Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2019

Οι απίστευτοι αριθμοί και το ανύπαρκτο σχέδιο συντήρησης υποδομών.

Δισεκατομμύρια ευρώ απαιτούνται για τη συντήρηση και αναβάθμιση οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων της χώρας την ίδια στιγμή που απουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Οι περιπτώσεις του ΟΣΕ και της Εγνατίας Οδού.
Ενάμισι χρόνο μετά τη μεταβίβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie dello Stato Italiane οι φίλοι του σιδηροδρόμου περιμένουν ακόμα για ουσιαστική αναβάθμιση των υπηρεσιών, τακτικότερα δρομολόγια, λιγότερες καθυστερήσεις και ακόμα λιγότερα απρόοπτα. Όμως, οι Ιταλοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κρύβονται πίσω από την αδιαφορία απανωτών διοικήσεων του ΟΣΕ οι οποίες αδυνατούν να εφαρμόσουν ένα μοντέλο συντήρησης και αναβάθμισης του ακριβοπληρωμένου ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου.

Παρά τις εξαγγελίες περίπου έξι υπουργών και μιας ντουζίνας διοικήσεων του ΟΣΕ, μέχρι σήμερα δεν έχει αποφασιστεί ποιος, πως και με πόσα χρήματα θα συντηρεί το σιδηροδρομικό δίκτυο για το οποίο έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια ευρώ. Κατά καιρούς έχουν παρουσιαστεί διάφορα μοντέλα, από τις Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) μέχρι τις κλασικές εργολαβίες με τον τεμαχισμό του δικτύου σε πολλά τμήματα.

Ακριβώς ένα χρόνο μετά την υποβολή προσφορών από εννέα ομίλους για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, παραμένει άγνωστη η τύχη του διαγωνισμού που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ. Άγνωστο παραμένει και το κόστος συντήρησης του επίσης ακριβοπληρωμένου οδικού άξονα με παράγοντες του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων να το ανεβάζουν, μέσω διαρροών, στα έξι δισεκατομμύρια ευρώ! Το προσωπικό της Εγνατία Οδός ΑΕ θεωρεί το μέγεθος υπερβολικό ενώ είναι γνωστό πως από σήραγγες του οδικού άξονα διέρχονται οχήματα που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία χωρίς να έχουν γίνει τα απαραίτητα έργα αναβάθμισης ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις ασφαλείας των κοινοτικών οδηγιών. Επίσημα στοιχεία ουδείς θεωρεί πως πρέπει να ανακοινώσει!

Στον ΟΣΕ πανηγυρίζουν επειδή ολοκληρώνεται μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνων – Θεσσαλονίκης αλλά ήδη καταγράφονται κρούσματα κλοπών,ενώ είναι άγνωστο ποιος θα το συντηρήσει. Η ΕΡΓΟΣΕ προκήρυξε ηλεκτρονικό διαγωνισμό για την εγκατάσταση ειδικών ηλεκτρονικών συστημάτων σε γέφυρες του νέου σιδηροδρομικού τμήματος Τιθορέα - Δομοκός. Με τα ηλεκτρονικά συστήματα θα παρακολουθείται, σε πραγματικό χρόνο, η κατάσταση 14 γεφυρών που βρίσκονται στο συγκεκριμένο τμήμα και θα ενημερώνονται άμεσα οι αρμόδιοι για κάθε αλλαγή. Τι θα γίνει, όμως, με τις υπόλοιπες γέφυρες του σιδηροδρομικού δικτύου ή τις γέφυρες της Εγνατίας Οδού στις οποίες ουδέποτε πραγματοποιήθηκε βαριά συντήρηση;

Εκατοντάδες κτίρια του δημοσίου (από σχολεία μέχρι νοσοκομεία) βρίσκονται σήμερα σε άθλια κατάσταση από πλευράς συντήρησης και ενεργειακής απόδοσης, αλλά τα μεγαλεπήβολα σχέδια για αναβάθμισή τους, ακόμα και από τη σημερινή κυβέρνηση, έχουν μείνει στα χαρτιά. Ποιος θυμάται τις περίφημες εξαγγελίες του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γ. Σταθάκη, από τα τέλη του περασμένου Μαΐου, σύμφωνα με τις οποίες το πρόγραμμα ενεργειακής εξοικονόμησης στα δημόσια κτίρια θα προωθηθεί με ανοικτό δάνειο, ύψους δύο δισ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Παράλληλα επρόκειτο να ανατεθεί σε συγκεκριμένο φορέα (πιθανώς νέο!) η παρακολούθησή του. Από τότε ούτε νεότερα για το δάνειο της ΕΤΕπ έχουν ακουστεί, ούτε για τον φορέα που θα αναλάβει την υλοποίηση του σχεδίου.

Το θέμα της συντήρησης των υποδομών ήρθε στην επικαιρότητα προ μηνών μετά το πολύνεκρο δυστύχημα με την κατάρρευση γέφυρας στην Ιταλία. Λίγες εβδομάδες αργότερα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου είχαν ανακοινώσει πως διακόπτονται τα δρομολόγια του τραμ στο τμήμα Κασομούλη - Σύνταγμα προχωρά το υπουργείο Υποδομών, εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων που εντοπίζονται στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού και ειδικά στο τμήμα Αρδηττού - Καλλιρόης.

Τότε ο κ. Σπίρτζης είχε ανακοινώσει πως μετά από αυτοψία στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού βρέθηκαν σημεία και τέρατα, με τεράστια προβλήματα διάβρωσης (στις ράβδους του οπλισμού), ενώ έχουν κοπεί τμήματα του σκυροδέματος, λείπουν τμήματα του τοίχου, έχει ξηλωθεί το μπετόν κατά μήκος μεγάλου τμήματος του αγωγού από το νερό, υπάρχουν διάφορες τρύπες για να περάσουν δημόσια δίκτυα, όπως και παράνομοι αγωγοί ομβρίων ή ακαθάρτων. Προς το παρόν, οι Αθηναίοι δεν γνωρίζουν πότε θα επανέλθει το τραμ στην Πλατεία Συντάγματος.

Οι μηχανικοί υποστηρίζουν πως παρά τις συνεχείς καταστροφές, από τις πλημμύρες μέχρι τις πυρκαγιές, και τα δεκάδες θύματα, απουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο συντήρησης και αναβάθμισης των πανάκριβων υποδομών που κατασκευάστηκαν τις τρεις τελευταίες δεκαετίες. Όπως λένε, ενώ κάθε φορά δημοσιοποιείται και ένα πόρισμα για μια συγκεκριμένη καταστροφή, ουδείς ασχολείται με ένα κεντρικό σχέδιο αναβάθμισης των υποδομών και των κτιριακών εγκαταστάσεων στο δημόσιο.

Η περίπτωση της Εγνατίας Οδού, με τα απίστευτα νούμερα που κυκλοφορούν για τη βαριά συντήρηση, είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.

Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr