Δευτέρα, 30 Μαΐου 2016

Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας: 11 χρόνια εξαγγελίες, ήρθε η ώρα της υλοποίησης;


11 χρόνια εξαγγέλεται η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Σε όλη αυτή τη χρονική διαδρομή όλοι όσοι πέρασαν από την καρέκλα του Υπουργείου Υποδομών, εξήγγειλαν το μεγάλο συγκοινωνιακό έργο της Αθήνας.
Το 2005 ήταν ο Γιώργος Σουφλιάς, όταν ενώνοντας 2 κλάδους των γραμμών 2 και 3 και προσθέτωντας ένα μεσαίο τμήμα στα ανατολικά προάστια της πόλης δημιούργησε τη Γραμμή 4. Το 2010 είχαμε νέα εξαγγελία από το ΥΠΕΚΑ με παράλληλη ύπαρξη ένος ακόμα κλάδου από τον Ευαγγελισμό μέχρι την Άνω Ηλιούπολη. Το 2014 ο πρώην Υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ Μ.Χρυσοχοϊδης μάλιστα ανακοίνωσε την δημοπράτηση της γραμμής, προσθέτωντας και ένα σταθμό και τοποθετώντας το κόστος στο 1,4 δις ευρώ.

Σήμερα, έχουμε την εξαγγελία δημοπράτησης του πρώτου τμήματος από το ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ μέχρι το ΓΟΥΔΗ που έχει μελετητική ωριμότητα ενώ η χρηματοδότηση του έργου αυτού, αλλά και του συνόλου της γραμμής ακόμα εξετάζεται.

Η επιλογή του μείγματος είναι είτε ΕΣΠΑ+ΕΤΕπ είτε Πακέτο Γιουνκέρ+ΕΤΕπ. Η πρώτη περίπτωση μοιάζει πιο ρεαλιστική μιας και έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του 75% από την ΕΤΕπ ενώ η δεύτερη περίπτωση είναι πιο ελκυστική για τον επενδυτή που θα θελήσει να συνεχίσει να επενδύει και στα επόμενα τμήματα.

Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για ένα ογκώδες έργο το οποίο αν τελικά καρποφορήσει θα αλλάξει δια παντώς τον τρόπο μετακίνησης στην πρωτεύουσα, θα δώσει πολλές νέες κομβικές μεταφορές μεταξύ των γραμμών και θα μειώσει κατά δεκάδες χιλιάδες τα ι.χ που σήμερα κυκλοφορούν στην πόλη.

ΑΚΤΙΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ

Το μήκος της Γραμμής είναι περίπου 33χλμ και περιλαμβάνει 30 σταθμούς ενώ το κόστος της υπολογίζεται πως θα ξεπεράσει τα 3,35 δις ευρώ. Οι περιοχές που θα δημιουργηθούν Σταθμοί είναι στο Γαλάτσι, Κυψέλη, Γκύζη, Κολωνάκι, Ιλίσια, Ζωγράφου, Νέο Ψυχικό, Φιλοθέη, Χαλάνδρι, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση.

Σταθμοί Ανταπόκρισης θα είναι οι Σταθμοί: Περισσός (Γραμμή 1), Πανεπιστήμιο (με Γραμμή 2), Ευαγγελισμός, Κατεχάκη (με Γραμμή 3), Παράδεισος (με Προαστιακό) και Μαρούσι (με Γραμμή 1).

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ

Η δημοπράτηση του πρώτου τμήματος από το Άλσος Βεϊκου μέχρι το Γουδή σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί το πρώτο τρίμηνο του 2016. Το μήκος του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 είναι περίπου 12,9χλμ και περιλαμβάνει 14 σταθμούς. Το κόστος υπολογίστηκε σε 1,295 δις ευρώ. Οι περιοχές που θα δημιουργηθούν Σταθμοί είναι στο Γαλάτσι, Κυψέλη, Γκύζη, Κολωνάκι, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή.

Η γραμμή 4 θα κατασκευαστεί με πιο μοντέρνα χαρακτηριστικά, οι σταθμοί θα διαθέτουν πλάγια αποβάθρα, ενώ οι συρμοί θα είναι υπεραυτόματοι και θα κινούνται χωρίς οδηγό ενώ θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας στις αποβάθρες οι οποίες θα ανοίγουν μόνο όταν ο συρμός θα έχει φτάσει και θα έχει ακινητοποιηθεί. Οι σήραγγες θα είναι διπλές (μία για κάθε κατεύθυνση).

Σε περίπτωση που τελικά ευτυχήσουμε να δούμε να δημοπρατείται το πρώτο τμήμα, θα πρέπει να περιμένουμε περίπου 1 έτος (οι δημοπρατήσεις Μετρό είναι μέχρι σήμερα υποθέσεις με μεγάλη χρονική καθυστέρηση) και τα έργα θα ξεκινήσουν πιθανότατα προς το τέλος του 2017 ενώ χωρίς να υπάρξει ούτε μία μέρα καθυστέρηση θα ολοκληρωθούν σε 7 έτη δηλαδή το 2024. Φυσικά έργο Μετρό χωρίς καθυστερήσεις αν εξαιρέσουμε τα έργα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 δεν έχουμε ζήσει.

H πρώτη φάση της δημοπράτησης ξεκινά με τη φάση της προεπιλογής, ενώ στόχος είναι μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου να έχουν δοθεί οι οικονομικές προσφορές και να έχει αναδειχθεί ανάδοχος των έργων. Θα κατασκευαστούν οι παρακάτω σταθμοί:

1. Σταθμός 'Άλσος Βεΐκου, Διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων
2. Σταθμός Γαλάτσι, Διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου
3. Σταθμός Κυψέλη, Πλατεία Κυψέλης
4. Σταθμός Δικαστήρια, Διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη
5. Σταθμός Αλεξάνδρας, Διασταύρωση Αλεξάνδρας και Μουστοξύδη
6. Σταθμός Εξάρχεια, Πλατεία Εξαρχείων
7. Σταθμός Ακαδημία, Διασταύρωση Ακαδημίας και Σίνα
8. Σταθμός Κολωνάκι, Πλατεία Κολωνακίου
9. Σταθμός Ευαγγελισμός, Διασταύρωση Βασ. Σοφίας, Ριζάρη και Βασ. Κωνσταντίνου
10. Σταθμός Καισαριανή, Διασταύρωση Υμηττού και Εθν. Αντιστάσεως
11. Σταθμός Νήαρ Ηστ, Εθν. Αντιστάσεως
12. Σταθμός Ιλίσια, Πλατεία Κύπρου
13. Σταθμός Ζωγράφου, Πλατεία Γαρδένια
14. Σταθμός Γουδή, Πλατεία Ελευθερίας

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Στο έργο περιλαμβάνεται η μελέτη και κατασκευή του Α τμήματος της Γραμμής 4, ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ, η κατασκευή των έργων πολιτικού μηχανικού, η προμήθεια, εγκατάσταση, δοκιμές και θέση σε λειτουργία του αναγκαίου εξοπλισμού του έργου καθώς και η προμήθεια τροχαίου υλικού.

Επίσης στο αντικείμενο περιλαμβάνεται η κατασκευή νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) και νέου κτηρίου Συντήρησης και Επισκευών Συρμών στο αμαξοστάσιο Σεπολίων. Έχει αποφασιστεί για τη διάνοιξη να χρησιμοποιηθεί ΤΜΒ, δηλαδή Μετροπόντικας. Το έργο είναι περίπλοκο από τη φύση του καθώς η διάνοιξη σηράγγων και σταθμών θα γίνει σε πυκνοκατοικημένο αστικό περιβάλλον,

Στα εξειδικευμένα συστήματα περιλαμβάνονται :
-Το σύστημα αερισμού σηράγγων Μετρό
-Το σύστημα ισχύος έλξης
-Η σιδηροδρομική επιδομή του έργου
-Το σύστημα σηματοδότησης τύπου CBTC
-Το σύστημα συλλογής κομίστρου με έξυπνες κάρτες
-Η προμήθεια και θέση σε λειτουργία 14 συρμών χωρίς οδηγό
-Σταθμοί με πετάσματα και θύρες ασφαλείας στις αποβάθρες

ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 4

Για να ολοκληρωθεί πλήρως η γραμμή θα πρέπει να ακολουθήσουν σειρά από δημοπρατήσεις τμημάτων που έχουν χωριστεί σε χρονικές φάσεις:

Σε δεύτερη φάση αναμένεται να δημοπρατηθεί η επέκταση Γουδή-Μαρούσι-Εθνική Οδός με 15χλμ και 11 σταθμούς. ΚΑΤΕΧΑΚΗ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 3), ΦΑΡΟΣ, ΦΙΛΟΘΕΗ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΑΚΑ, ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ (ΑΝΤΑΠ. ΜΕ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟ), ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 1), ΠΕΥΚΗ, ΛΥΚΟΒΡΥΣΗ, ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ.

Για την ολοκλήρωση της γραμμής 4 θα χρειαστεί μελλοντικά και η δημοπράτηση του δυτικού άκρου Άλσος Βεϊκου-Περισσός με 2 σταθμούς (ΠΕΡΙΣΣΟΣ -ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΗ 1-, ΑΝΩ ΓΑΛΑΤΣΙ).

ΕΡΧΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΓΡΑΜΜΗ 5

Μέσα στο σχέδιο ανάπτυξης της γραμμής 4 έχει προκύψει ένας νέος κλάδος που ξεκινά από το σταθμό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ και καταλήγει στην ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Αττικό Μετρό αυτός ο κλάδος τελικά θα καταλήξει να είναι μία ακόμα νέα γραμμή του δικτύου, η 5η γραμμή. Προς το παρόν παραμένει ένα σχέδιο με τους σταθμούςΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ (ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΕΣ 3 ΚΑΙ 4), ΠΑΓΚΡΑΤΙ, ΒΥΡΩΝΑΣ, ΑΝΩ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ.

Συντάκτης:Νίκος Καραγιάννης
Πηγή: ypodomes.com