Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

Για κατάρρευση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μιλάει ο Χρ. Σπίρτζης.

Τοποθετήθηκε η νέα διοίκηση παρά τις αντιδράσεις των δανειστών.

«Ψυχροπολεμικό» κλίμα με το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) συντηρεί ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης, καθώς, παρά τις έντονες αντιδράσεις των δανειστών, οι οποίοι ζητούσαν να μην αλλάξει η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πώλησή της, έφερε τελικά στη Βουλή νέα διοίκηση για την υπό ιδιωτικοποίηση δημόσια εταιρεία.
Παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός για την πώληση της εταιρείας έχει κηρυχθεί εκ νέου και, ως εκ τούτου, οι δηλώσεις του έχουν άλλη βαρύτητα, ο κ. Σπίρτζης επανήλθε στις συνήθεις πια καταγγελίες του τόσο για τον τρόπο λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ όσο και για την κατάσταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του σιδηροδρομικού δικτύου, το οποίο, όπως σημείωσε, δεν έχει συντηρηθεί για περισσότερα από δέκα χρόνια. Μάλιστα, είναι εντυπωσιακό ότι ο πρόεδρος της Βουλής κ. Νίκος Βούτσης παρενέβη και διέκοψε τον υπουργό Υποδομών προτού ανοίξει ζήτημα ασφάλειας του σιδηροδρόμου.
Συγκεκριμένα, την Πέμπτη εγκρίθηκε από την Επιτροπή ΔΕΚΟ της Βουλής ο διορισμός των προτεινομένων από τον υπουργό Υποδομών για τις θέσεις του προέδρου του ΔΣ και του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κκ. Παναγιώτη Θεοχάρη και Φίλιππου Τσαλίδη, αντίστοιχα, με 11 ψήφους υπέρ, μία κατά, επτά «παρών» και μία αποχή.
Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντάσσεται στις εννέα αποκρατικοποιήσεις για τις οποίες έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση. Μάλιστα, επικαλέστηκε έγγραφο των υπηρεσιών του υπουργείου Υποδομών, το οποίο σημειώνει ότι η θητεία του ΔΣ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει λήξει ήδη από το 2014 και ότι επομένως υπάρχει ζήτημα νομιμότητας των αποφάσεων της εταιρείας, απαντώντας έτσι στις θέσεις του ΤΑΙΠΕΔ.

Αιχμές κατά του ΤΑΙΠΕΔ

Η αλλαγή της διοίκησης επιβάλλεται, σημείωσε ο κ. Σπίρτζης, για να υπάρχει νόμιμη σύνθεση του ΔΣ, για να υπογραφούν οι διεταιρικές συμβάσεις των σιδηροδρομικών φορέων και για να συνεχιστεί ομαλά το μεταφορικό έργο της εταιρείας αλλά «και για να μη συνεχιστεί η κατάρρευσή της».
Ο κ. Σπίρτζης άφησε τις συνήθεις αιχμές κατά του ΤΑΙΠΕΔ, σημειώνοντας ότι είχε την ευθύνη να ενημερώσει το υπουργείο Υποδομών ότι έχει λήξει η θητεία του ΔΣ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χαρακτηρίζοντας μάλιστα τους όρους του διαγωνισμού ως αποτυχημένους.
Μάλιστα, έδωσε έμφαση στις «τεράστιες ελλείψεις» της εταιρείας, όπως σε προσωπικό, τροχαίο υλικό και στη συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής, η οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, δεν έχει γίνει εδώ και δέκα χρόνια, προκαλώντας την αντίδραση του βουλευτή της ΝΔ κ. Γιάννη Τραγάκη, ο οποίος κατηγόρησε τον κ. Σπίρτζη ότι απαξιώνει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την πώλησή της και εγκάλεσε τον υπουργό Υποδομών για το γεγονός ότι δεν έχει τοποθετήσει διοίκηση στην εταιρεία εδώ κι έναν χρόνο.

Παραδέχεται ολιγωρία για τον ορισμό διοικήσεων

Άφησε επίσης αιχμές για την κερδοφορία της εταιρείας, σημειώνοντας ότι οι επιδοτήσεις για τα δρομολόγια των «άγονων γραμμών» δεν είχαν δοθεί για δύο χρόνια και ότι η σύμβαση ΟΑΣΑ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τον προαστιακό της προσφέρει «απίστευτα έσοδα», παρατηρώντας μάλιστα ότι αυτή καταγράφεται όχι «επειδή είχαμε αύξηση σιδηροδρομικού έργου», αλλά«για άλλους λόγους».
Ο κ. Σπίρτζης κάλεσε την αντιπολίτευση να κάνει την αυτοκριτική της, καθώς φέρει την ευθύνη του σχεδιασμού του διαγωνισμού, ωστόσο παραδέχθηκε «ολιγωρία» από την κυβέρνηση στην αντικατάσταση των διοικήσεων, σχολιάζοντας ότι «δεν είμαστε συνηθισμένοι να έχουμε την εξουσία και σε ένα μήνα να έχουμε αλλάξει τα πάντα όπως γινόταν από άλλες κυβερνήσεις».
Ωστόσο, αναγνώρισε τον κίνδυνο των κρατικών ενισχύσεων ύψους 800 εκατ. ευρώ της εταιρείας. Μάλιστα, απαντώντας στον κ. Τραγάκη για το τι θα κάνει εάν ο διαγωνισμός για την πώλησή της αποβεί εκ νέου άγονος, τον κάλεσε να ρωτήσει «τον φορέα που είναι υπεύθυνος», δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ.
Επίσης, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι η νέα διοίκηση θα υπογράψει συλλογική σύμβαση εργασίας (ΣΣΕ) με τους εργαζομένους της εταιρείας, ενώ υπογράμμισε ότι το μόνο περιουσιακό στοιχείο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι το ανθρώπινο δυναμικό της. Μάλιστα, προανήγγειλε ότι η εταιρεία θα πρέπει να πάρει προσωπικό και να αυξήσει το έργο της ούτως ώστε να μην επιβαρυνθεί με κόστος.
Ο υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι η σιδηροδρομική αγορά είναι πλέον απελευθερωμένη και συμπλήρωσε ότι οι εργαζόμενοι τόσο στον σιδηρόδρομο όσο και στα αεροδρόμια δεν έχουν τίποτε να φοβηθούν από τις αποκρατικοποιήσεις.
«Εάν δεν υπήρχε η συμφωνία και η περιπέτεια στην οποία μπήκε η χώρα, προφανώς και θα ήμασταν αντίθετοι με την ιδιωτικοποίηση» τόνισε ο υπουργός Υποδομών, ο οποίος υπογράμμισε ότι το σχέδιο για τις εμπορευματικές μεταφορές της χώρας πρέπει να περνάει μέσα από μεταποιητικές δραστηριότητες στα κέντρα logistics.

Το σχέδιο για τα Logistics

«Πρέπει να στηρίξουμε πολύ το σιδηροδρομικο αντικείμενο, να ολοκληρώσουμε και να έχουμε ένα εθνικό σχέδιο σιδηροδρομικών μεταφορών» είπε. Εκτός από το Θριάσιο στην Αττική και το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, γίνεται προετοιμασία για εμπορευματικά κέντρα τόσο στην Αλεξανδρούπολη όσο και στη Λάρισα, ενώ διερευνώνται και άλλες περιοχές, παρατήρησε.
«Δεν προτίθεμαι να κάνω καριέρα μάνατζερ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα βοηθήσω όσο το δυνατόν προκειμένου να υλοποιηθεί αυτό το ντιλ» δήλωσε ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Τσαλίδης, ο οποίος ομολόγησε ότι δεν είναι όσο ενημερωμένος θα ήθελε για τις δραστηριότητες της εταιρείας.
Σύμφωνα με τον νέο πρόεδρο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Θεοχάρη είναι σημαντικό να προχωρήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης και της συγκράτησης των υφιστάμενων προβλημάτων της. Πάντως τόσο ο κ. Τσαλίδης όσο και ο κ. Θεοχάρης σημείωσαν ότι εάν δεν υπήρχε η απειλή για λύση και εκκαθάριση της εταιρείας λόγω των κρατικών ενισχύσεων, η συζήτηση σήμερα θα ήταν διαφορετική.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος φέρεται να έχει αναλάβει «πυροσβεστικό» ρόλο στην υπόθεση, η ύπαρξη διοίκησης στην εταιρεία είναι εκ των ων ουκ άνευ για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης, διαβεβαιώνοντας ότι «δεν πρόκειται για κάποιου άλλου είδους ενέργεια».
Στο μεταξύ, ενδιαφέρον θα έχει στην υπόθεση η στάση των δανειστών, οι οποίοι είχαν θέσει βέτο τις προηγούμενεες ημέρες στην αλλαγή της διοίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πληροφορίες, μάλιστα, αναφέρουν ότι το ζήτημα ενδεχομένως να τεθεί στις διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση για το κλείσιμο της αξιολόγησης.

Συντάκτης: Αχιλλέας Χεκίμογλου
Πηγή: tovima.gr