Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2017

ΟΣΕ: Τρέχουν για τη συντήρηση του δικτύου μετά το αλαλούμ.

Οι προσπάθειες να προχωρήσουν κινήσεις αναβάθμισης και η κάθετη άρνηση συνδικαλιστικών φορέων.
 Ο κόμπος έφτασε στο χτένι και η διοίκηση του Οργανισμού καλείται να πάρει συγκεκριμένες αποφάσεις.

Εντός του εξαμήνου πρέπει να τελειώσει η πολυετής εκκρεμότητα με τη συντήρηση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας υποστηρίζουν στελέχη του ΟΣΕ μετά και τη δυσάρεστη εμπειρία των τελευταίων ημερών.

Το θέμα της συντήρησης των τεχνολογικών συστημάτων (τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση) και της επιδομής του σιδηροδρομικού δικτύου έχει απασχολήσει απανωτές διοικήσεις του ΟΣΕ και υπουργούς Υποδομών τα τελευταία χρόνια χωρίς να ληφθεί απόφαση. Κάθε φορά υπάρχουν αντιδράσεις των συνδικαλιστών του ΟΣΕ στα σχέδια για συνεργασία με ιδιώτες, είτε με τη μορφή Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), είτε με άλλες μορφές όπως οι συμφωνίες SLA (όπου ο ιδιώτης αμείβεται με βάση την ποιότητα των υπηρεσιών του).

Και ας είναι κοινή πεποίθηση στον οργανισμό πως έχει χαθεί οριστικά ή δεν υπήρξε ποτέ η τεχνογνωσία για τη συντήρηση των τεχνολογικών συστημάτων και άλλων στοιχείων του δικτύου. Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η Ελλάδα επιδιώκει να αξιοποιήσει την παρουσία των Κινέζων της Cosco στον Πειραιά και να μετατραπεί σε «κόμβο του διαμετακομιστικού εμπορίου» με αξιοποίηση του σιδηροδρόμου.

Η σημερινή διοίκηση του ΟΣΕ επιχείρησε σε απανωτές συνεδριάσεις τους τελευταίους μήνες να φέρει το θέμα προς συζήτηση στο Διοικητικό Συμβούλιο, αλλά κάθε φορά υπήρχε παρέμβαση των συνδικαλιστών. Τώρα φαίνεται πως ο κόμπος έφτασε στο χτένι με τα στελέχη του ομίλου να υποστηρίζουν πως πρέπει να προχωρήσει επιτέλους η υπόθεση.

Οι ίδιοι θεωρούν πως σε κάποιους τομείς, όπως τα τεχνολογικά συστήματα, είναι απαραίτητη η συνεργασία με τους ιδιώτες, με κάποια μορφή ΣΔΙΤ. «Για το θέμα της συντήρησης της επιδομής ας αποφασίσει η διοίκηση τι μπορεί να κάνει και τι όχι ο ΟΣΕ ώστε να εντοπιστεί και το επίπεδο συνεργασίας με ιδιώτες» προσθέτουν.

Χωρίς μέχρι στιγμής να έχουν ληφθεί αποφάσεις, έχουν πέσει στο τραπέζι προτάσεις για δύο – τρεις διαφορετικές συμβάσεις ΣΔΙΤ (ή όποια άλλη μορφή συνεργασίας με ιδιώτη θεωρηθεί συμφέρουσα) ανάλογα με το αντικείμενο της συντήρησης (τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, επιδομή, κ.λπ.).

Τα στελέχη του ΟΣΕ που ζητούν να τελειώσει η πολυετής εκκρεμότητα επισημαίνουν πως ο οργανισμός θα έχει σημαντικές απώλειες εσόδων σε μια περίοδο που ανοίγει η αγορά. «Επειδή το επίπεδο υπηρεσιών είναι χαμηλό τα έσοδα που θα έχει από τις συμβάσεις που θα υπογράψει με εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών θα είναι περιορισμένα» εξηγούν.

Προσθέτουν πως η διατήρηση του δικτύου σε καλή κατάσταση και η ελαχιστοποίηση των οχλήσεων στην κυκλοφορία της γραμμής κατά τη συντήρηση αυτής είναι κρίσιμο στοίχημα για τον ΟΣΕ, ο οποίος σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με τη διεκδίκηση ρητρών εκ μέρους των χρηστών. Τόσο σε περίπτωση που λόγω των έργων συντήρησης προκαλούνται καθυστερήσεις στα δρομολόγια, όσο και σε περίπτωση που το δίκτυο είναι σε τέτοια κατάσταση που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μεγαλύτερη κίνηση.

Από τον περασμένο Μάιο προσπαθεί, πάντως, η διοίκηση του ΟΣΕ να περάσει απόφαση για την προώθηση «των αναγκαίων οικονομοτεχνικών μελετών και κοστολογήσεων», ώστε να αποφασιστεί ποιο από τα τρία μοντέλα συντήρησης (ΣΔΙΤ, Service Level Agreement - SLA για παροχή συγκεκριμένης ποιότητας υπηρεσιών συντήρησης ή κλασικό δημόσιο έργο) είναι το συμφερότερο. Το θέμα της συντήρησης εξετάζεται επί χρόνια με διάφορα μοντέλα από διαφορετικούς υπουργούς Υποδομών και διοικήσεις του ΟΣΕ.

Από τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας κυκλοφορούσαν σενάρια για προκήρυξη κλασικού διαγωνισμού δημοσίου έργου με κόστος περί τα 50 εκατ. ευρώ το χρόνο, για το σπάσιμο του έργου σε τρεις διαφορετικές εργολαβίες, για εφαρμογή μοντέλου SLA, κ.λπ.

Η απουσία συντήρησης είναι, πάντως, εμφανής ακόμα και στο δίκτυο του προαστιακού σιδηροδρόμου της Αττικής όπου σύμφωνα με διαμαρτυρίες επιβατών στον οποίο «για μήνες δεν λειτουργούν οι ανελκυστήρες, οι κυλιόμενες σκάλες σε διάφορους σταθμούς (π.χ. Νερατζιώτισσα, ΣΚΑ, Πεντέλης κ.λπ.), και όποτε βρέχει πρέπει να έχεις ομπρέλα γιατί δεν έχουν μονωθεί οι οροφές και τα σκαλοπάτια λόγω των νερών γλιστρούν με αποτέλεσμα πολλοί επιβάτες να τραυματίζονται».

Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr