Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2017

Βυθίστηκαν οι στόχοι για επενδύσεις και φορτία στο λιμάνι.

Πρόσκληση ΓΑΙΑΟΣΕ προς επενδυτές για το στρατόπεδο Γκόνου.


Απογοητευμένοι οι φορείς της Θεσσαλονίκης από την τελική πρόταση που ετοιμάζει το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του ΟΛΘ.
Το χαμηλό ποσό επενδύσεων και ο μετριοπαθής -ή κατ’ άλλους, εξευτελιστικός- στόχος για την αύξηση στη διακίνηση φορτίου από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μετά την ιδιωτικοποίησή του, δημιουργεί προβληματισμό όχι μόνο στους εργαζόμενους, που έτσι κι αλλιώς αντιτίθενται στην πώληση του ΟΛΘ, αλλά και σε παραγωγικούς φορείς που την υποστηρίζουν.
Από τη στιγμή που διέρρευσαν στον Τύπο πληροφορίες σχετικά με την τελική πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (Εφ.Συν. 4/2/2017) οι τοπικοί φορείς, που σχετίζονται με το λιμάνι, κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα. Σύμφωνα με όσα διέρρευσαν, η τελική πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ χαμηλώνει τον πήχη ως προς τις επενδύσεις και τη διακίνηση φορτίων, δηλαδή τα δύο μείζονα ζητήματα για την ανάπτυξη του λιμανιού, αφού το τίμημα για τις μετοχές είναι δευτερευούσης σημασίας, αφενός μεν γιατί δύσκολα θα ξεπεραστεί το όριο των 120-150 εκατ. ευρώ, αφετέρου δε, γιατί αυτά τα χρήματα θα χαθούν στη χοάνη του χρέους.

130 εκατ. για την έκτη προβλήτα

Για τις επενδύσεις προβλέπεται ότι θα επενδυθούν 130 εκατ. ευρώ για την 6η προβλήτα (και 180 εκατ. συνολικά). Το ποσό είναι αρκετά χαμηλότερο τόσο από τα 309 εκατ. ευρώ που προέβλεπε το business plan του ΟΛΘ, όσο και από τα 218 εκατ. ευρώ που πρότεινε το υπουργείο Ναυτιλίας. Με μικρότερο υποχρεωτικό ποσό για επενδύσεις, μοιραία «ψαλιδίζονται» και οι στόχοι για την ανάπτυξη των υποδομών. Από τα 600 μέτρα, η επέκταση της 6ης προβλήτας περιορίζεται στα 440μ. και από δύο πρόσθετες θέσεις ελλιμενισμού απομένει μόνο μία. Οι επενδύσεις προβλέπεται ότι θα γίνουν σε μια πενταετία, αρχής γενομένης από τον τρίτο χρόνο από την έναρξη της παραχώρησης και όχι αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης, όπως λεγόταν αρχικά.

Στο μισό η διακίνηση

Ο στόχος που θέτει το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με όσα διέρρευσαν, είναι η διακίνηση κοντέινερς τα πρώτα 6-8 χρόνια να παραμείνει στάσιμη στα επίπεδα του 2016, δηλαδή στα 370.000 TEU’s. Από τον 9ο έως και τον 18ο χρόνο να φτάσει τα 510.000 κοντέινερς, επίπεδο διακίνησης που μπορεί να εξυπηρετήσει το λιμάνι με την υπάρχουσα δυναμική του και χωρίς νέες επενδύσεις (είχε φτάσει σε αυτά τα επίπεδα το 2007).

Με άλλα λόγια, αν ο επενδυτής μέσα σε 18 χρόνια πρέπει να «πιάσει» έναν στόχο που μπορεί να πιάσει και σήμερα (500.000 κοντέινερς), χωρίς καν να κάνει επενδύσεις, τι θα τον υποχρεώσει να τις υλοποιήσει; Θα υπάρχουν βέβαια ρήτρες υλοποίησης των επενδύσεων, αλλά δεν αποκλείεται όταν έρθει η κρίσιμη στιγμή να υπάρξει ευελιξία ως προς την τήρηση του όρου των επενδύσεων, από τη στιγμή που ο άλλος στόχος, η διακίνηση φορτίων θα έχει επιτευχθεί. Και θα επιτευχθεί εύκολα, αφού ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί από το λιμάνι ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα. «Η σύμβαση περιγράφει το σημερινό δημόσιο λιμάνι, το απαξιωμένο και χωρίς υποδομές» σημειώνει στη «ΜτΚ» η εκπρόσωπος των εργαζομένων, Φανή Γουργούρη, προσθέτοντας, ότι από τον διαγωνισμό λείπει η «ρήτρα της ανάπτυξης». «Θα πρέπει να περιγράφεται αναλυτικά ποιες επενδύσεις θα γίνουν, να υπάρχουν ρήτρες αν δεν γίνουν και ρήτρα διακίνησης φορτίου μεγαλύτερης από σήμερα» τονίζει η κ. Γουργούρη.
Από τον 19ο χρόνο μέχρι τον 40ο χρόνο της παραχώρησης (δηλαδή μεταξύ 2037 και 2058) το ΤΑΙΠΕΔ βάζει ως στόχο στον επενδυτή να φτάσει τη διακίνηση στα 650.000 κοντέινερς, επίπεδα διακίνησης που σύμφωνα με το master plan του ΟΛΘ και τη μελέτη της Ocean Shipping Consultants θα τα πετύχαινε το λιμάνι το 2024. Με βάση τις προβολές της τελευταίας για την παγκόσμια ζήτηση και τη δυναμική ανάπτυξης των θαλάσσιων μεταφορών διεθνώς, ο ΟΛΘ έβαζε τον στόχο σε 25 χρόνια να ξεπεράσει το 1,3 εκατ. κοντέινερς, όταν για το ίδιο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ υποχρεώνει τον επενδυτή να φέρει ακριβώς τα μισά φορτία.
Ως προς το συμβατικό φορτίο, ο στόχος για την πρώτη οκταετία μετά την παραχώρηση του λιμανιού ορίζεται σε πιο χαμηλά επίπεδα, από αυτά που διακινεί σήμερα (3.800.000 τόνους/έτος έναντι 4.000.000 τόνους/έτος σήμερα).

Υπενθυμίστηκε, ότι στις 24 Μαρτίου είναι η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους αγοραστές του 67% της ΟΛΘ Α.Ε. που ανήκει στο ελληνικό Δημόσιο.

Χαμηλοί στόχοι αλλά, «χάνει και τα λίγα αυτός που θέλει τα πολλά»

Οι παραγωγικοί φορείς, που είναι υπέρ της πώλησης του λιμανιού, με τη λογική ότι ο ιδιώτης επενδυτής θα αυξήσει τη διακίνηση φορτίων και θα ανοίξει δουλειές, είναι προβληματισμένοι από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στη φερόμενη ως τελική πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ.
Αφενός μεν αναγνωρίζουν ότι οι στόχοι που τίθενται είναι πολύ χαμηλοί, έως εξευτελιστικοί (όπως ανέφερε ένας εξ αυτών, που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του) από την άλλη φοβούνται ότι αν αρχίσει ένας ακόμα κύκλος εσωστρέφειας και γκρίνιας μπορεί να καθυστερήσει κι άλλο η διαδικασία και να χαθεί οριστικά «το τρένο» για το λιμάνι. Στη λογική της παροιμίας «αυτός που θέλει τα πολλά χάνει και τα λίγα» επιθυμούν να προχωρήσει ο διαγωνισμός, έστω και με χαμηλούς στόχους. Ορισμένοι δε εξ αυτών διερωτώνται αν υπάρχει σκοπιμότητα πίσω από τη διαρροή στον Τύπο της τελικής πρότασης του ΤΑΙΠΕΔ, και αν κάποιοι ποντάρουν στις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, για να καθυστερήσει για μια ακόμη φορά ο διαγωνισμός.

«Θέλουμε από τον ιδιώτη να κάνει επενδύσεις και να φέρει δουλειές εδώ» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Β. Ελλάδος, Γεδεών Βούλης. Ο κ. Βούλης παραδέχεται ότι τα 180 εκατ. ευρώ των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι λίγα, αναλογικά με τις ανάγκες του λιμανιού, αλλά θεωρεί ότι ο επιχειρηματίας που θα ξοδέψει αυτό το ποσό θα αναγκαστεί να τρέξει για να φέρει φορτία, ώστε να πάρει τα χρήματά του πίσω. Εντέλει υποστηρίζει ότι «δεν πρέπει να παρασυρθούμε σε ένα συνεχές μπρος πίσω» αλλά να προχωρήσει η διαδικασία του διαγωνισμού, γιατί «κάθε επόμενη πρόταση θα είναι χειρότερη της προηγούμενης».

«Οι επενδύσεις είναι τεράστιας σημασίας ζήτημα», τονίζει από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μπακατσέλος. Αν και δεν θέλει να πάρει θέση επί στοιχείων, που δεν είναι επίσημα, γιατί «οι μέρες είναι κρίσιμες, οι ισορροπίες λεπτές και δεν πρέπει να βάζουμε βούτυρο στο ψωμί όσων δεν θέλουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να κάνει το βήμα μπροστά», σχολιάζει, ότι αν οι στόχοι για τη διακίνηση είναι αυτοί που δημοσιεύτηκαν στον Τύπο «δεν είναι αυτό που περιμέναμε». Πάντως, κατά τον ίδιο, αν δεν ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ και αυτήν τη φορά «δεν θα υπάρχει πλέον λόγος να συζητάμε, το λιμάνι θα έχει βγει εκτός παιχνιδιού, θα έχει ξεπεραστεί από τις εξελίξεις».

«Κανένας δεν επενδύει, αν δεν σκοπεύει να κάνει δουλειά για να πάρει τα χρήματά του πίσω. Από την άλλη, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει πράγματι μεγάλη δυναμική και δεν είναι επιτυχία αν έχουν βάλει τον πήχη πολύ χαμηλά» τονίζει στη «ΜτΚ» και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων, Βασίλης Καμπάκης, σημειώνοντας, ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πριν από τη δημοσίευση του τελικού κειμένου της σύμβασης παραχώρησης.

Πρόσκληση ΓΑΙΑΟΣΕ προς επενδυτές για το στρατόπεδο Γκόνου.

Δρομολογείται η διαδικασία αξιοποίησης του στρατοπέδου Γκόνου για την ανάπτυξη εμπορευματικού κέντρου, υποδομή συμπληρωματική σε ένα σύστημα συνδυασμένων μεταφορών, που περιλαμβάνουν πλοίο και τρένο.

Για τη Θεσσαλονίκη είναι ιδιαίτερα σημαντική η ύπαρξη μεγάλης έκτασης για προσωρινή εναπόθεση και ενδιάμεση επεξεργασία, καθώς η πλειοψηφία των φορτίων διεθνούς προορισμού, που διακινούνται από τον ΟΛΘ, προορίζονται για την ΠΓΔΜ και τη Βουλγαρία και σημαντικό μέρος του φορτίου είναι χύδην εμπορεύματα, πρώτες ύλες, ή γενικό φορτίο. Η λειτουργία ενός εμπορευματικού κέντρου ανοίγει δυνατότητες για την παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, όπως ticketing, η συσκευασία προϊόντων, το 3PL (third party logistics), η διαμεταφορά (συνδυασμένες μεταφορές), η μεταφορά, η διανομή, η μεταφορά/αποθήκευση για λογαριασμό μεγάλων εταιρειών λιανικού εμπορίου κλπ. και συνέργιες μεταξύ των εγκατεστημένων επιχειρήσεων.

Παλαιότερη μελέτη, που εκπονήθηκε για λογαριασμό του ΟΣΕ τον Ιούλιο του 1999, σχετικά με την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, εντόπισε ότι μετά την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών και τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στη Θεσσαλονίκη θα υπάρξει αύξηση κατά 25% του εμπορευματικού του έργου σε εθνικό επίπεδο.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., ιδιοκτήτρια της έκτασης των 600 στρεμμάτων στο στρατόπεδο Γκόνου, προσδοκά στην προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών, οι οποίοι με ίδια (ή δανειακά κεφάλαια) θα ολοκληρώσουν τις απαιτούμενες υποδομές, θα κατασκευάσουν αποθήκες και η εν συνεχεία θα λειτουργήσουν, διαχειριστούν και εκμεταλλευτούν το Εμπορευματικό Κέντρο.

Η εταιρεία δημοσίευσε πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους επενδυτές να υποβάλλουν μη δεσμευτικές προτάσεις για τον τρόπο που θα αναπτυχθεί και θα λειτουργήσει το Εμπορευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης στον χώρο του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου. Η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. θα αξιολογήσει τις προτάσεις που θα υποβληθούν και θα τις λάβει υπόψη για τη διαμόρφωση του μοντέλου συνεργασίας με επενδυτή (ή επενδυτές) που θα επιλεγεί μέσω διαγωνισμού για την ανάπτυξη και λειτουργία του εμπορευματικού κέντρου. Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι μέχρι τις 31 Μαΐου 2017, ενώ ο σχετικός διαγωνισμός πρόκειται να δημοσιευθεί εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2017.

Το σχήμα ανάπτυξης που προωθείται είναι μια μορφή σύμπραξης δημοσίου τομέα (ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.) με τον ιδιωτικό τομέα (επενδυτές, χρηματοδότες, τελικοί χρήστες, πελάτες). Οι εναλλακτικές που εξετάζονται είναι α) υλοποίηση του έργου μέσω μακροχρόνιας σύμβασης παραχώρησης σε ιδιώτη, β) υλοποίηση του έργου μέσω κοινής εταιρείας ΓΑΙΑΟΣΕ – ΟΛΘ, της οποίας οι μετοχές στη συνέχεια θα πωληθούν σε ιδιώτη, γ) παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης μέσω πολλών διακριτών συμβάσεων.


Συντάκτης: Σοφία Χριστοφορίδου
Πηγή: makthes.gr