Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2015

Κόντρα ΕΤΕπ - υπ. Υποδομών για τη Γραμμή 4 του μετρό.

Την έντονη αντίδραση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων προκαλεί η προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών να προωθήσει τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η ΕΤΕπ δηλώνει ότι προτίθεται να χρηματοδοτήσει κατ’ εξαίρεση το 75% του τεράστιου αυτού έργου, θέτει όμως ως απαράβατο όρο να κατασκευαστεί ως κλασικό δημόσιο έργο, με το υπόλοιπο της χρηματοδότησης να καλύπτεται από το νέο ΕΣΠΑ. Η άρνηση του υπουργείου Υποδομών προκαλεί τριγμούς στην κυβέρνηση, καθώς θέτει σε κίνδυνο την υλοποίηση του έργου. Η γραμμή 4 του μετρό, με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, είναι ένα έργο με... μυθικές διαστάσεις για την Αθήνα. Δεν είναι μόνο τα πολλαπλά οφέλη που θα έχει για την πόλη η σύνδεση πυκνοκατοικημένων περιοχών με δίκτυο σταθερής τροχιάς, αλλά και η τόσο επιθυμητή ώθηση για τον κατασκευαστικό κλάδο και την απασχόληση. Ωστόσο οι χειρισμοί του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, φαίνεται ότι θέτουν σε κίνδυνο την υλοποίηση του έργου.

Πρόσφατα αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ενημέρωσαν τις ελληνικές αρχές ότι προτίθενται κατ’ εξαίρεση να χρηματοδοτήσουν το 75% της νέας γραμμής (αντί για το 50% που μέχρι σήμερα δανειοδοτούσε η ΕΤΕπ σε έργα μετρό στη χώρα μας μέχρι σήμερα). Με δεδομένο ότι το υπόλοιπο της απαραίτητης χρηματοδότησης, περί τα 380 εκατ. ευρώ, είναι ήδη ενταγμένο στο νέο ΕΣΠΑ και ότι το έργο είναι ώριμο μελετητικά, θεωρητικά η κυβέρνηση θα μπορούσε να προχωρήσει άμεσα στη δημοπράτησή του.

Ομως την υπόθεση μπλοκάρει... το υπουργείο Υποδομών. Οπως πρόσφατα ανακοίνωσε ο ίδιος ο υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, επιθυμεί το υπόλοιπο της χρηματοδότησης να μην καλυφθεί από κοινοτικούς πόρους, αλλά από ιδιώτες με τη μορφή ΣΔΙΤ. Το πρόβλημα είναι ότι, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, η ΕΤΕπ αρνείται κατηγορηματικά, θέτοντας ως όρο για τη χρηματοδότηση του έργου να κατασκευαστεί ως κλασικό δημόσιο έργο, θεωρώντας επισφαλή οποιαδήποτε άλλη πρόταση. Ετσι η υπόθεση έχει «κολλήσει» προκαλώντας ενδοκυβερνητικούς τριγμούς, με τον κ. Σπίρτζη να συγκεντρώνει τα βέλη στελεχών της κυβέρνησης. Οπως υποστηρίζει στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του, ο κ. Σπίρτζης επιθυμεί να χρησιμοποιήσει τα 380 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευτεί στο νέο ΕΣΠΑ για άλλα έργα, προκειμένου να δημοπρατήσει όσα μπορεί περισσότερα (αποκομίζοντας τα ανάλογα πολιτικά οφέλη), θέτοντας όμως με αυτό τον τρόπο σε σοβαρό κίνδυνο την υλοποίηση ενός τόσο σημαντικού έργου υποδομής. Στην ουσία, επισημαίνει η ίδια πηγή, η πρόταση του κ. Σπίρτζη σημαίνει ότι το Δημόσιο θα λάβει και δεύτερο δάνειο για το έργο (εκτός αυτού της ΕΤΕπ) από κάποιον ιδιώτη με σαφώς δυσμενέστερους όρους, εφόσον δεν γίνεται ο ιδιώτης να αποπληρωθεί με τον κλασικό τρόπο, λ.χ. να μετακυλιστεί το κόστος στα εισιτήρια. Επομένως η χώρα θα «φορτωθεί» μελλοντικά σε δανεισμό το σύνολο του έργου.

Η «Κ» ζήτησε την άποψη του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη. «Το αντίθετο συμβαίνει», υποστηρίζει. «Η ΕΤΕπ μας ζητεί να εντάξουμε το σύνολο του έργου (σ.σ. και τις επεκτάσεις της γραμμής), όχι μόνο την πρώτη φάση, στο πακέτο Γιούνκερ. Αν το έργο χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ ως κλασικό δημόσιο έργο, τότε θα δεσμεύσει ένα μεγάλο κομμάτι που προορίζεται για τις υποδομές. Η χρηματοδότησή του μέσω ΣΔΙΤ είναι δυνατή χωρίς να επιβαρυνθεί το εισιτήριο, με ένα είδος δανεισμού που θα αποπληρώνεται από τις ΣΤΑ.ΣΥ. (Σταθερές Συγκοινωνίες). Η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι υπέρ της συμμετοχής ιδιωτών στα έργα».

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr