Δευτέρα 25 Ιουλίου 2016

ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΤΙΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ.

Μάχη για την «πίτα» των 100 εκατ. ευρω τον χρόνο.

Στην πλήρη ανατροπή των δεδομένων στις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές αναμένεται να οδηγήσει η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και δίνει το «πράσινο φως» για την πλήρη απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η αγορά που έχει ήδη προσελκύσει δύο βασικούς ανταγωνιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίοι έχουν πάρει άδεια να τροχοδρομήσουν πάνω στις γραμμές του ΟΣΕ, απελευθερώνεται πλήρως και ανοίγει τον δρόμο για την είσοδο και νέων παικτών. Οι σιδηροδρομικές μεταφορές εμπορευμάτων που ουσιαστικά σήμερα εκτελούνται μόνο από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει συνολική αξία περίπου 100 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά με την κατασκευή του Θριάσιου Πεδίου και την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής και της σύνδεσης με τον διεθνή σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ΕΡΓΟΣΕ η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα είναι διπλή και με ηλεκτροκίνηση το 2018, η επέκτασή της μέχρι την Ειδομένη επίσης το 2018, το 2020 θα έχουμε διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή στο τμήμα Αθήνα-Κιάτο-Αίγιο και το 2022 το τμήμα Αίγιο-Ρίο-Λιμάνι Πάτρας.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Μέσα σε λιγότερο από πέντε μήνες θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σύμφωνα με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ.
Οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι προγραμματίζουν επενδύσεις 1 δισ. ευρώ ρίχνοντας μεν το βάρος στις επιβατικές μεταφορές, αλλά και προσπαθώντας να μη χάσει την πρώτη θέση στις εμπορευματικές.
Δεν είναι τυχαίο ότι στη συνεδρίαση του ΤΑΙΠΕΔ για την αποσφράγιση της οικονομικής προσφοράς παρευρέθηκε και εκπρόσωπος των Ιταλικών Σιδηροδρόμων, ο οποίος δεσμεύτηκε στη διοίκηση του Ταμείου τόσο για το προσωπικό της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας όσο και για την ανάπτυξή της.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εκπρόσωπος της Ferrovie Dello Stato Italiane ανέφερε ότι πρόθεση της εταιρείας είναι να μεταγγίσει την τεχνογνωσία και την εμπειρία της στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εντάσσοντας την ελληνική εταιρεία στον πανευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χάρτη. Παράλληλα υποστήριξε ότι έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για το προσωπικό και πως δέσμευσή τους είναι να το φροντίσουν.

Η διαδικασία

Ο φάκελος του διαγωνισμού για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα υποβληθεί άμεσα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές, ενώ στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η πώληση να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους.

Το νομοσχέδιο

Νομοσχέδιο με το οποίο απελευθερώνεται η σιδηροδρομική αγορά ενώ προβλέπει παράλληλα τη διαγραφή χρεών ΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την ετήσια επιδότηση του ΟΣΕ και τη θέσπιση κανόνων για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου κατέθεσε η κυβέρνηση με στόχο την άμεση διαγραφή των κρατικών επιδοτήσεων από την Ε.Ε.
Στο νομοσχέδιο με το οποίο ουσιαστικά εναρμονίζεται η εθνική νομοθεσία με την κοινοτική οδηγία για την απελευθέρωση των σιδηροδρόμων προβλέπεται η διαγραφή χρεών του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ύστερα από τη συμφωνία που έχει προηγηθεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για τη διευθέτηση του ζητήματος των παράτυπων κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απαλλαγμένη από τα «βαρίδια» του παρελθόντος.
Παράλληλα στόχος του νέου σχεδίου νόμου είναι η περαιτέρω απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς και η διευκόλυνση της εισόδου περισσότερων σιδηροδρομικών επιχειρήσεων στο δίκτυο.

Πιο συγκεκριμένα το νομοσχέδιο καθορίζει:

Ετήσια κρατική επιδότηση προς τον ΟΣΕ ύψους 45 εκατ. ευρώ για τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής, καθώς έχει αναλάβει τόσο την εποπτεία όσο και τη συντήρηση της γραμμής.
Τους κανόνες που διέπουν τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και τις δραστηριότητες σιδηροδρομικών μεταφορών των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, οι οποίες είναι εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν σε κράτος - μέλος.
Τα κριτήρια που εφαρμόζονται για την έκδοση, την ανανέωση ή την τροποποίηση αδειών που προορίζονται για σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, οι οποίες είναι εγκατεστημένες ή πρόκειται να εγκατασταθούν στην ελληνική επικράτεια.
Τις αρχές και τις διαδικασίες που εφαρμόζονται για τον καθορισμό και την είσπραξη τελών σιδηροδρομικής υποδομής, καθώς και την κατανομή της χωρητικότητας σιδηροδρομικής υποδομής.

Η ΕΕΣΣΤΥ

Μετά την επιτυχημένη έκβαση του διαγωνισμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η Ferrovie Dello Stato Italiane SpA αποκτά και τον πρώτο λόγο για τον νέο διαγωνισμό της ΕΕΣΣΤΥ, την εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού που επαναπροκηρύχθηκε χθες Παρασκευή.
Η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήσει στις 12 Σεπτεμνρίου ενώ οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές στις 31 Οκτωβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι ο προηγούμενος διαγωνισμός για την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού) κηρύχθηκε άγονος την ιδια μέρα που οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι κατέθεσαν δεσμευτική προσφορά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και αυτό γιατί δεν υπήρξε καμία προσφορά από τους τρεις ενδιαφερόμενους παρά το γεγονός ότι στελέχη της αγοράς τόνιζαν το σίγουρο ενδιαφέρον της γαλλικής Alstom.
Η επανέναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης αποδείχθηκε μονόδρομος, δεδομένου ότι έχει υπογραφεί και η διεταιρική σύμβαση, δεκαετούς διάρκειας, μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ για τη συντήρηση του τροχαίου υλικού (αποτελούσε προαπαιτούμενο της διαδικασίας).
Αγκάθι στην ιδιωτικοποίηση της ΕΕΣΣΤΥ, σύμφωνα με πληροφορίες, αποτέλεσε η μη εκπλήρωση των οικονομικών υποχρεώσεων της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στην εταιρεία.
Ειδικότερα η ελληνική κυβέρνηση είχε δεσμευτεί ότι θα διευθετήσει λογιστικοποιημένες οφειλές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προς την ΕΕΣΣΤΥ, της περιόδου 2014 - 2015, ύψους περίπου 9 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το ισολογισμό της ΕΕΣΣΤΥ το 2015, «το ύψος της απαίτησης της ΕΕΣΣΤΥ από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την 31/12/2015, ανέρχεται σε 8,7 εκατ. Αντίστοιχα, το ύψος της απαίτησης από τον ΟΣΕ σε 3,8 εκατ.». Το ποσό αυτό είναι «ουσιώδες», εάν αναλογιστεί κανείς ότι ο κύκλος εργασιών της ΕΕΣΣΤΥ ανήλθε στα 24,07 εκατ. το 2015, έναντι 26,51 εκατ. το 2014, παρουσιάζοντας μείωση 9,22%.
Η εταιρεία παρέμεινε ζημιογόνος και το 2015. Οι καθαρές ζημιές έφτασαν τα 5,62 εκατ., έναντι 4,98 εκατ. το 2014.

PEARL VS RAIL
ΔΥΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Το εμπορευματικό έργο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα μπορούσαν να διεκδικήσουν ήδη δύο ιδιωτικές εταιρείες που έχουν λάβει άδεια σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Οι δύο εταιρείες μπορούν πλέον να «τροχοδρομήσουν» συρμούς πάνω στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο διεκδικώντας κομμάτι ή το σύνολο της αγοράς, ύψους 100 εκατ. ευρώ, των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών. Η μία εταιρεία είναι η Piraeus Europe Asia Rail Logistics Ανώνυμη Εταιρία Διαχείρισης Εφοδιαστικής Αλυσίδας» (PEARL S.A.), που πήρε τη σχετική άδεια από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Πληροφορίες θέλουν μάλιστα την Cosco να βρίσκεται «πίσω» από τη νέα εταιρεία, ουσιαστικά δικαιολογώντας την απουσία της από τον νέο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η Rail Cargo Logistics του ομίλου Goldair είναι η πρώτη ιδιωτικών συμφερόντων εταιρεία στην απελευθερωμένη αγορά των μεταφορών εμπορευμάτων μέσω τρένου, έχοντας αδειοδοτηθεί, πέρυσι, από τη ΡΑΣ.

Συντάκτης:  Μαρίας Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr