Σάββατο 12 Ιανουαρίου 2019

Β.Αναστασιάδου: Έτσι θα λύσουμε το κυκλοφοριακό στη Λευκωσία.

«Υπάρχει η πολιτική βούληση για τραμ»

Η Υπουργός Μεταφορών μιλά στην Offsite για το κυκλοφοριακό, τα λεωφορεία και το μεγαλεπήβολο έργο του τραμ

«Τα μέτρα της τροχαίας είναι μία συμπτωματική θεραπεία»
«Οι συμβάσεις των λεωφορείων ήταν λανθασμένες»
«Ιούλιο του 2020 νέες συμβάσεις»

Η Υπουργός Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων, Βασιλική Αναστασιάδου, είναι από τις λίγες γυναικείες παρουσίες του Υπουργικού αλλά και της πολιτικής σκηνής της Κύπρου, που με το μέχρι τώρα έργο της, δικαίως μπορεί να χαρακτηριστεί ως μία από τις θετικές παρουσίες της Κυβέρνησης.

Ανέλαβε τα σκήπτρα σε μία δύσκολη περίοδο με τις συνεχείς απεργίες των λεωφορείων, την ίδια ώρα που προσπαθεί να δώσει νέα πνοή στις Δημόσιες Μεταφορές της χώρας με όραμα μία Κύπρο με σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Η κ. Αναστασιάδου μίλησε στην Offsite για όλα όσα αφορούν το Υπουργείο της.

Τι μέτρα τροχοδρομούνται για να επιλυθεί το κυκλοφοριακό χάος που παρατηρείται καθημερινά στους δρόμους, κυρίως της Λευκωσίας; Είναι αρκετή η προσπάθεια της τροχαίας;

Τα μέτρα της τροχαίας είναι μία συμπτωματική θεραπεία. Εμείς ως Υπουργείο Μεταφορών θέλουμε να χτυπήσουμε το κακό στη ρίζα του. Ως Υπουργείο έχουμε θέσει κάποιους στόχους που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Κινητικότητας Λευκωσίας, αντίστοιχο με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.) των υπόλοιπων πόλεων. 

Το πρώτο βήμα είναι να βελτιώσουμε και να προσφέρουμε σωστές Δημόσιες Μεταφορές με ανεπτυγμένη ποιότητα υπηρεσιών, ούτως ώστε οι Δημόσιες Μεταφορές να προσελκύουν τους πολίτες προκειμένου να αφήσουν το αυτοκίνητο και να πάρουν το λεωφορείο.

Μέσα στα σχέδια μας είναι και το Park and ride, με την δημιουργία χώρων στάθμευσης σε σημεία όπου ο πολίτης θα μπορεί να σταθμεύσει και στην συνέχεια να συνεχίσει στο κέντρο της πόλης με ένα ποδήλατο ή λεωφορείο.

Τροχοδρομούνται και επιπλέον ποδηλατοδρόμοι που θα ενώνουν τα πανεπιστήμια της Λευκωσίας με το κέντρο της πόλης καθώς επίσης και η κατασκευή παραμετρικών δρόμων στις εισόδους της πόλης.

Μέσα στους στόχος μας είναι επίσης μία πόλη φιλική προς τους πεζούς, με την δημιουργία πεζόδρομων, και διαβάσεων.

Τελικά σε όλη αυτή την υπόθεση με τα λεωφορεία ποια είναι η ευθύνη του Υπουργείου;

Όλα ξεκινούν από τις συμβάσεις που έγιναν πριν από περίπου 10 χρόνια υπό τις περιστάσεις που υπήρχαν τότε και που τελικά φαίνεται πως δεν ήταν οι σωστές, σύμφωνα και με το τελικό αποτέλεσμα που ζούμε σήμερα. Φαίνεται πως οι συγκεκριμένες συμβάσεις όχι μόνο δεν ήταν οι σωστές αλλά δεν εφαρμόστηκαν και σωστά από καμία πλευρά, καθώς επίσης ούτε ο έλεγχος εφαρμογής τους ήταν επαρκείς.

Μετά και την απόφαση των κριτών και την επικοινωνία που υπήρξε με τις εταιρείες, έχει εξομαλυνθεί η κατάσταση με όλες εκτός από τον ΟΣΥΠΑ στην Πάφο, ο οποίος αποχώρησε από την διαδικασία των κριτών πριν βγει το αποτέλεσμα του ποσού που πρέπει να επιστρέψουν στο κράτος.

Αναφορικά με την εταιρεία Ζήνων στη Λάρνακα, τα προβλήματα παρουσιάζονται κυρίως στα εσωτερικά της εταιρείας, ενώ η οικονομική διαφορά με το Υπουργείο είναι πολύ κοντά στο να επιλυθεί.

Τι απαντάτε στα Διοικητικά Συμβούλια των εταιρειών που καταγγέλλουν το Υπουργείο σας πως δεν τους κατέβαλε τα ποσά που δικαιούνται;


Εμείς ανταποκρινόμαστε στις υποχρεώσεις μας με βάση την σύμβαση και όχι με το ποσό που ο κάθε ένας κρίνει ότι χρειάζεται. Εάν η οικονομική κατάσταση των εταιρειών δεν τους επιτρέπει να αντεπεξέρχονται στις υποχρεώσεις τους δεν είναι ευθύνη του κράτους.

Αναφορικά με τον ΟΣΥΠΑ που βρίσκεται σε απεργία, το Υπουργείο κατέβαλε την Κυβερνητική συνεισφορά τον Δεκέμβριο του 2018 και όφειλαν να πληρώσουν το προσωπικό τους. Η υποχρέωσή τους να πληρώνουν τους εργαζομένους τους υφίσταται ακόμη και αν το Υπουργείο δεν τους κατέβαλε οποιοδήποτε ποσό.



Υπάρχει ενδιαφέρον από νέες εταιρείες για τον επικείμενο διαγωνισμό για τις νέες συμβάσεις των λεωφορείων;

Πιστεύουμε πως ναι, υπάρχει ενδιαφέρον τόσο από την Κύπρο, όσο και από το εξωτερικό. Αυτή την στιγμή η διαδικασία βρίσκεται ενώπιον της Νομικής Υπηρεσίας όπου επεξεργάζονται το τελικό νομοτεχνικό κείμενο των εγγράφων και ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχτεί σύντομα. Ελπίζω και πιστεύω πως μέχρι τον Ιούλιο του 2020 θα ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία κα θα έχουμε νέες Δημόσιες Μεταφορές.

Θα θέλατε για υποψήφιες στο διαγωνισμό τις υφιστάμενες εταιρείες μετά από τα τελευταία προβλήματα;

Εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις και μπορούν να ανταποκριθούν στα όσα ζητά η προσφορά, βεβαίως θα είναι υποψήφιες και θα κριθούν και θα συγκριθούν με τις υπόλοιπες εταιρείες.

Γνωρίζουμε πως ο σχεδιασμός για το τραμ της Λευκωσίας προχωρά. Υπάρχει η πολιτική βούληση για κατασκευή τραμ; 

Υπάρχει πολιτική βούληση για την δημιουργία τραμ και είναι ψηλά στις προτεραιότητές μας, νοουμένου ότι προχωρήσουμε με τις υπόλοιπες υποδομές που πρέπει να κατασκευαστούν.

Συναντήσαμε τον εκπρόσωπο του οργανισμού Jaspers, ο οποίος μας παρέδωσε την καθοδηγητική μελέτη που υλοποίησε με μερικές διαφοροποιήσεις από την αρχική προκειμένου το έργο να καταστεί βιώσιμο και χρησιμότερο για τους πολίτες.

Η μελέτη που έχουμε μπροστά μας προϋποθέτει κάποιες βασικές υποδομές που πρέπει να προηγηθούν καθώς επίσης και καλλιέργεια ισχυρής κουλτούρας εντός της κοινωνίας στη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Βρισκόμαστε στο στάδιο όπου θα τεθούν χρονοδιαγράμματα σε σχέση με τις υπόλοιπες υποδομές, ούτως ώστε να προχωρούν παράλληλα και οι απαραίτητες προεργασίες που χρειάζονται για την κατασκευή του τραμ.

 Δημήτρης Χατζηιωσήφ
offsite.com.cy