Τετάρτη, 11 Ιουλίου 2018

Σύγχρονο δίκτυο, χωρίς δανεικά και επιδοτήσεις.

Το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου ή θα γίνει ανταγωνιστικό ή θα ξηλωθεί από... κυνηγούς μετάλλου.

 Αυτό υποστηρίζαμε πριν από πολλά χρόνια, όταν αμφισβητούσαμε την ορθότητα της απόφασης να δαπανηθούν περί τα 80 εκατομμύρια ευρώ για εργασίες στη γραμμή Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα με στόχο το ταξίδι από τη μεσσηνιακή πρωτεύουσα στην Αθήνα να διαρκεί... 4 ώρες και 10 λεπτά με μετεπιβίβαση στην Κόρινθο!
Υποστηρίζαμε τότε ότι κανένας λογικός άνθρωπος δεν θα ταξιδέψει με τρένο όταν μπορεί να διανύσει την απόσταση αυτή σχεδόν στο μισό χρόνο, και μάλιστα χωρίς να υποστεί την ταλαιπωρία της μετεπιβίβασης. Η πλήρης διακοπή των δρομολογίων του τρένου και η χρεοκοπία της ελληνικής οικονομίας απλώς επιβεβαίωσαν όσους υποστηρίζαμε ότι, επειδή δεν υπάρχουν λεφτόδεντρα, είναι απλώς θέμα χρόνου η κατάρρευση του οικονομικού μοντέλου και των επιχειρήσεων που επιβίωναν με δανεικά και επιδοτήσεις από... δανεικά.

Δυστυχώς όμως ακόμα και σήμερα, 10 χρόνια μετά τη χρεοκοπία, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι πρέπει να ξεκινήσουν δρομολόγια τρένων στην Πελοπόννησο πάλι με δανεικά και επιδοτήσεις από... δανεικά. Οι παλαβές αυτές απόψεις εμποδίζουν βέβαια κάθε σκέψη για πραγματικό εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δίκτυου από επενδυτές.

Ουσιαστικά, οι πολιτικοί και οι γραφειοκράτες που έκαναν καριέρα μοιράζοντας δανεικά σε συντεχνίες και κρατικοδίαιτους επιχειρηματίες συνεχίζουν να θέτουν εμπόδια σε επενδυτικά σχέδια, με στόχο να διατηρηθεί το καθεστώς της παρακμής όπου βολεύονται όπως όπως οι συγγενείς και οι φίλοι.

Αν τα πράγματα ήταν αλλιώς, ο εκσυγχρονισμός ολόκληρου του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, και όχι μόνο της Πελοποννήσου, θα μπορούσε ήδη να έχει υλοποιηθεί από τις εταιρείες στις οποίες παραχωρήθηκαν τα μεγάλα λιμάνια (Πειραιάς - Θεσσαλονίκη) και τα αεροδρόμια όλης της χώρας. Αλήθεια, πόσο θα κόστιζε σε χρήμα και χρόνο στην COSCO να εκσυγχρονίσει το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας; Πόσο θα κόστιζε στην εταιρεία στην οποία θα παραχωρηθεί το "Ελ. Βενιζέλος" η σιδηροδρομική σύνδεση του αερολιμένα των Αθηνών με το αεροδρόμιο της Καλαμάτας;

Όπως αποδεικνύεται όμως, η πολιτική ελίτ ούτε μπορεί και πιθανότατα ούτε θέλει να εκμεταλλευτεί τον διεθνή ανταγωνισμό, ώστε να δημιουργηθούν στην Ελλάδα οι αναγκαίες για τον 21ο αιώνα υποδομές. Αντιθέτως, συζητάει ακόμα για τρένα που σέρνονται με ταχύτητες της εποχής του Τρικούπη.

Υ.Γ. Η πρόταση για λειτουργία τουριστικού τρένου στο υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο είναι αυτονόητα συζητήσιμη· αρκεί να βρεθεί επενδυτής να την υλοποιήσει, χωρίς επιδοτήσεις. Σε κάθε περίπτωση ο εκσυγχρονισμός του δικτύου της Πελοποννήσου απαιτεί νέα χάραξη, καθώς η υπάρχουσα δεν εξυπηρετεί τις σημερινές και αυριανές ανάγκες μετακίνησης και μεταφοράς.

Συντάκτης: Θανάσης Λαγός
Πηγή: eleftheriaonline.gr