Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

Γ. Μυλόπουλος: Το Μετρό στη Θεσσαλονίκη μπήκε στις ράγες και κανείς δεν μπορεί πλέον να το σταματήσει.

Τη διαβεβαίωση ότι το έργο της κατασκευής του Μετρό στη Θεσσαλονίκη «έχει πλέον ένα χρονοδιάγραμμα που είναι απόλυτα εφικτό και ρεαλιστικό και τηρείται απαρέγκλιτα από την Αττικό Μετρό ΑΕ» δίνει ο Γιάννης Μυλόπουλος σε συνέντευξη του στο dailythess.gr.

O πρόεδρος της Αττικό Μετρό Α.Ε. εμφανίζεται βέβαιος ότι η βασική γραμμή θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία το Νοέμβριο του 2020, ενώ λίγους μήνες αργότερα, αρχές 2021, θα παραδοθεί και η επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς, που θα συνδέσει τη Μίκρα με το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα σημειώνει ότι για τις επεκτάσεις στη δυτική Θεσσαλονίκη ήδη υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 30 εκατ. ευρώ για τις πρόδρομες εργασίες και εκτιμά πως με την παράδοση της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, θα αρχίσει η δημοπράτηση και κατασκευή της γραμμής της επέκτασης προς δυτικά.

Κ. Μυλόπουλε, το έργο του μετρό εξελίσσεται με πολύ γοργούς ρυθμούς την τελευταία διετία. Ποιος συνδυασμός δεδομένων οδήγησε στο να μπει το έργο στις ράγες της υλοποίησης; Και γιατί είχε «εκτροχιαστεί» με τις προηγούμενες κυβερνήσεις;

Είναι αλήθεια πως, όταν τον Μάρτιο του 2016 αναλάβαμε ως νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό ΑΕ, το έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης, βρήκαμε ένα έργο σταματημένο και εγκαταλελειμμένο για περισσότερο από 2 χρόνια, δηλαδή ήδη από το 2014, με το ποσοστό κατασκευής του να βρίσκεται μόλις στο 37%, μετά από 10 ολόκληρα χρόνια…

Παράλληλα, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που ήταν εγκεκριμένα για το έργο βρίσκονταν παγωμένα σε Τράπεζες. Την ώρα λοιπόν που η Ελλάδα είχε τεράστια ανάγκη για επενδύσεις, η πόλη ήταν γεμάτη παρατημένα και έρημα εργοτάξια, οι επιχειρηματίες και οι καταστηματάρχες στις περιοχές των εργοταξίων κατεστραμμένοι εξαιτίας των ατέλειωτων παλινωδιών και καθυστερήσεων και οι χιλιάδες εργαζόμενοι στο έργο άνεργοι.

Το έργο είχε εκτροχιαστεί εξαιτίας σωρείας λαθών που έχουν να κάνουν από λάθος πολιτικές αποφάσεις, διοικητική ανεπάρκεια και οικονομικά συμφέροντα, μέχρι την προβληματική σύμβαση και τις όχι σε στάδιο ωριμότητας μελέτες.

Για να γίνει αυτό αντιληπτό, αρκεί να σημειωθεί ότι το 2012, χρονιά συμβατικής ολοκλήρωσης του έργου, αυτό ήδη μετρούσε 5 έτη καθυστέρησης. Κι αυτό για λόγους ανεξάρτητους από τη διαμάχη που ξέσπασε αμέσως μετά για την τύχη των πολύ σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων που αποκαλύφθηκαν στα τέλη του 2012 στη Βενιζέλου.

Σε αυτές τις εκ γενετής παθογένειες, προστέθηκαν στη συνέχεια τα προβλήματα που προέκυψαν από το γεγονός της χάραξης της βασικής γραμμής του έργου μέσα από την καρδιά της πάλαι ποτέ Ρωμαϊκής και μετέπειτα Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, χωρίς καμία πρόβλεψη για τη διαχείριση των αρχαιολογικών ευρημάτων, που ήταν εξαρχής γνωστό ότι θα βρίσκονταν εκεί, οδηγώντας το έργο σε μεγάλα αδιέξοδα.

Αμέσως μόλις αναλάβαμε, το Μάρτιο του 2016, με συντονισμένες και αποφασιστικές ενέργειές μας, επανεκκινήσαμε το έργο αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά όλα τα προβλήματα. Σήμερα, 2,5 χρόνια μετά, το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει υπερβεί με επιτυχία όλες τις παθογένειες που το ταλαιπωρούσαν (νομικές, τεχνικές και διοικητικές). Η αντικατάσταση του παλιού αναδόχου από την σημερινή εύρωστη οικονομικά μεγάλη τεχνική εταιρεία «Άκτωρ», συνέβαλε τα μέγιστα στη γρήγορη και επιτυχημένη πρόοδο του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Το έργο υλοποιείται πλέον σε νέες και σταθερές βάσεις, με το ποσοστό ολοκλήρωσής του να βρίσκεται σήμερα στο 65%, δηλαδή καταφέραμε και «τρέξαμε» το έργο 3 φορές περισσότερο μέσα στα τελευταία 2,5 χρόνια σε σχέση με το παρελθόν.

Η επιτυχία αυτή οφείλεται αφενός στη νέα διοίκηση που με σκληρή δουλειά, αφοσίωση, όραμα και ανάληψη πολλαπλών πρωτοβουλιών έφερε αυτό το αποτέλεσμα που όλοι οι πολίτες σήμερα βλέπουν να υλοποιείται και αφετέρου στην πολιτική βούληση της Κυβέρνησης και στην αμέριστη υποστήριξη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σπίρτζη.


Τα έργα στον «πολύπαθο» σταθμό Βενιζέλου σε ποιο στάδιο βρίσκονται;

Πρέπει να γίνει σαφές σε όλους πως τον Μάρτιο του 2016 όταν επανεκκινήσαμε το έργο κι ενώ οι υπόλοιποι σταθμοί είχαν σε κάποιο ποσοστό κατασκευασθεί, στο σταθμό Βενιζέλου δεν είχε γίνει ούτε η παραμικρή εργασία και μελέτη για την κατασκευή του. Δεν είχε παρθεί ούτε καν κάποια απόφαση για το πώς θα κατασκευασθεί ο συγκεκριμένος σταθμός. Μιλάμε για το απόλυτο 0% ολοκλήρωσης σε κάθε επίπεδο!

Μετά το 2016, η Πολιτεία ενέκρινε την καινοτόμο και με προσοχή μελετημένη πρόταση της Αττικό Μετρό Α.Ε. και της Εφορείας Αρχαιοτήτων πόλης Θεσσαλονίκης, για την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στη Βενιζέλου. Η αρχή έγινε το Φεβρουάριο του 2017 με τη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, στη συνέχεια τον Μάρτιο του 2017 το υπουργείο Πολιτισμού ενέκρινε την πρόταση και τελικά στα τέλη του 2017 άρχισαν οι πρόδρομες εργασίες στο σταθμό. Μάλιστα, μέσα στο Φθινόπωρο του 2018 αναμένεται να κατασκευαστεί η πλάκα οροφής του σταθμού, αφού θα έχουν ολοκληρωθεί με επιτυχία οι μετακινήσεις των δικτύων των ΟΚΩ.

Είναι λοιπόν απόλυτα λογικό, και θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο, πως ένας σταθμός που ξεκίνησε με 11 χρόνια καθυστέρηση σε σχέση με τους υπόλοιπους σταθμούς δεν είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί στον ίδιο χρόνο με αυτούς…

Η δυτική Θεσσαλονίκη, μια πυκνοδομημένη περιοχή, έχει ανάγκη το μετρό. Πότε θα δει τους συρμούς του;

Πράγματι, η πυκνοδομημένη και πολυάνθρωπη δυτική Θεσσαλονίκη είναι αδικημένη από τους μέχρι σήμερα σχεδιασμούς. Ήδη, από το Μάιο του 2017 έχουμε ξεκινήσει τη διαβούλευση για την επέκταση δυτικά με τους δημάρχους και τους φορείς των εκεί περιοχών και πλέον καταλήξαμε σε μια τελική χάραξη, με βάση την οποία ήδη έχει αρχίσει η επεξεργασία για τη δημοπράτηση των πρόδρομων εργασιών. Με αυτό εννοούμε τις αρχαιολογικές εργασίες και τις μετακινήσεις των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας, προκειμένου να εξοικονομηθεί χρόνος και να απελευθερωθεί ο χώρος για να ξεκινήσουν απρόσκοπτα και χωρίς καθυστερήσεις οι εργασίες του κανονικού έργου. Για τις πρόδρομες εργασίες δυτικά υπάρχει ήδη εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 30 εκατ. ευρώ. Υπολογίζουμε πως με την παράδοση της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, θα αρχίσει η δημοπράτηση και κατασκευή της γραμμής της επέκτασης προς δυτικά.

Η επέκταση του Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη θα αποτελείται από μία κυκλική γραμμή που σε πρώτη φάση θα ενώνει τους Σταθμούς Δημοκρατία και ΝΣΣ με τους Αμπελόκηπους, την Μενεμένη, το Κορδελιό, τον Εύοσμο, την Ηλιούπολη, τη Σταυρούπολη, την Πολίχνη και τη Νεάπολη, ενώ σε δεύτερη φάση και το Ωραιόκαστρο και την Ευκαρπία και το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, τόσο με το κέντρο και την Ανατολική Θεσσαλονίκη, όσο όμως και μεταξύ τους.

Έτσι, για πρώτη φορά και με σαφή την πολιτική βούληση της Κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών προς τούτο, οι μη προνομιούχες μέχρι σήμερα δυτικές συνοικίες θα αναπτυχθούν ισότιμα και δίκαια σε σχέση με το υπόλοιπο πολεοδομικό συγκρότημα. Η πολυετής τους υποβάθμιση και η άνιση μεταχείριση των πολιτών τους ως πολιτών «δεύτερης κατηγορίας» αίρεται με την επέκταση των γραμμών του μετρό. Η εύκολη και οικονομική πρόσβαση της δυτικής Θεσσαλονίκης με το κέντρο και προς ανατολικά, θα αναβαθμίσει τη ζωή των κατοίκων και θα τονώσει την ανάπτυξη της δυτικής Θεσσαλονίκης.


Σε μια πόλη που μάχεται για την ανάπτυξη, το μετρό θα παίξει ρόλο και σε ποιο βαθμό;

Η Αττικό Μετρό ΑΕ απέδειξε πως το Δημόσιο μπορεί να γίνει πρωταγωνιστής στις επενδύσεις και την ανάπτυξη. Η αναπτυξιακή πολιτική που εφαρμόστηκε στην Αττικό Μετρό ΑΕ μετά το 2016, εστίασε την προσπάθεια στην αύξηση των επενδύσεων της εταιρίας σε έργα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Εκτοξεύθηκαν έτσι οι επενδύσεις σε έργα από 100 – 150 το πολύ εκατομμύρια ευρώ σε ένα έτος που ήταν τα τελευταία χρόνια, στα 347 εκατομμύρια ευρώ σε μια μόνο χρονιά, το 2017, εκ των οποίων τα 242 εκατομμύρια επενδύθηκαν για να αναστήσουν το μέχρι πρότινος σταματημένο έργο της Θεσσαλονίκης.

Την ίδια χρονιά, το 2017, ακριβώς εξαιτίας της μεγάλης απορρόφησης κονδυλίων ΕΣΠΑ για τη συνέχιση των έργων της, οι εισροές της δημόσιας Αττικό Μετρό ΑΕ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), εκτοξεύθηκαν και αυτές από 100 – 150 το πολύ εκατομμύρια ευρώ που ήταν κατά μέσον όρο τα τελευταία χρόνια, στο ποσό ρεκόρ των 1,267 δισ. ευρώ.

Έτσι, μέσα στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, η αύξηση της απορρόφησης πόρων σε επενδύσεις από την Αττικό Μετρό ΑΕ προκάλεσε την εντυπωσιακή ενίσχυση των αποθεματικών της εταιρίας από το ΠΔΕ και αυτή με τη σειρά της ανατροφοδότησε μια νέα και σημαντική αύξηση των επενδύσεων, οδηγώντας σε μια πρωτοφανή πρόοδο των υπό εκτέλεση έργων της εταιρίας, καθώς και στο ξεκίνημα νέων έργων, η κατασκευή των οποίων διαρκώς αναβαλλόταν τα τελευταία χρόνια.

Το εγκαταλελειμμένο λοιπόν έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο το 2016 και μετά από 10 ολόκληρα χρόνια εργασιών (2006 – 2016) βρίσκονταν σε ποσοστό υλοποίησης μόλις 37%, με την αναπτυξιακή επανεκκίνηση που εφαρμόστηκε τα τελευταία 2,5 χρόνια έφτασε σήμερα στο 65% της ολοκλήρωσης του φυσικού του αντικειμένου. Που σημαίνει ότι προχώρησε με ρυθμούς περισσότερο από 3 φορές πιο γρήγορους σε σχέση με το παρελθόν. Με αποτέλεσμα για πρώτη φορά, το πάλαι ποτέ ανέκδοτο να «βλέπει» σήμερα ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2020.

Τέλος, η σημαντική ενίσχυση των αποθεματικών της εταιρίας επέτρεψε να ξεκινήσει ο σχεδιασμός και των από πολλά χρόνια συζητούμενων επεκτάσεων του Μετρό της Θεσσαλονίκης τόσο ανατολικά, προς αεροδρόμιο, όσο και δυτικά, προς τους πολυπληθείς και μη προνομιούχους οικονομικά δήμους της Νεάπολης, του Παύλου Μελά, του Ευόσμου και των Αμπελοκήπων.

Το Μετρό είναι η ατμομηχανή της ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη!

Οι επισκέψεις του κοινού στα εργοτάξια ποιο ρόλο εξυπηρετούν;

Η εξωστρέφεια και η διάθεση της Αττικό Μετρό ΑΕ να μοιραστεί την πρόοδο του έργου με τους Θεσσαλονικείς και να τους καταστήσει έτσι κοινωνούς της εξέλιξης των εργασιών στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, αποτελεί την απάντηση της εταιρίας τόσο στους ταλαιπωρημένους για χρόνια και για αυτό το λόγο δικαιολογημένα καχύποπτους και δύσπιστους συμπολίτες μας για το αν θα λειτουργήσει στα αλήθεια το Μετρό όσο και στους κακοπροαίρετους νοσταλγούς του παρελθοντικού «τίποτα» σε σχέση με το Μετρό.

Είναι η διάθεση της Αττικό Μετρό να αποδείξει με έργα κι όχι με λόγια, πως το έργο προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, έχει σαφές χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένο ορίζοντα ολοκλήρωσης.


Το έργο του μετρό έχει «γερές» βάσεις απέναντι στους πιθανούς πολιτικούς συσχετισμούς που θα προκύψουν στις επόμενες εκλογές;

Το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έγινε ποτέ στη Θεσσαλονίκη, το έργο του Μετρό, ένα έργο κατά βάση συγκοινωνιακό με σαφείς όμως αναπτυξιακές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές, αλλά και πολιτιστικές διαστάσεις, μπαίνει – επιτέλους – στην τελευταία φάση ολοκλήρωσής του.

Η οριστική επίλυση όλων των προβλημάτων που το ταλάνιζαν από το 2006, οι πολλαπλές παθογένειες που αντιμετωπίστηκαν με απόλυτη επιτυχία από εμάς και η ολοκλήρωση του έργου δεν αφήνει κανένα περιθώριο για οποιαδήποτε αρνητική εξέλιξη του έργου στο άμεσο μέλλον.

Το Μετρό μπήκε στις ράγες και κανείς δεν μπορεί πλέον να το σταματήσει. Ακόμη κι αν τυχόν κάποιος το επιχειρήσει, θα βρει απέναντί του όλη τη Θεσσαλονίκη…

Στη ΔΕΘ είδαμε το εκθεσιακό βαγόνι του μετρό. Το χρονοδιάγραμμα του 2020 είναι γνωστό. Πιστεύετε ότι θα επιτευχθεί;

Το 2016 η εταιρία έφερε στη ΔΕΘ ένα βαγόνι από το Μετρό της Αθήνας θέλοντας να δείξει στους Θεσσαλονικείς ότι το έργο είχε αρχίσει να κινείται μετά από την πλήρη απραξία δυο χρόνων.

Το 2017 ήρθε στη ΔΕΘ ένα παρόμοιο βαγόνι με αυτό της Θεσσαλονίκης από το μετρό της Κοπενχάγης, μια και η εταιρία μας ήθελε να καταστήσει σαφές στο επιβατικό κοινό πως το έργο μας υλοποιείται με ταχύτατους και συγκεκριμένους ρυθμούς.

Φέτος, στη 83η ΔΕΘ, φέραμε το δικό μας βαγόνι, από τους συρμούς που έχουμε ήδη παραγγείλει και περιμένουμε να έρθουν στη Θεσσαλονίκη μέσα στο 2019 όπου θα αρχίσουν και τα δοκιμαστικά δρομολόγια του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Το έργο έχει πλέον ένα χρονοδιάγραμμα που είναι απόλυτα εφικτό και ρεαλιστικό και τηρείται απαρέγκλιτα από την Αττικό Μετρό ΑΕ.

Στη βασική γραμμή έχει ολοκληρωθεί το 100% της διάνοιξης των υπόγειων σηράγγων, το 95% των έργων πολιτικού μηχανικού σε 11 από τους 13 σταθμούς, καθώς και το 65% του συνολικού φυσικού αντικειμένου.

Στην επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς, αντίστοιχα, έχει ολοκληρωθεί το 100% των υπόγειων σηράγγων, το 80% του κατασκευαστικού αντικειμένου των σταθμών, καθώς και το 60% του συνολικού φυσικού αντικειμένου.

Η μεγάλη πρόοδος του έργου είναι πλέον σήμερα ορατή, καθώς από τα τέλη του 2017 άρχισαν να απομακρύνονται οι εργοταξιακές καταλήψεις και να παραδίδονται στην κανονική κυκλοφορία δρόμοι που επί πολλά χρόνια ήταν κατειλημμένοι από εργοτάξια.

Έχει εδώ και λίγους μήνες ξεκινήσει η τοποθέτηση των σιδηροτροχιών και συνεχίζεται απρόσκοπτα. Είναι σαφές ότι τα προβλήματα, οι αβεβαιότητες και οι κίνδυνοι για το έργο βρίσκονται πλέον πίσω μας. Σήμερα έχουμε μπροστά μας το τμήμα του έργου που αφορά σε εξοπλισμούς και προμήθειες κατά κύριο λόγο ΗΜ συστημάτων και συρμών, που με δεδομένη την πρόοδο των σχετικών μελετών και των παραγγελιών, αλλά και το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός της ολοκλήρωσης του έργου είναι απολύτως διασφαλισμένος, οδηγούν στη βεβαιότητα ότι το έργο βαίνει με ταχείς βηματισμούς προς ολοκλήρωση.

Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα το έργο έχει σαφή, πλέον, ορίζοντα ολοκλήρωσης, σύμφωνα με τον οποίο η βασική γραμμή θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία το Νοέμβριο του 2020, ενώ λίγους μήνες αργότερα, αρχές 2021, θα παραδοθεί και η επέκταση της γραμμής Καλαμαριάς, που θα συνδέσει τη Μίκρα με το κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Πώς φαντάζεστε τη Θεσσαλονίκη δέκα χρόνια μετά;

Η Θεσσαλονίκη θα είναι μία σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη. Θα έχει επιλύσει οριστικά το συγκοινωνιακό της πρόβλημα και παράλληλα θα έχει ξεφύγει από την ομηρία του πάλαι ποτέ ιδιωτικού μεν, κρατικοδίκαιου δε ΟΑΣΘ, ο οποίος είναι πλέον ένα κακό παρελθόν.

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης σε 10 χρόνια από τώρα θα συνδέει όλη τη Θεσσαλονίκη, από το Αεροδρόμιο έως τα νοσοκομεία της πόλης στη δυτική πλευρά της, περνώντας μέσα από όλο τον αστικό ιστό της.

Η επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος θεωρώ ότι θα είναι μία από τις μεγαλύτερες αλλαγές που θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη. Το γεγονός πως στην πρώτη φάση του έργου καθημερινά θα μετακινούνται με τις δύο γραμμές του Μετρό που σήμερα κατασκευάζονται πάνω από 300.000 επιβάτες και θα κυκλοφορούν περίπου 80.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα λιγότερα, κάνει εύκολα αντιληπτό στον καθένα τι σημαίνει αυτό για τη βελτίωση της κυκλοφορίας στους δρόμους και για την καθημερινότητα του πολίτη και την ποιότητα της ζωής μας, όσο βέβαια και για την προστασία του αστικού περιβάλλοντος, τη βελτίωση της ρύπανσης της ατμόσφαιρας, αλλά και την αναστροφή του φαινομένου του θερμοκηπίου και της κλιματικής αλλαγής.

Συγχρόνως, η δημιουργία ενός σύγχρονου δικτύου Μετρό στη Θεσσαλονίκη, τόσο κατά την κατασκευή, όσο και κατά την ολοκλήρωσή του, έρχεται να προσθέσει μια ακόμη παράμετρο στην προστιθέμενη αξία της πορείας της οικονομικής ανάπτυξης που επιχειρείται τελευταία στην Ελλάδα. Η αναπτυξιακή διάσταση της πόλης επιτυγχάνεται μέσω της τόνωσης του τουρισμού, του εμπορίου, της αγοράς, αλλά και του πολιτισμού, δίνοντας μια άλλη δυναμική στην ανάπτυξη και τη διεθνή εικόνα της Θεσσαλονίκης.

Το Μετρό προχωρά με γρήγορους ρυθμούς και η Θεσσαλονίκη ήδη αλλάζει. Η υλοποίηση του μεγαλύτερου έργου που έγινε ποτέ στην πόλη μας αξίας 1,5 δισ. μόνο σε βασική γραμμή και επέκταση Καλαμαριάς, τονώνει την αυτοπεποίθηση της Θεσσαλονίκης, η οποία πήρε την τύχη της στα χέρια της και απέδειξε ότι είναι κάτι παραπάνω από ικανή να προετοιμάσει το μέλλον για τους κατοίκους της και να φροντίσει για την ευδαιμονία τους.

Σε 10 χρόνια η πόλη μας θα είναι με βεβαιότητα μια σύγχρονη και ελκυστική μεγαλούπολη, διεκδικώντας μια προνομιακή θέση στο νέο αναπτυξιακό χάρτη της Ελλάδας και της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής.

Γιούλη Αγγέλη
dailythess.gr