Δευτέρα 14 Ιανουαρίου 2019

Οι μεγάλες συμβάσεις που έρχονται μέχρι τις... εκλογές.

Την υπογραφή μεγάλων συμβάσεων για έργα και προμήθειες που σχεδιάζονται εδώ και χρόνια, άνω των έξι δισ. ευρώ, θα επιχειρήσει τους επόμενους μήνες η κυβέρνηση. Οι ισορροπίες που αλλάζουν στο χώρο των εργολάβων.
Από την προμήθεια νέων λεωφορείων αντιρυπαντικής τεχνολογίας για την Αθήνα και Θεσσαλονίκη μέχρι την υπογραφή συμβάσεων για τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθήνας και την στοιχειωμένη διαδικασία για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης εμφανίζεται βέβαιος πως μέσα στο εξάμηνο θα έχουν ολοκληρωθεί διαγωνισμοί περί τα έξι δισ. ευρώ.

Πρόκειται για συμβάσεις που μπορούν να ανατρέψουν τις ισορροπίες στον κατασκευαστικό κλάδο, ενώ μπορούν να προσφέρουν ανάσα ζωής σε προμηθευτές του δημοσίου που έχουν να δουν μεγάλη προμήθεια από το... 2005, όπως οι αντιπρόσωποι των ξένων ομίλων που θα διαγκωνιστούν στους διαγωνισμούς για τα νέα λεωφορεία.

Στην περίπτωση προώρων εκλογών, βέβαια, η υπογραφή των μεγάλων συμβάσεων θα μείνει για την επόμενη κυβέρνηση.

Για την επόμενη κυβέρνηση θα μείνουν, ούτως ή άλλως, σημαντικές συμβάσεις όπως τα δύο τμήματα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), που προωθούνται με σύμβαση παραχώρησης και Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και συνολικό προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ.

Οι προσφορές από τους ομίλους που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τα δύο έργα δεν αναμένονται νωρίτερα από την άνοιξη του 2020.

Αγνωστη είναι και η τύχη διαγωνισμών που προκηρύχθηκαν εδώ και χρόνια με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου χωρίς να έχει οριστεί ημερομηνία κατάθεσης προσφορών όπως η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματοςενδιαφέρον για την οποία είχαν εκδηλώσει οι Μυτιληναίος, ΤΕΡΝΑ και μια κοινοπραξία της γαλλικής Vinci με την ΑΚΤΩΡ.

Για την επόμενη κυβέρνηση θα μείνει και η αξιόλογη σύμβαση παραχώρησης για τη διαχείριση ολόκληρου του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) στο Θριάσιο που ελέγχει ο ΟΣΕ.

Οι νέες συμβάσεις έρχονται να ανατρέψουν ισορροπίες ετών στον κατασκευαστικό κλάδο και όχι μόνο. Για παράδειγμα, με την έγκριση της σύμβασης παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου (θα κατατεθεί στη Βουλή εντός του μήνα, όπως έχει δηλώσει ο Χρ. Σπίρτζης) ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα περάσει στην πρώτη θέση με βάση το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων. Θα αγγίζει τα δύο δισ. ευρώ, με τον όμιλο Ελλάκτωρ, που βρίσκεται σε διαδικασία ευρύτερης αναδιάταξης, να περνάει για πρώτη φορά στη δεύτερη με ανεκτέλεστο που στα τέλη του έτους έφτανε τα 1,65 δισ. ευρώ.

Η σύμβαση για το Καστέλι προσφέρει στην ΤΕΡΝΑ κατασκευαστικό αντικείμενο περί το μισό δισ. ευρώ. Οπως είναι γνωστό, στην εταιρεία διαχείρισης του νέου αεροδρομίου θα συμμετέχει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ινδική GMR, ενώ σημαντικό ποσοστό (46%) θα ελέγχει το δημόσιο.

Πολλά, όμως, θα κριθούν από το μεγάλο έργο, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ για το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής 4 στο μετρό Αθήνας, οι προσφορές για το οποίο υποβάλλονται στις 5 Φεβρουαρίου, αν δεν υπάρξει νέα παράταση. Οι τρεις μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας (οι δύο προαναφερθέντες και η J&P ΑΒΑΞ +0,26% ΑΒΑΞ) διαγκωνίζονται σε κοινοπραξίες για την ανάληψη του έργου που δεν στην ουσία θα προσφέρει στις τεχνικές εταιρείες κατασκευαστικό αντικείμενο δεκαετίας.

Λίγες ημέρες αργότερα, για τις 7 Φεβρουαρίου, είχε προγραμματιστεί η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το επίσης μεγάλο έργο του συστήματος δορυφορικών, αναλογικών, διοδίων στους οδικούς άξονες, προϋπολογισμού άνω των 400 εκατ. ευρώ. Για το συγκεκριμένο έργο θεωρείται δεδομένη η παράταση του διαγωνισμού ενώ στους διεκδικητές περιλαμβάνονται οι μεγαλύτεροι εγχώριοι όμιλοι (από το χώρο των κατασκευών και της τεχνολογίας, όπως ο ΟΤΕ) και πανίσχυροι ευρωπαϊκοί όμιλοι.

Από μήνα σε μήνα μετατίθεται και η υπογραφή των οκτώ συμβάσεων για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, προϋπολογισμού περί τα 400 εκατ. ευρώ, εν μέσω ενστάσεων και (επικείμενων) νέων προσφορών στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Η επικράτηση του προβληματικού ομίλου Καλογρίτσα σε τέσσερις από τους οκτώ διαγωνισμούς αποτέλεσε αφορμή για νέες καθυστερήσεις. Ακόμα και σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού, είναι άγνωστο ποιος θα αναλάβει τα δύο από τα οκτώ τμήματα, ενώ θεωρείται δεδομένο πως άλλος θα κατασκευάσει και τα δύο τμήματα τα οποία τελικά αναλαμβάνει ο όμιλος Καλογρίτσα. Καθυστέρηση σημειώνεται και σε κάποια άλλα από τα έργα που προωθούσε το υπουργείο Υποδομών όπως η παράκαμψη Χαλκίδας, προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε πρόσφατα πως μέσα στον Φεβρουάριο θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την προμήθεια 750 νέων λεωφορείωνπροκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) και Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ). Προ εβδομάδων, όταν βγήκαν σε διαβούλευση οι προδιαγραφές των λεωφορείων, είχε γίνει γνωστό πως ο νέος στόλος αφορά για την Αθήνα 170 ηλεκτρικά λεωφορεία, 180 φυσικού αερίου και 50 πετρελαίου, ενώ για τη Θεσσαλονίκη 150 ηλεκτρικά, 150 φυσικού αερίου, 50 πετρελαίου.

Στις προτεραιότητες του υπουργείου, αν και είναι δύσκολο να προλάβει μέχρι τις εκλογές να ολοκληρώσει τις διαπραγματεύσεις με την Αττική Οδό και τους άλλους παραχωρησιούχους, είναι η και η χρονική επέκταση των υφισταμένων συμβάσεων παραχώρησης στους οδικούς άξονες, με στόχο την κατασκευή νέων έργων.

Ο κ. Σπίρτζης είχε ανακοινώσει προ μηνών πως μέσω των επεκτάσεων των συμβάσεων παραχώρησης θα επιδιωχθεί η κατασκευή πρόσθετων έργων με ιδιωτικά κεφάλαια και η μείωση των διοδίων.

Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr