Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2018

«Τρέχουν» δύο μεγάλες επενδύσεις σε Θριάσιο Ι και ΙΙ.

Η σύνδεση του λιανεμπορίου με τα logistics στο 3ο συνέδριο της «Ναυτεμπορικής»


Το λιανεμπόριο είναι απόλυτα και στενά συνδεδεμένο με τις μεταφορές & τα logistics. Γιατί χωρίς μεταφορές πλέον δεν μπορεί να υπάρχει λιανεμπόριο. Αυτό προκύπτει ως συμπέρασμα από τις τοποθετήσεις εκπροσώπων του κλάδου στο 3ο Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής», με τίτλο: «Facelift στο λιανεμπόριο».
 Η συζήτηση στην 3η ενότητα του συνεδρίου που είχε θέμα «Ο χορός των επενδύσεων στα logistics αναβαθμίζει τις δομές» επικεντρώθηκε στη συνεισφορά των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας, στον μετασχηματισμό και την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας, η οποία κατά γενική ομολογία είναι σημαντική.

Βέβαια, όπως ειπώθηκε, η καθυστέρηση στην ανάπτυξη των έργων υποδομής και η στέρηση της χώρας μας σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας μειώνουν την προστιθέμενη αξία του κλάδου στην ενίσχυση της οικονομίας. Ωστόσο, τα logistics αποκτούν τόσο μεγάλη σημασία και πλέον επιδιώκουν να πρωταγωνιστήσουν ως παραγωγικός κλάδος στην ανασυγκρότηση της χώρας. Ο κλάδος, υπογραμμίσθηκε, επιβάλλεται από τα σύγχρονα δεδομένα να έχει μία πρωτοκαθεδρία στο πλαίσιο μιας ανεπτυγμένης ευρωπαϊκής οικονομίας.

ΟΣΕ

Την εκκίνηση του διαγωνισμού για το Θριάσιο ΙΙ επέλεξε να ανακοινώσει από το βήμα του Συνεδρίου της «Ν», με θέμα τις επενδύσεις στα logistics, ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Κακουλάκης.
Όπως είπε ο κ. Κακουλάκης, είμαστε λίγο πριν από τη δημοσίευση της προκήρυξης του διαγωνισμού, που προσδιορίζεται για τις αρχές του χρόνου. Η έναρξη του διαγωνισμού είναι απολύτως απαραίτητη για να δώσει η Κομισιόν παράταση στην προθεσμία της 31ης Μαρτίου 2019 (αφορά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού). Μέσα από τον διαγωνισμό-ΣΔΙΤ «Θριάσιο ΙΙ», ο ΟΣΕ επανέρχεται de facto στα σιδηροδρομικά δρώμενα καθώς θα συμμετάσχει ενεργά στο επενδυτικό σχήμα έχοντας ποσοστό που θα καθοριστεί από τη διαγωνιστική διαδικασία.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΟΣΕ, το «Θριάσιο ΙΙ» θα είναι το μεγαλύτερο Logistics Park της Ανατολικής Μεσογείου, θα συμπεριλαμβάνει μεταφορά και μεταφόρτωση εμπορευμάτων και η λειτουργία του θα μεταμορφώσει τον χάρτη των επαγγελματικών μεταφορών της χώρας και θα βοηθήσει να αυξηθεί το ποσοστό από το 2,2% της μεταφοράς εμπορευμάτων με τον σιδηρόδρομο και να πλησιάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που είναι γύρω στο 17%.

Για την γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη σημείωσε ότι ολοκληρώνεται στα τέλη του έτους και το δρομολόγιο (για επιβατικές μεταφορές) θα διαρκεί περίπου 4 ώρες και 30 λεπτά, ενώ με την ολοκλήρωση όλων των συστημάτων στο τέλος του 2019 το δρομολόγιο θα μειώσει τον απαραίτητο χρόνο σε 3 ώρες και 20 λεπτά. Για τις συνδέσεις με τις ΒΙΠΕ σημείωσε ότι εκπονήθηκε Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο και πως πρώτο απ’ όλα θα είναι η σύνδεση με τη Motor Oil στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων, ενώ ακολουθούν συνδέσεις με τις ΒΙΠΕ Κιλκίς, Αλεξανδρούπολης αλλά και με τα ΕΛΠΕ στην Αττική. Πιο μελλοντικά σχεδιάζεται σύνδεση με τον 6ο Προβλήτα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, την Πάτρα, τον Βόλο, τη Ραφήνα και το Λαύριο.

DHL

Έτοιμες να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες του e-commerce θεωρεί ότι είναι οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου των ταχυμεταφορών ο Ελευθέριος Σαμαράς, διευθύνων σύμβουλος της DHL Express Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας. O ίδιος ανέφερε πως η κρίση επηρέασε πολλές επιχειρήσεις, αρκετές από τις οποίες έμειναν πίσω σε υποδομές, ενώ άλλες επένδυσαν, φέρνοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δική του. Η DHL αναβάθμισε το κέντρο διαλογής στα Σπάτα το 2015 εν μέσω πολιτικών εντάσεων (δημοψήφισμα κ.λπ.), πήρε προβάδισμα και χειρίστηκε αυξημένους όγκους με πελατολόγιο από όλα τα industries. Οι ταχυμεταφορές, τόνισε, δίνουν λύση και εναλλακτικές στον πελάτη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Μάλιστα, παραθέτοντας στοιχεία σημείωσε ότι το διασυνοριακό εμπόριο θα φτάσει το 1τρισ. έως το 2020 και αυτό ακούγεται λογικό αν σκεφτούμε πως πλέον οι αγορές γίνονται από ένα κινητό ή ένα τάμπλετ, μία συσκευή που είναι απλά συνδεδεμένη στο διαδίκτυο (αυτή τη στιγμή είναι online 1,6 δισ. χρήστες). Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει φτάσει τα 4,5 δισ. ευρώ με μία ανάπτυξη 8% από την περασμένη χρονιά.

Goldair

Την έναρξη των εργασιών κατασκευής των πρώτων αποθηκών στο πρώτο Εμπορευματικό Κέντρο ιδιωτών στο Θριάσιο Πεδίο το α’ 6μηνο του 2019 από την Κ/Ξ Goldair Cargo - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ανακοίνωσε ο Καλλίνικος Καλλίνικος, εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair, σημειώνοντας ότι για να επιτευχθεί η ανάπτυξη του κλάδου των logistics πρέπει να συμβάλουν όλοι στην επιτάχυνση των επενδύσεων, σε σιδηροδρόμους, εμπορευματικά κέντρα και διαχείριση λιμανιών. Ο ίδιος υπογράμμισε σκωπτικά ότι το Θριάσιο πέρασε από 40 κύματα και βρίσκεται σήμερα στο στάδιο λίγο πριν από την έναρξη των εργασιών, με «σφραγίδα» της Βουλής των Ελλήνων και της Ε.Ε. 

Επιπλέον ο κ. Καλλίνικος θα προχωρήσει σε περαιτέρω επένδυση σε τροχαίο υλικό για τη σιδηροδρομική Rail Cargo Logistics Goldair, η οποία αποτελεί κοινοπραξία της ελληνικής Goldair και των Αυστριακών Σιδηροδρόμων (OBB). H εταιρεία ξεκίνησε πρόσφατα εμπορευματικά δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη και τη Σίνδο, εστιάζοντας, μεταξύ άλλων, στη μεταφορά πετρελαιοειδών.

Όπως επισήμανε, η εταιρεία κατέβαλε ιδιαίτερη προσπάθεια για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της, έχοντας ήδη 5 πιστοποιημένους μηχανοδηγούς και άλλους 6, τους οποίους τους εκπαιδεύει στην Ακαδημία του ΟΣΕ, φτάνοντας στο σύνολο τους 11 μηχανοδηγούς. Παράλληλα, με τη διαφαινόμενη αύξηση του εμπορευματικού έργου, η εταιρεία πρόκειται να ενισχύσει το τροχαίο υλικό που διαθέτει, προσθέτοντας δύο μηχανές.

Σωρευτικά, η Rail Cargo Logistics Goldair σκοπεύει να επενδύσει 20 εκατ. σε βάθος 3ετίας-5ετίας, με στόχο την ενίσχυση των εμπορευματικών ροών μεταξύ Ελλάδας και Κεντρικής Ευρώπης, σε συνδυασμό με την αρωγή του Θριασίου Ε/Κ.

ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ

«Χωρίς ιδιαίτερη μεταχείριση», με βάση τους όρους της προκήρυξης για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, βαδίζει η Κ/Ξ Goldair Cargo - ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, ξεκαθάρισε απαντώντας σε αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ο Αθανάσιος Ψαθάς, διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ Α.Ε. Το έργο, όπως είπε, αφορά έκταση 600 στρεμμάτων, 210.000 τ.μ. αποθήκες, με δυνατότητα εξυπηρέτησης 50 βαγονιών τρένων και 400 φορτηγών αυτοκινήτων ημερησίως, ενώ πρόσθεσε ότι δημιουργούνται εκατοντάδες θέσεις εργασίας.

Η ΕΤΒΑ βιομηχανικές περιοχές, επισήμανε ο κ. Ψαθάς, έχει 27 βιομηχανικές περιοχές στην ιδιοκτησία της. Εξυπηρετεί σήμερα περίπου γύρω στις 2.500 βιομηχανίες στις οποίες απασχολούνται πάνω από 35.000 άτομα, συμμετέχοντας ενεργά στη βιομηχανική ανάπτυξη της χώρας. Η συνολική επένδυση η οποία θα γίνει στο Θριάσιο, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, εκτιμάται ότι είναι γύρω στα 160 εκατ. ευρώ. Εάν αυτό το συνδυάσουμε δε με τις θέσεις εργασίας οι οποίες θα δημιουργηθούν στο κατασκευαστικό στάδιο, οι οποίες θα ανέλθουν στις 700, ενώ στο στάδιο λειτουργίας, δηλαδή όταν θα είναι έτοιμες οι αποθήκες και θα έχουν ενοικιαστεί έτσι ώστε να λειτουργούν, εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσουν μέχρι και τα 5.000 άτομα τα οποία θα εργάζονται. 

Ορφεύς Βεϊνόγλου

Επενδύσεις που τα επόμενα πέντε θα ξεπεράσουν τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ ήδη την προηγούμενη πενταετία έχουν επενδυθεί 25 εκατ. ευρώ, προγραμματίζει η διαμεταφορική εταιρεία Ορφεύς Βεϊνόγλου Α.Ε.

Αυτό ανέφερε ο Δημήτρης Σ. Κατσαδάκης, αντιπρόεδρος της εταιρείας, υπογραμμίζοντας ότι οι πυλώνες της ανάπτυξης είναι η τεχνολογία και οι υποδομές. Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 1923 έχει εξελιχθεί ενδεχομένως στο μεγαλύτερο operator Logistic hub στην Ελλάδα με πάνω από 100.000 τ.μ. ιδιόκτητων αποθηκών. Ακολουθώντας την εξέλιξη του κλάδου έχει μεταλλαχθεί και έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο το οποίο είναι B2C τελικής παράδοσης, πάντα με γνώμονα την τεχνολογία. Υπάρχουν τρομακτικές αλλαγές στους χρόνους απόκρισης, σημείωσε ο κ. Κατσαδάκης, έχουν εκμηδενιστεί οι αποστάσεις. Παλιότερα μιλάγαμε για μεταφορές σε εβδομάδες. Μιλάμε σε ώρες, μιλάμε σε μέρες. Το e-commerce μπορεί να επιλέγει δίωρα time windows τα οποία γίνονται οι παραδόσεις.

Θεωρώ ότι η μετάλλαξη της αγοράς έχει ήδη επέλθει και θα τη δούμε μπροστά μας στην τεχνολογία με τα έξυπνα σημεία παράδοσης, με νέους τρόπους προσέγγισης του πελάτη γιατί πλέον ο πελάτης αποφασίζει τι ώρα το θέλει, πού το θέλει, πότε το θέλει, αν θα περάσει να το πάρει εκείνος, κατέληξε ο αντιπρόεδρος της Ορφεύς Βεϊνόγλου.

ΓΑΙΑΟΣΕ 

Από το βήμα του ίδιου Συνεδρίου έγινε κάλεσμα της ΓΑΙΑΟΣΕ στον ΟΛΘ ΟΛΘ-1,89% για συνέργειες στο εμπορευματικό κέντρο του Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Ως γνωστόν, ο ΟΛΘ ακολουθεί αυτόνομη πορεία, προχωρώντας στη λειτουργία δικού του εμπορευματικού κέντρου, ωστόσο η ΓΑΙΑΟΣΕ θεωρεί ότι είναι δυνατή η επίτευξη συνεργειών.

Ο ΟΛΘ δεν μετείχε στη διαγωνιστική διαδικασία για το εμπορευματικό κέντρο της ΓΑΙΑΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, στο οποίο εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον τρία σχήματα (ΤΕΚΑΛ - Intrakat, ΙΝΚΑΤ-0,92%ΜΕΤΚΑ και Άκτωρ), θεωρώντας μη ελκυστικούς τους όρους της προκήρυξης και γενικότερα τον σχεδιασμό του έργου.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ ωστόσο θεωρεί δυνατή, στο μέλλον, την επίτευξη συνεργειών με τον ΟΛΘ, όπως ανέφερε, σε συνέδριο της «Ναυτεμπορικής», ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ Αθανάσιος Σχίζας, σημειώνοντας ότι το εμπορευματικό κέντρο του Γκόνου σχεδιάζεται να καλύψει τις ανάγκες, όχι μόνο της Θεσσαλονίκης και της Βορείου Ελλάδας, αλλά της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων, λειτουργώντας συμπληρωματικά με το Θριάσιο και την Αλεξανδρούπολη. Για το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης εκτίμησε ότι ο ανάδοχος θα ανακηρυχτεί το πρώτο εξάμηνο του 2019, ενώ ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο της Αλεξανδρούπολης θα προκηρυχθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2019.

Του Φάνη Ζώη
naftemporiki.gr