Δευτέρα 23 Οκτωβρίου 2017

Γραμμή 4 του Μετρό: Η ακτινογραφία του έργου, τα χρονοδιαγράμματα και οι... μνηστήρες.

Σε πλήρη εξέλιξη είναι από το Καλοκαίρι η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη δημοπράτηση της νέας Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ενός γιγαντιαίου κατασκευαστικού project, με προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ (με ΦΠΑ), που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων κατασκευαστικών εταιριών σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Ποιες περιοχές θα έχουν πρόσβαση στους νέους σταθμούς; Πότε θα ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος και πόσο θα διαρκέσει; Ποιοι είναι οι υποψήφιοι που «κονταροχτυπιούνται» για την αναδοχή του μεγαλύτερου έργου υποδομής στη χώρα για την επόμενη δεκαετία;
Το πρώτο τμήμα της υπόγειας Γραμμής 4 του Μετρό που θα κατασκευαστεί αρχικά, είναι το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή, μήκους 13 χλμ.

Το τμήμα θα περιλαμβάνει 14 (ή 15) νέους, υπόγειους σταθμούς, τους Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή. 

Η Γραμμή 4 θα έχει δυο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με το σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3. Εκκρεμεί, πάντως, το ζήτημα της προσθήκης ενός ακόμη σταθμού, μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης.

Η προσθήκη του 15ου σταθμού, με την προσωρινή ονομασία «Πάρνηθος» έχει αποτελέσει αίτημα των κατοίκων της περιοχής, που κατήγγειλαν την μεγάλη απόσταση που υπήρχε μεταξύ των δυο σταθμών. Όλα δείχνουν, τελικά, πως ο 15ος σταθμός θα προστεθεί, αφού η Αττικό Μετρό βλέπει θετικά το αίτημα των κατοίκων, χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί ακόμη η τελική απόφαση.

Σε κάθε περίπτωση, η νέα γραμμή αναμένεται να εξυπηρετεί εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίους - οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 220.000 πολίτες που θα χρησιμοποιούν τη νέα γραμμή καθημερινά, αφού θα καλύψει μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της πόλης.

Σε εξέλιξη η δημοπράτηση του έργου

Η διαδικασία υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη δημοπράτησης της γραμμής ολοκληρώθηκε τον περασμένο Αύγουστο, με τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας και του εξωτερικού να ρίχνονται στην μάχη σχηματίζοντας τέσσερις μεγάλες συμμαχίες. 

Η πρώτη κοινοπραξία που διεκδικεί να αναλάβει το έργο είναι η Τέρνα, με το γαλλικό κολοσσό της Vinci και την γνωστή σε όλους μας Siemens. Ακολουθεί η J&P Άβαξ με τις Ghella Spa και Alstom, τρίτος μνηστήρας είναι ο Άκτωρας που συμμάχησε με τις ιταλικές εταιρείες Ansaldo STS και Hitachi Rail Italy, ενώ την υποψηφιότητά του έχει θέσει και ο όμιλος Μυτιληναίου, από κοινού με την Αρχιρόδον και την ισπανική FMM.

Όπως γίνεται αντιληπτό, στο διαγωνισμό συμμετέχουν πολυμελείς κοινοπραξίες των κορυφαίων τεχνικών εταιρειών, εγχώριων και μη, που φαίνεται πως θα δώσουν μάχη μέχρι τελικής πτώσεως για να αναλάβουν το έργο, με τον, ομολογουμένως, τεράστιο, για τα ελληνικά και όχι μόνο δεδομένα, προϋπολογισμό.

Αξίζει να σημειωθεί πως, μαζί με τον ΦΠΑ, η Γραμμή 4 έχει προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Από το ΕΣΠΑ 2014-2020, έχει εξασφαλισθεί χρηματοδότηση ύψους 450 εκατ. ευρώ, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί με ευνοϊκό δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, σε ποσοστό 75%.

Πάντως, το ποια σχήματα θα συνεχίσουν στην «κούρσα» της αναδοχής του έργου θα εξαρτηθεί από την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της δημοπράτησης, που υπολογίζεται για το τέλος του έτους.

Η κατάθεση των τεχνικών προσφορών θα γίνει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, που αναμένεται να εκκινήσει στις αρχές του ’18, ενώ στο δεύτερο μισό του έτους θα ακολουθήσει και η κατάθεση των οικονομικών προσφορών, που θα οδηγήσει και στην ανάδειξη και του μεγάλου «νικητή».

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της κατασκευής

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα χρονοδιαγράμματα, η φάση δημοπράτησης θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του 2018 και θα περιλαμβάνει τις περιβαλλοντικές εγκρίσεις, τις αρχαιολογικές εργασίες και την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής.

Οι εργασίες κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν το δεύτερο εξάμηνο του 2019 και θα διαρκέσουν 8 χρόνια, μέχρι το τέλος του 2026. 

Με σκοπό την συντόμευση του χρόνου διάνοιξης, θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή δυο «μετροπόντικες», ένας σε κάθε άκρο, ενώ αν κριθεί απαραίτητο θα χρησιμοποιηθεί και τρίτος.

Να σημειωθεί πως η νέα γραμμή δεν θα μοιάζει σε τίποτα με τις υπάρχουσες γραμμές της Αθήνας. Όπως έχει γίνει γνωστό από την Αττικό Μετρό, σε όλους τους σταθμούς -που θα έχουν μήκος 110 μέτρα- θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας που θα ανοίγουν μόνο με την έλευση και πλήρη στάση του συρμού.

Ακόμη, όλοι οι συρμοί θα είναι υπεραυτόματοι και θα κινούνται χωρίς οδηγό, όπως ακριβώς θα συμβεί και στο Μετρό Θεσσαλονίκης.

Οι επεκτάσεις

Εν αναμονή των εξελίξεων στη δημοπράτηση του πρώτου τμήματος Άλσος Βεικου-Γουδή, το ενδιαφέρον στρέφεται και στις επεκτάσεις που σχεδιάζει η Αττικό Μετρό.

Επόμενος σταθμός, λοιπόν, είναι η πλήρης ανάπτυξη της Γραμμής 4, προς την μία κατεύθυνση μέχρι το σταθμό του Ηλεκτρικού στον Περισσό, και προς την άλλη, μέχρι το Μαρούσι και την Εθνική οδό.

Έτσι, όταν ολοκληρωθούν οι επεκτάσεις, η Γραμμή 4 θα σχηματίζει το γράμμα «U», θα αποτελείται από 2 σκέλη ακτινικής μορφής, προς Γαλάτσι και Μαρούσι, και ένα κεντρικό τμήμα που θα διέρχεται από το κέντρο της Αθήνας.

Θα είναι μήκους 33,5 χλμ, θα περιλαμβάνει συνολικά 30 σταθμούς και θα καλύπτει ουσιαστικά το μεγαλύτερο μέρος του λεκανοπεδίου, με πλήθος συνδέσεων με τον προαστιακό σιδηρόδρομο, αλλά και τις λεωφορειακές γραμμές.


Συντάκτης: Κατερίνα Κανάκη 
Πηγή: stokokkino.gr