Πέμπτη 12 Απριλίου 2018

Οι μαθητές του Ειδικού Σχολείου και το ρομπότ-τρένο.


Οι μαθητές του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου-Λυκείου Ηρακλείου δημιούργησαν ένα ρομπότ- τρένο


Γνωρίζουν τη ρομποτική και μιλούν για οικολογία… Οι μαθητές του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου- Λυκείου Ηρακλείου θα μετέχουν για πρώτη φορά στο 8ο Μαθητικό Φεστιβάλ Ψηφιακής Δημιουργίας.
Το σχολείο θα παρουσιάσει την εργασία του με τίτλο «Οικολογική πλατφόρμα κίνησης τρένου-ρομπότ με σιδηροδρομικούς σταθμούς ελεγχόμενους με Arduino» στο Πολιτιστικό – Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου την Πέμπτη 19 Απριλίου λίγο μετά τις 9 το πρωί.
Ρομπότ- τρένο
Αρχικά οι μαθητές, καθοδηγούμενοι από τους καθηγητές τους, προγραμμάτισαν το ρομπότ-όχημα να ακολουθεί μια γραμμή, χρησιμοποιώντας τον αισθητήρα υπερύθρων. Στη συνέχεια, το προγραμμάτισαν να σταματά για λίγα δευτερόλεπτα μόλις συναντήσει οποιοδήποτε εμπόδιο, προσπαθώντας να συνεχίσει την πορεία του.
Η φαντασία και η δημιουργικότητα όμως δε σταμάτησε εδώ. Το ρομποτάκι μετατράπηκε σε τρένο και η γραμμή “βαφτίστηκε” σιδηρόδρομος. Το ρομπότ-τρένο πλέον, όταν φτάνει στον σιδηροδρομικό σταθμό και συναντά την μπάρα κλειστή, σταματά μέχρι να γίνει η επιβίβαση/αποβίβαση των επιβατών (ανθρωπάκια lego). Στη συνέχεια, μόλις η μπάρα ανοίξει, κάνει ένα προειδοποιητικό ήχο και συνεχίζει την πορεία του για τον επόμενο σταθμό. Το σύστημα που ελέγχει τις μπάρες χρησιμοποιεί μια συστοιχία αισθητήρων υπερήχων, προκειμένου να εντοπίσει το ρομπότ-τρένο, μόλις αυτό πλησιάσει στον σταθμό.

Η κ. Άννα Μακρή
Η εξέλιξη

Οι υπεύθυνοι καθηγητές πληροφορικής, κ. Θοδωρής Μεϊμαράκης και η κ. Άννα Μακρή, μιλούν στην «Π» για την εργασία των μαθητών.

«Οι μαθητές συνεχώς έκαναν ενδιαφέρουσες προτάσεις για τον εμπλουτισμό του έργου. Μια από αυτές ήταν η προσθήκη μιας ανεμογεννήτριας. Έτσι, το project έγινε “οικολογικό”, αφού μιλήσαμε και για την αιολική ενέργεια. Η ενέργεια που υπάρχει στην κίνηση του ανέμου (αιολική ενέργεια) μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια από τις ανεμογεννήτριες. Αυτή στη συνέχεια χρησιμοποιείται για να λειτουργήσουν οι μπάρες στους σιδηροδρομικούς σταθμούς.

Στην πραγματικότητα οι μπάρες και η ανεμογεννήτρια ελέγχονται από μια πλακέτα Arduino. Το Arduino είναι ένας μικροελεγκτής μονής πλακέτας, δηλαδή μια απλή μητρική πλακέτα ανοικτού κώδικα με ενσωματωμένο μικροελεγκτή και εισόδους/εξόδους».
Ο κ. Θοδωρής Μεϊμαράκης
Η ομάδα που εργάστηκε για το project αποτελείται από τους μαθητές Γιωργία Ζ, Αρετή Φ, Αναστασία Β, Δήμητρα Ελένη Π.

«Ευχαριστούμε και συγχαίρουμε τους μαθητές μας, που με υπομονή και επιμονή κατάφεραν να υλοποιήσουν ένα δύσκολο έργο, αφού όλη η πλατφόρμα είναι κατασκευασμένη από τους ίδιους χρησιμοποιώντας μακετόχαρτο και άλλα υλικά χειροτεχνίας. Μέσα από αυτή την εργασία τα παιδιά συνεργάστηκαν για την επίτευξη του κοινού στόχου, προσπάθησαν να διαχειριστούν σωστά τον χρόνο τους και βλέποντας ότι τα καταφέρνουν, η αυτοεκτίμησή τους βελτιώθηκε. Το πρότζεκτ αυτό είχε αρκετές προκλήσεις, αφού οι μαθητές εκτός από την κατασκευή της μακέτας, έπρεπε να προγραμματίσουν το ρομπότ-τρένο με μια οπτική γλώσσα προγραμματισμού (EdWare app) αλλά και τις μπάρες των σταθμών στο περιβάλλον του Arduino IDE, το οποίο απαιτεί γνώσεις προγραμματισμού της γλώσσας C. Μέσα από αυτή την ενασχόληση, ωστόσο, γνώρισαν τη ρομποτική και συνειδητοποίησαν ότι μπορούν και οι ίδιοι να γίνουν παραγωγοί-δημιουργοί λογισμικών εφαρμογών και όχι μόνο καταναλωτές έτοιμων προϊόντων πληροφορικής.

Ευχαριστούμε θερμά τον εμπνευστή του φεστιβάλ κ. Γεώργιο Πανσεληνά, γιατί, έχοντας καθιερώσει αυτόν τον θεσμό, δίνει την ευκαιρία στους μαθητές μας να δημιουργούν με ζήλο και να παρουσιάζουν περήφανα το έργο τους στην ευρύτερη κοινωνία του Ηρακλείου» τονίζουν οι κ.κ. Θοδωρής Μεϊμαράκης και Άννα Μακρή.


Πηγή: patris.gr