαι γεννημένος το 1965 έχω 33 χρόνια ένσημα και στρατό 2 χρόνια είμαι εν ενεργεία υπάλληλος στον ιδιωτικό τομέα.

Δεν μπορεί να γίνει παραχώρηση χρόνου πλασματικού από τέκνων που έχουν γεννηθεί από άλλους γονείς. Δεν επιτρέπεται από τη νομοθεσία. Εάν είστε ο πραγματικός γονέας 1 τέκνου μπορείτε να αναγνωρίσετε μόνο 1 έτος.

ethnos.gr