Έχουν περάσει 50 ολόκληρα χρόνια από τότε και αντί να εκσυγχρονισθεί παρακολουθώντας τα άλλα δίκτυα Ευρωπαϊκά και μη, πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Θυμόμαστε οι παλιοί πως με αυτά τα λίγα μέσα που διέθετε έσφυζε από κίνηση τόσο από επιβατική, αλλά όσο και από εμπορική.
ΦΛΩΡΙΝΑ- ΚΟΖΑΝΗ - ΕΔΕΣΣΑ - ΕΙΔΟΜΕΝΗ - ΣΕΡΡΕΣ - ΔΡΑΜΑ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ από δύο τουλάχιστον τραίνα την ημέρα, ενώ εμπορικές προγραμματισμένες αμαξοστοιχίες για ΚΟΜΑΝΟ - ΦΛΩΡΙΝΑ - ΠΡΟΜΑΧΩΝΑ - ΔΡΑΜΑ - ΔΙΚΑΙΑ και ΕΙΔΟΜΕΝΗ προς Ευρώπη.
Πολλές φορές, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, προς την Ευρώπη, οι αμαξοστοιχίες αυξάνονταν κατά γεωμετρική πρόοδο έως και 20 αμαξοστοιχίες το 24ωρο, αφού όλα τα εξαγώγιμα φρούτα από ΝΑΟΥΣΑ - ΒΕΡΟΙΑ - ΣΚΥΔΡΑ κ.λπ. εξάγονταν μέσω ΕΙΔ0ΜΕΝΗΣ - ΓΕΥΓΕΛΗΣ με αμαξοστοιχία TEEM Κατευθείαν για ΜΟΝΑΧΟ και όλα αυτά με ατμομηχανές και τροχαίο υλικό απομεινάρια της κατοχής.
Πολλές φορές, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, προς την Ευρώπη, οι αμαξοστοιχίες αυξάνονταν κατά γεωμετρική πρόοδο έως και 20 αμαξοστοιχίες το 24ωρο, αφού όλα τα εξαγώγιμα φρούτα από ΝΑΟΥΣΑ - ΒΕΡΟΙΑ - ΣΚΥΔΡΑ κ.λπ. εξάγονταν μέσω ΕΙΔ0ΜΕΝΗΣ - ΓΕΥΓΕΛΗΣ με αμαξοστοιχία TEEM Κατευθείαν για ΜΟΝΑΧΟ και όλα αυτά με ατμομηχανές και τροχαίο υλικό απομεινάρια της κατοχής.
Σιγά - δειλά, άρχισε να εκσυγχρονίζεται. Ήρθαν οι πρώτες Δηζελάμαξες, επιβατικά οχήματα, σύγχρονο τροχαίο υλικό, μέχρι που φτάσαμε μετά το ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ EXPRESS στο θαυμάσιο INTERSITY, το καμάρι του Σιδηροδρόμου. Ταυτόχρονα βελτιώθηκε και το δίκτυο και η διαδρομή ΑΘΗΝΑ - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και αντίστροφα διαρκούσε 4 ώρες και 50’.
Όλοι είπαμε τότε δόξα τω Θεώ, φύγαμε από την μιζέρια που τόσα χρόνια μάς βασάνιζε.
Δεν θα παραλείψω να αναφερθώ - και θα ήταν μεγάλη παράλειψη - στην χρηστή Διοίκηση από τους τότε Διοικούντες τον Σιδηρόδρομο.
Κατ’ αρχήν υπήρχε ένας Γενικός Διευθυντής με τρεις Διευθυντάς Περιφερειών: Μαλασπίνας - Καζαντζόγλρυ - Τσάμουρτζής.
Κατά γενικήν ομολογίαν και οι τρεις ήσαν εγνωσμένου κύρους, αλλά γνώστες του αντικειμένου και κυρίως Άριστοι στην Διοίκηση του Οργανισμού. Αυστηροί μεν, αλλά δίκαιοι, ετύγχαναν του σεβασμού όλων μας.
Όλες οι υπηρεσίες ήσαν στελεχωμένες επαρκώς, όπως ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΕΛΞΗ - ΓΡΑΜΜΗ- ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ - ΜΗΧΑΝΟΣΤΑΣΙΟ - Τ.Μ.Κ., αλλά και το Πολυιατρείο μας. Στελεχωμένο επαρκώς με εξαίρετους ιατρούς και με οργανωμένα ιατρεία - Παθολογικό - Καρδιολογικό - Ακτινολογικό - Οδοντιατρικό - Μικροβιολογικό, τέτοιο που θα το ζήλευαν και σήμερα πολλά από τα ιδιωτικά θεραπευτήρια, αφού δεν υπήρχε ανάγκη οι συνάδελφοι να τρέχουν από δω και από κει να εξυπηρετηθούν. Η λύση ήταν ΦΡΑΓΚΩΝ 3. Το απάνεμο λιμάνι όλων μας.
Και εδώ θέλω να εξάρω τις προσπάθειες του Γενικού Αρχίατρου τον Σάββα Παπαδόπουλο για τις άοκνες προσπάθειες που κατέβαλε για την εύρυθμη λειτουργία των τμημάτων του.
Έτσι φτάσαμε στα 1981, όπου την διακυβέρνηση της χώρας ανέλαβε το Π ΑΣΟΚ. Τότε κατά την γνώμη μου έγινε και ο τάφος του Σιδηροδρόμου.
Κατηργήθησαν οι Διευθυντές, ήρθαν άσχετοι από άλλες υπηρεσίες ως Διευθύνοντες σύμβουλοι με αστρονομικές αμοιβές, αλεξιπτωτιστές, καταργήθηκε η ιεραρχία, η εξουσία ήρθε επιτέλους στον λαό. Διάφοροι χαμηλόβαθμοι συνάδελφοι της κλαδικής του Π ΑΣΟΚ συμβούλευαν τους άσχετους Διευθύνοντες πως πρέπει να διοικήσουν για το καλό όμως του κόμματος και των ίδιων. Η σπατάλη δεν είχε όρια. Γραφεία υπουργικά ξεφύτρωναν το ένα μετά το άλλο. Δώρα στο προσωπικό τις γιορτές, ποτά, παιχνίδια, στολές για να εντυπωσιάσουν, φύλακες, πασαζοφύλακες αγράμματοι απέκτησαν γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών, όπου παίρνουν επίδομα και ως συνταξιούχοι και πολλά ευτράπελα τέτοια.
Για τον Σιδηρόδρομο όμως καμιά πρόνοια. Τα Intercity εξαφανίστηκαν, το περισσότερο τροχαίο υλικό ευρίσκεται σε .αχρηστία, τα περισσότερα τραίνα καταργήθηκαν και τα λιγοστά που κυκλοφορούν, ο Θεός να τα κάνει τραίνα. Καρότσες σε άθλια κατάσταση, αγνώριστες από την σύγχρονη μόδα των γκράφιτι μαύρες.
Ευτυχώς αφού διαμοίρασαν τα ιμάτιά του διαλύοντάς τον σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΓΑΙΑΟΣΕ και άλλες μπούρδες, κράτησαν για την τιμή των όπλων το τραινάκι του Πηλίου και αυτό των Καλαβρύτων.
Θα κλείσω με πίκρα μεγάλη γι’ αυτό το κατάντημα του Σιδηροδρόμου, επικαλούμενος την ρήση της Παναγιάς: «Πού έδυ σου το κάλλος;» Αφού πλησιάζει και το Άγιο Πάσχα.
Απρίλης 2016
Συντάκτης: Κ. Σταμ.
Πηγή: Εφημερίδα «Συνταξιούχος Σιδηροδρομικός»