Δευτέρα, 30 Μαΐου 2016

Κλιμακώνεται ο πόλεμος συμφερόντων για τον έλεγχο του Θριάσιου.

Νέα παράταση δυο μηνών αποφασίστηκε σύμφωνα με πληροφορίες να δοθεί στον διαγωνισμό για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, η καταληκτική ημερομηνία για τον οποίο έληγε κανονικά αύριο Τρίτη 31 Μαΐου. Πηγές της «Κ» αναφέρουν πως η απόφαση ελήφθη σε κορυφαίο πολιτικό επίπεδο το Σαββατοκύριακο ενώ επιβεβαιώνουν πως εκδηλώνεται ενδιαφέρον για το σύνολο της έκτασης των 2000 περίπου στρεμμάτων και όχι μόνο για τα 588 στρέμματα που αφορά ο διαγωνισμός παραχώρησης ως έχει μέχρι στιγμής.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως υπήρξε και αίτημα για παράταση από το ένα εκ των δυο μεγάλων σχημάτων που έχουν συγκροτηθεί για να διεκδικήσουν το δυνητικά μεγαλύτερο ίσως εμπορευματικό κέντρο στην Νοτιανατολική Ευρώπη.

Κύκλοι της αγοράς πάντως συνδέουν την παράταση του διαγωνισμού και με τον χρόνο ολοκλήρωσης της αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ και ειδικότερα με την ψήφιση από την Βουλή των σχετικών συμβατικών κειμένων. Κάτι που εκτός απροόπτου τοποθετείται χρονικά στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Έτσι το θέμα δεν αποκλείεται να απασχολήσει και τον πρωθυπουργό κατά την επικείμενη επίσημη επίσκεψή του στο Πεκίνο στις αρχές Ιουλίου.

Σημειώνεται επίσης πως ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Θριάσιου αποτελεί μέρος της από ετών συμφωνίας Αθήνας - Ευρωπαϊκής Επιτροπής γα την ρύθμιση του ζητήματος των κρατικών επιδοτήσεων προς τον ΟΣΕ.

Σε κάθε περίπτωση ο διαγωνισμός που διενεργείται από την ΓΑΙΟΣΕ, η οποία εποπτεύεται από το υπουργείο μεταφορών και υποδομών, αναμένεται πέραν της παράτασης να ανασχεδιαστεί και να μοιραστούν έτσι νέα τεύχη. Όμως ακόμα δεν έχει γίνει γνωστό εάν θα αλλάξει και το εύρος του αντικειμένου του, αν δηλαδή θα βγει στον διαγωνισμό και η έκταση των 1450 στρεμμάτων. Πιθανολογείται πάντως αρμοδίως πως θα δοθεί «τουλάχιστον δικαίωμα πρώτης άρνησης στον επενδύτη που θα ανακηρυχτεί προτιμητέος για τα 588 στρέμματα για να αναλάβει μετά και τα υπόλοιπα 1450, εάν τελικά δεν συμπεριληφθούν στην παραχώρηση». Επίσης είναι βέβαιο πως το επενδυτικό πλάνο που θα κληθεί να υλοποιήσει ο επενδυτής θα καταστεί «εμπροσθοβαρές». Θα πρέπει δηλαδή να υλοποιηθούν όλα τα προβλεπόμενα έργα συντομότερα.

Αξίζει να υπογραμμισθεί πως ο μόνος επενδυτής που θεωρείται βέβαιον ότι μπορεί και θέλει να αναλάβει το σύνολο των 2000 περίπου στρεμμάτων και να χρηματοδοτήσει τις σχετικές επενδύσεις είναι η Cosco. Πάντως η Cosco εχει συγκροτήσει κοινό επενδυτικό σχήμα για τον διαγωνισμό με τις Grivalia και Πανγαία. Το δεύτερο επενδυτικό σχήμα συγκροτούν κατά πληροφορίες η Goldair με την ETBA, συμφερόντων της Τραπέζης Πειραιώς και πιθανότατα μεγάλο ευρωπαϊκό πολυεθνικό όμιλο. Σε καμιά περίπτωση βέβαια δεν μπορεί να αποκλεισθεί η εμφάνιση τρίτων υποψηφίων ειδικά μετά την νέα παράτασή του. Κάθε ένας από τους υποψηφίους θα συνεργαστεί και με κατασκευαστικό όμιλο για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου. Τα τεύχη για τον διαγωνισμό έχουν πάρει περισσότεροι από τριάντα ελληνικοί και ξένοι μεγάλοι όμιλοι. Στη σχετική λίστα βρίσκονται και οι Lamda Development, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ, Redeplan, FDL Group, Ο.Λ.Π. Α.Ε., Sarmed, Diakinisis, Ernst & Young, όμιλος Κοπελούζου, Kuehne + Nagel, Τοξότης Α.Ε., MedLog, Ορφεύς Βεϊνόγλου ΑΕ, Ασπροκάτ και άλλοι.

Το σκεπτικό όσων προκρίνουν παραχώρηση του συνόλου του Θριάσιου και όχι μόνον των 588 στρεμμάτων εδράζεται όχι μόνον στις οικονομίες κλίμακας αλλά και στο γεγονός πως στο διπλανό ακίνητο των 1450 στρεμμάτων έχουν κατασκευαστεί, με ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, δυο πολύ μεγάλες αποθήκες και εκτεταμένη γραμμολογία που συνδέει την έκταση με το εθνικό δίκτυο. Είναι δηλαδή «έτοιμο». Η ΓΑΙΑΟΣΕ εχει βγάλει σε διαγωνισμό μόνον την έκταση των 588 στρεμμάτων, η οποία στερείται υποδομών, αλλά έχει δεσμευτεί να παραχωρήσει και την άλλη στο προσεχές μέλλον με άλλο διαγωνισμό.

Οι μικρότεροι εκ των υποψηφίων πάντως θέλουν σε κάθε περίπτωση να διασφαλίσουν πρόσβαση στις υποδομές αυτές αφού θα λειτουργούν συμπληρωματικά με τους εμπορευματικούς σταθμού του λιμανιού του Πειραιά.

Το θέμα δεν αποκλείεται να απασχολήσει και τον πρωθυπουργό κατά την επικείμενη επίσημη επίσκεψή του στο Πεκίνο στις αρχές Ιουλίου, αναφέρουν ορισμένες πηγές, επικαλούμενες την δυνητική σημασία του Θριάσιου στην ανάπτυξη των κινεζικών σχεδιασμών για το νέο δρόμο του μεταξιού.

Σε κάθε περίπτωση το έργο του διεθνούς Εμπορευματικού Κέντρου Θριάσιου Πεδίου θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης. Ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού που θα γίνει η παραχωρησιούχος και η οποία θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 50 έτη του εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών που θα κατασκευαστεί, με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.

Να σημειωθεί πως από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν προκηρυχθεί αλλεπάλληλοι διαγωνισμοί που δεν καρποφόρησαν ή δεν προχώρησαν για διάφορους λόγους ενώ η προσπάθεια αξιοποίησης της έκτασης ξεκινά ακόμα παλαιότερα…

Η ευρύτερη έκταση ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και ΟΣΕ Α.Ε. στο Θριάσιο Πεδίο ανέρχεται σε περίπου 2200 στρέμματα. Το συνολικό σύμπλεγμα των κατασκευασμένων (ή υπο/προς κατασκευή) εγκαταστάσεων περιλαμβάνει:

1. Έκταση, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., εμβαδού 588 στρεμμάτων περίπου, με κατάλληλους όρους δόμησης για την κατασκευή αποθηκών και λοιπών συνοδευτικών εγκαταστάσεων (μεταποίησης, γραφείων κ.α.) 235.000τμ περίπου (Εμπορευματικό Κέντρο).

2. Έκταση εμβαδού 1450 περίπου στρεμμάτων η οποία περιλαμβάνει συγκρότημα σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης (Εγκαταστάσεις Σταθμού Διαλογής και Μεταφόρτωσης φορτίων).

3. Δύο κτίρια συνολικού εμβαδού 56,000 τμ σε έκταση 139.000 τμ περίπου (Κ1-Κ2), τα οποία συμπεριλαμβάνονται στην κοινοποιημένη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή περίμετρο αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε. Επισημαίνεται ότι τα κτίρια αρχικώς προορίζονταν να λειτουργήσουν ως χώροι συντήρησης τροχαίου υλικού, σχέδιο που εγκαταλείφτηκε μετά την έναρξη της διαδικασίας αποκρατικοποίησης της ΕΕΣΣΤΥ Α.Ε. (εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού).

4. Έκταση 29 στρεμμάτων και κτιρίων 5750 τμ περίπου με χρήση αμαξοστασίου λεωφορείων, μισθωμένο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr