Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2017

Ερευνα για κρατικές ενισχύσεις και χρέος 10 δισ. σε ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ


ΟΙ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΕΞΕΤΑΖΟΥΝ ΤΑ ΧΡΕΗ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ

Ενώ η Ε.Ε. εξετάζει το θέμα της διαγραφής των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να κλείσει το θέμα της πώλησης της εταιρείας στους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους, οι εργαζόμενοι στην ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία ξεκίνησαν εξάωρες κινητοποιήσεις, με τη διοίκηση να προχωρεί σε ακυρώσεις δεκάδων δρομολογίων.

Όμως και στις Βρυξέλλες το κλίμα για τις εταιρείες του ελληνικού σιδηροδρόμου δεν είναι ευνοϊκό, διότι πριν κλείσει οριστικά ο φάκελος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμοχλεύονται όλες οι κρατικές ενισχύσεις που έχουν δοθεί κατά καιρούς και για πρώτη φορά μετά από περίπου οκτώ χρόνια επανεξετάζουν το συνολικό χρέος των 10 δισ. ευρώ του ΟΣΕ που είχε διαγραφεί με την απόσχιση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των άλλων θυγατρικών.
Συγκεκριμένα η Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και μέχρι στιγμής, δεν έχει προκύψει σε κάποιο συμπέρασμα ελέγχει αν στο συνολικό αυτό ποσό υπάρχουν κρατικές ενισχύσεις προς τον Όμιλο.

Η υπόθεση ξεκίνησε το 2011 με την αναδιοργάνωση του Ομίλου ΟΣΕ και των εταιρειών που υπάγονταν στον Όμιλο. Η έρευνα αφορά σε δάνεια ύψους 10 δισ. ευρώ που σύναψε ο ΟΣΕ κατά την περίοδο 1997 ? 2010, με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, για τα έργα σιδηροδρομικής υποδομής. Στελέχη του υπουργείου Υποδομών δηλώνουν ότι τα χρήματα του δανεισμού διοχετεύτηκαν στην κατασκευή σιδηροδρομικών έργων από την ΕΡΓΟΣΕ και δεν υφίσταται θέμα κρατικών ενισχύσεων.
Ωστόσο, μέχρι να κλείσει οριστικά ο φάκελος δεν μπορεί να ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Οι εργαζόμενοι


Σε τρίωρες στάσεις εργασίας το πρωί και το βράδυ προχώρησαν την προηγούμενη Τρίτη και Τετάρτη οι εργαζόμενοι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίοι διαμαρτύρονται με αυτόν τον τρόπο για θέματα υγιεινής και ασφάλειας, καθώς και για θέματα κατάστασης τροχαίου υλικού. Μάλιστα τα μέλη της Ένωσης σε όλη την Ελλάδα μοίραζαν ενημερωτικό υλικό στους επιβάτες με το οποίο τους έκαναν γνωστό ότι «η κατάσταση που διαμορφώνεται πλέον στις αμαξοστοιχίες για εργαζόμενους και επιβάτες είναι τραγική και μη ανεκτή περαιτέρω. Το σχεδόν μόνιμα προβληματικό τροχαίο υλικό σε συνδυασμό με τα σοβαρά προβλήματα που αφορούν ευπαθείς κοινωνικές ομάδες που μετακινούνται με τον σιδηρόδρομο, δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα, το οποίο καλείται καθημερινά να διαχειριστεί το προσωπικό Κίνησης και Ελέγχου. Ένα προσωπικό αποδεκατισμένο, κουρασμένο και αφημένο από τους αρμόδιους(;) στην τύχη του...».
Μάλιστα μέσω και ηχητικών μηνυμάτων ενημέρωναν ότι «έχουμε υποδείξει συγκεκριμένες λύσεις που θα βελτίωναν έστω και ελάχιστα την καθημερινότητα όλων μας, όμως εισπράξαμε μόνο «ΘΑ». Δεν είναι δυνατόν να συνεχίσουμε να ανεχόμαστε να προπηλακιζόμαστε εν ώρα εργασίας, λεκτικά ή φυσικά. Δεν είναι δυνατόν να μην έχουμε τα εφόδια που πρέπει προκειμένου να ασκήσουμε όπως προβλέπει ο Κανονισμός την εργασία μας. Δεν είναι δυνατόν να μεταφέρουμε εκατοντάδες επιβάτες με τρένα όπου χαρακτηρίζονται από σοβαρές ελλείψεις, όπως τουαλέτες, προβληματικός κλιματισμός κ.λπ. Δεν είναι δυνατόν να κινδυνεύει η ίδια η σωματική μας ακεραιότητα και κάποιοι να σφυρίζουν αδιάφορα».

Τέλος καλούν τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να σκύψει με υπευθυνότητα πάνω από τα σοβαρότατα προβλήματα που ταλανίζουν έναν από τους πιο νευραλγικούς για την εταιρία κλάδους της και να εφαρμόσουν μέτρα και λύσεις που θα βελτιώσουν τις συνθήκες του ταξιδιού, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τους επιβάτες.
Παράλληλα επισημαίνουν ότι με τις μετατάξεις των σιδηροδρομικών σε νοσοκομεία και μουσεία ο σιδηρόδρομος δέχθηκε μεγάλο πλήγμα με αποτέλεσμα να μη στελεχώνονται σωστά τα τρένα, αλλά ούτε και να συντηρούνται επαρκώς.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Κερδοφορία για το 2017

Κέρδη ύψους 5,65 εκατ. ευρώ προβλέπει ο προϋπολογισμός της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το 2017. Συγκεκριμένα τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών ενέκριναν το κείμενο του προϋπολογισμού για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία σύμφωνα με το οποίο τα έσοδα θα διαμορφωθούν στα 128,16 εκατ. ευρώ ενώ οι δαπάνες θα φτάσουν τα 112,5 εκατ. ευρώ. Από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει η πλήρης εξάρτηση της κερδοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τις επιχορηγήσεις του τακτικού προϋπολογισμού για τις άγονες γραμμές. Και αυτό γιατί στα έσοδα των 128,16 εκατ. ευρώ, μόνο τα 73,9 εκατ. ευρώ προέρχονται από πωλήσεις (είτε εισιτηρίων είτε καρτών είτε άλλων πηγών). Τα υπόλοιπα 50 εκατ. προέρχονται από τις επιδοτήσεις του κράτους για την πραγματοποίηση των άγονων γραμμών. Των δρομολογίων δηλαδή σε περιοχές της χώρας που δεν έχουν εμπορικό όφελος και δημιουργούν ζημίες από την εκτέλεσή τους. Μάλιστα σύμφωνα με τον νόμο για τον Ομιλο ΟΣΕ έχουν εξασφαλιστεί επιδοτήσεις έως το 2020, δηλαδή συνολικό ποσό 200 εκατ. ευρώ. Το γεγονός αυτό καταδεικνύει και την κρισιμότητα του θέματος που έχει ανακύψει με την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αναφορικά με τη νέα υπουργική απόφαση που αξιώνει οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών προκειμένου να διασφαλιστεί πλήρως η καταβολή των επιδοτήσεων το 2017 αλλά και τα επόμενα τρία έτη. Σημειώνεται πάντως ότι στις 31/12/2015, σύμφωνα με τις αναρτήσεις ισολογισμών στο Διαύγεια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διέθετε καταθέσεις ύψους 40,299 εκατ. στην Τράπεζα της Ελλάδος καθώς και 67,568 εκατ. ευρώ σε άλλες τράπεζες. Καθώς ακόμα δεν έχει δημοσιευτεί ο ισολογισμός του 2016 είναι άγνωστο πόσα από αυτά τα ποσά συνεχίζουν να υφίσταται, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύρυθμη καθημερινή λειτουργία της εταιρείας μέχρι την πώλησή της αλλά και μετά από αυτήν.

Συντάκτης: Μαρίας Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr