Τετάρτη 24 Μαΐου 2017

Ανάπτυξη του σιδηρόδρομου «κομμένη και ραμμένη» στους στρατηγικούς στόχους του κεφαλαίου.

Ενδεικτικά του προσανατολισμού τα όσα ακούστηκαν στις χτεσινές Επιτροπές στη Βουλή για τους διορισμούς σε ΕΡΓΟΣΕ και «Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων»

Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού κέντρου εμπορευματικών μεταφορών στο Θριάσιο «θα αλλάξει την όψη του Λεκανοπεδίου», είπε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ

Ο προσανατολισμός της κυβέρνησης για ανάπτυξη του σιδηρόδρομου, «κομμένη και ραμμένη» στη στρατηγική επιδίωξη του εγχώριου κεφαλαίου για μετατροπή της της Ελλάδας σε «κόμβο» συνδυασμένων μεταφορών, πύλη εισόδου στην ΕΕ, αναδείχθηκε κατά τη συζήτηση που έγινε χτες σε αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής, με αφορμή τις προτάσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη για τον διορισμό του διευθύνοντος συμβούλου στην ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ και των μελών (τακτικών και αναπληρωματικών) στην «ανεξάρτητη» «Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων» (ΡΑΣ).

Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρ. Διονέλης, με τη φράση «για τον σιδηρόδρομο τα χρήματα, τα κονδύλια, έρχονται από τις εμπορευματικές μεταφορές, δηλαδή σε όλη την Ευρώπη, στα πιο προηγμένα δίκτυα, οι επιβάτες δεν αποτελούν κερδοφορία για τους σιδηροδρόμους. Τα εμπορεύματα δίνουν τις κερδοφορίες», έδωσε και το στίγμα του προσανατολισμού των έργων που προωθεί η κυβέρνηση για τον σιδηρόδρομο. Οπως ανέφερε, η ΕΡΓΟΣΕ έχει επικεντρώσει στους άξονες που αφορούν τα «διευρωπαϊκά δίκτυα», φέρνοντας ως παράδειγμα τη σύνδεση Αλεξανδρούπολης - Ορμενίου - Μπουργκάς και την προσπάθεια «να ενώσουμε δύο λιμάνια. Ενα στη Μαύρη θάλασσα, το Μπουργκάς, και ένα στο Αιγαίο, την Αλεξανδρούπολη, όπου φυσικά προέκταση μπορεί να είναι μέχρι την Καβάλα», σημειώνοντας πως «έστω παίρνοντας ένα μικρό ποσοστό από τα φορτία που διακινούνται σήμερα μέσα από το Βόσπορο», «θα δώσει μια τεράστια δυναμική».

Ακόμα, ο Χρ. Διονέλης σημείωσε πως στις προτεραιότητες συγκαταλέγεται και «το έργο που θα αλλάξει την όψη του Λεκανοπεδίου και είναι το Θριάσιο», το οποίο, όπως είπε, «ολοκληρώνεται τώρα τον Αύγουστο. Είναι ένα πολύ μεγάλο έργο, το οποίο δημιουργεί ένα τεράστιο σιδηροδρομικό κέντρο εμπορευματικών μεταφορών, το οποίο σε σύνδεση με το Ικόνιο (σ.σ. το τις προβλήτες - Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων της COSCO) πραγματικά θα μπορέσει να αποτελέσει ένα μοχλό για την ανάπτυξη των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα». Από τα έργα αυτά, πέρα από τους μονοπωλιακούς ομίλους των μεταφορών, θα ωφεληθούν και οι κατασκευαστικοί όμιλοι. Οπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, πρόκειται για έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το πακέτο Γιούνκερ, το οποίο «προϋποθέτει συμμετοχή ιδιωτών» και αυτά «μπορούν να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια». Εξέφρασε επίσης την ελπίδα του ότι θα βρεθούν ιδιωτικά κεφάλαια για τις γραμμές από την Πάτρα προς τον Πύργο με σύνδεση Κατάκολου και Ολυμπίας.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Χρ. Σπίρτζης ανέφερε ότι ο κυβερνητικός σχεδιασμός είναι «να υπάρχουν εμπορευματικά κέντρα σε κάθε λιμάνι». «Πρέπει να υπάρχει ένα εμπορευματικό κέντρο στην Αλεξανδρούπολη, στην Καβάλα, στο Βόλο, στην Ηγουμενίτσα, στην Πάτρα» σημείωσε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι ο σιδηρόδρομος είναι άμεσα συνδεδεμένος «με εθνικά ζητήματα, γεωπολιτικά ζητήματα, αλλά και έχει σχέση με τις υπόλοιπες υποδομές που σχετίζονται με τις μεταφορές στη χώρα μας».

Χαρακτηριστικό, εξάλλου, του προσανατολισμού που δίνεται στην ανάπτυξη του σιδηρόδρομου για τις ανάγκες των μονοπωλίων, είναι και το γεγονός ότι τα μέλη της ΡΑΣ που διορίζονται από τον υπουργό είναι εξειδικευμένα στις συνδυασμένες μεταφορές: Για παράδειγμα, ο Αντ. Γάκης είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου Πειραιά με ειδίκευση, σύμφωνα με τον ίδιο, «στις θαλάσσιες μεταφορές, όπου άμεσο αντικείμενο είναι και οι συνδυασμένες μεταφορές», ο Μ. Παπαδημητρίου είναι εξειδικευμένος «στον τομέα των logistics», στον ίδιο τομέα ειδικεύεται και η Ειρ. Ράμφου κ.ο.κ.

Ανοίγουν νέους ορίζοντες κερδοφορίας μακριά από τις λαϊκές ανάγκες

Ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, επισήμανε ότι «τα τελευταία χρόνια υλοποιείται η απόφαση της ΕΕ για την πλήρη απελευθέρωση των μεταφορών. Στα πλαίσια αυτά, έχουμε μία πολιτική, η οποία προσαρμόζεται, ικανοποιώντας αυτή την ανάγκη για νέους ορίζοντες επένδυσης των μονοπωλιακών επιχειρηματικών ομίλων σε τομείς τέτοιους που θα έπρεπε να ήταν αποκλειστικά δημόσιοι, με ανάπτυξη του σιδηρόδρομου ως πιο ασφαλές μέσο όπως δείχνουν τα πράγματα, σύμφωνα με τις νέες τεχνολογίες, για την κάλυψη των αναγκών του ίδιου του λαού μας».

Ανέφερε ότι οι επιβατικές γραμμές του ΟΣΕ απαξιώνονται «χωρίς μέτρα ασφάλειας των ίδιων των εργαζομένων, όπως φάνηκε και από το ατύχημα στη Θεσσαλονίκη», για το οποίο ζήτησε να βγει γρήγορα το τελικό πόρισμα. Αλλά και όπου το δίκτυο εκσυγχρονίζεται, σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ, η συμμετοχή των ιδιωτών όπως προϋποθέτει το πακέτο Γιούνκερ σημαίνει «πολύ ακριβό εισιτήριο για τους επιβάτες, για να μπορέσει να διασφαλίσει την κερδοφορία του όποιος ιδιώτης μπει στο έργο». Δηλαδή, όπως ανέφερε, ο λαός πληρώνει για το πακέτο Γιούνκερ - όπως και οι άλλοι λαοί της ΕΕ - και «ξαναπληρώνει όταν χρησιμοποιεί, τον σιδηρόδρομο όπως γίνεται και με τους εθνικούς δρόμους, όπου εδώ η ληστεία που γίνεται με τα διόδια είναι άνευ προηγουμένου».

Πηγή: rizospastis.gr