Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2017

Αντίστροφη μέτρηση για το ελληνικό management της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ζήτημα χρόνου είναι η ολοκλήρωση της πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕστην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, μετά την έγκριση της σύμβασης πώλησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Πλέον, σύμφωνα με κύκλους που παρακολουθούν την ιδιωτικοποίηση, στόχος είναι να υπογραφεί το συντομότερο δυνατό, ενδεχομένως μέσα στις επόμενες ημέρες, η σύμβαση πώλησης της εταιρείας που διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους 2.500 χιλιομέτρων. Στη συνέχεια η συμφωνία μεταβίβασης μετοχών θα αποσταλεί στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν προκειμένου να εγκριθεί η διαγραφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων της τάξης των 750-800 εκατ. ευρώ που έχουν κατευθυνθεί στην κρατική εταιρεία.
Η είσοδος ιδιώτη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που συνοδεύεται με την καταβολή τιμήματος ύψους 45 εκατ. ευρώ, αποτελούσε μονόδρομο για να μην τεθεί σε διάλυση και εκκαθάριση η εταιρεία που θα καλούνταν να επιστρέψει τις κρατικές ενισχύσεις εκατομμυρίων στο Δημόσιο.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του 100% της εταιρείας έως και τον Μάρτιο. Εκτιμάται ότι θα χρειαστούν, έως δύο μήνες, για τη διευθέτηση του ζητήματος με τις κρατικές ενισχύσεις και για την λήψη έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Ακόμη μετά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης στους Ιταλούς μέλλει να φανεί ποια θα είναι η τύχη του προέδρου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Π. Θεοχάρη και του διευθύνοντα συμβούλου Φ. Τσαλίδη. Οι δύο άνδρες τοποθετήθηκαν στην εταιρεία πριν από ένα χρόνο, αλλά, όπως αναφέρουν σιδηροδρομικοί, το έργο τους υπήρξε ισχνό, σπεύδοντας να αποποιηθούν των ευθυνών κατά το πρόσφατο φιάσκο λόγω χιονιά.
Για το συμβάν ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης διέταξε Ένορκη Διοικητική Εξέταση (ΕΔΕ), η οποία θα εξελίσσεται, ενώ, μάλλον, θα έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του 100% της εταιρείας.

Η ΕΕΣΣΤΥ

Την ίδια στιγμή, τα βλέμματα βρίσκονται στραμμένα στην πώληση του 100% της ΕΕΣΣΤΥ για την οποία η καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών είναι η 30η Ιανουαρίου. Για την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού, που έχει την ευθύνη της διαχείρισης - μέσω επισκευών και ανακατασκευών- του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της χώρας, φέρονται να ενδιαφέρονται η θυγατρική του ομίλου Trenitalia και η τσεχική Škoda Transportation. 
Η ΕΕΣΣΤΥ έχει εξασφαλισμένες χρηματοροές, καθώς διαθέτει σύμβαση με ισχύ έως το 2023 για τη συντήρηση βαγονιών του ΟΣΕ.
Στο πελατολόγιο της ΕΕΣΣΤΥ είναι δυνατόν να ενταχθεί η ΣΤΑΣΥ Α.Ε. (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, μετρό, τραμ), ενώ σημαντικές είναι οι προοπτικές για την ανάπτυξη στα Βαλκάνια. Διαθέτει συνολικά 10 μηχανοστάσια σε Αττική, Βόρεια Ελλάδα, Θράκη, Θεσσαλία και Πελοπόννησο, όπου εκτελούνται, από ελαφρού έως βαρέως τύπου, εργασίες συντήρησης.

"Απορία ψάλτου βηξ"

Η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ολοκληρώνεται με την συνήθη σιωπή της σημερινής κυβέρνησης (για τις ιδιωτικοποιήσεις) που ως Αντιπολίτευση έκανε λόγο για ξεπούλημα.
"Ο ΟΣΕ λοιπόν είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του προμελετημένου, προσχεδιασμένου εγκλήματος εκποίησης δημόσιας περιουσίας” σημείωνε τον Απρίλιο του 2013 ο Αλέξης Τσίπρας σε συνάντησή του με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρόμων Ελλάδας.
"Η διατήρηση των μετοχών της στην κυριότητα του δημοσίου θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικά οφέλη για τα δημόσια ταμεία. [...] Η σχεδιαζόμενη ιδιωτικοποίηση προωθείται σε προκλητικά χαμηλή τιμή (300 εκατ. ευρώ), με αποτέλεσμα να έχει αμελητέα ωφέλεια ως προς την εξυπηρέτηση του διακηρυγμένου στόχου της κυβέρνησης, την αποπληρωμή τμήματος του δημοσίου χρέους μέσω των ιδιωτικοποιήσεων” ανάφερε τον Ιούλιο του 2013, ο τότε υπεύθυνος του τομέα ανάπτυξης της κοινοβουλευτικής ομάδας ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Σταθάκης.
Να σημειωθεί ότι παραμένει άγνωστο το πώς προκύπτει το τίμημα των 300 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι τον Ιούλιο του 2016 έγινε γνωστό ότι το τίμημα της (μοναδικής) δεσμευτικής προσφοράς της Ferrovie είναι 45 εκατ. ευρώ.

Συντάκτης: Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr