Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015

Στον αέρα η πρώτη αξιολόγηση εξαιτίας ολιγωριών στις αποκρατικοποιήσεις.

Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα για ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Rosco;

Εκτός του συμφωνηθέντος με τους δανειστές χρονοδιαγράμματος κινείται το σύνολο πρακτικά των αποκρατικοποιήσεων που έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν το 2015 και τους πρώτους μήνες του 2016 με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η ίδια η πρώτη αξιολόγηση του τρίτου προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας.
Ακόμα χειρότερα, ακόμα και εάν υπερβούν κάθε προσδοκία οι ρυθμοί υλοποίησης από εδώ και μπρος, κάτι ελάχιστα πιθανό σύμφωνα με οικονομικούς παρατηρητές, έχουν ήδη χαθεί πολλές σαφώς προσδιορισμένες ημερομηνίες.
"Εκλογές αλλά ενίοτε και κυβερνητική απροθυμία έχουν εκτροχιάσει όλα σχεδόν τα άμεσα χρονοδιαγράμματα και απειλούν και τα μεσοπρόθεσμα", εκτιμούν πηγές της αγοράς που παρακολουθούν στενά τις σχετικές εξελίξεις.
Έτσι, ενώ η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ είχε τοποθετηθεί εντός Οκτωβρίου, κινείται πλέον προς τα μέσα Νοέμβριου ή και αργότερα. Η σύμβαση παραχώρησης εκκρεμεί ακόμα και φέρεται να έχει γίνει μάλιστα πεδίο ενδοκυβερνητικής τριβής.
Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco θεωρείται από την αγορά αδύνατον να έχουν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες για να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές τον Δεκέμβριο όπως έχει συμφωνηθεί. Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταξύ άλλων θα έπρεπε να έχουν ήδη υλοποιηθεί η συμφωνία μίσθωσης τροχαίου υλικού μεταξύ ΤΡΑΙΝΟΣΕ – ΓΑΙΑΟΣΕ, μέχρι το Νοέμβριο να κλείσει η 10ετής συμφωνία συντήρησης του τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την ΕΕΣΣΤΥ, να έχει ήδη υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ δημοσίου και της Eurofima για το τροχαίο υλικό που απέκτησε ο ΟΣΕ, να μεταφερθεί η κυριότητα του τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ στο δημόσιο και να ληφθεί έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο για τη συμφωνία για τις δημόσιες υπηρεσίες 2015-2019. Όσοι γνωρίζουν τις ταχύτητες με τις οποίες κινείται ακόμα και όταν επισπεύδει το ελληνικό δημόσιο και οι εμπλεκόμενοι οργανισμοί αντιλαμβάνονται τις πιθανότητες που συγκεντρώνει η επιτυχής ολοκλήρωση όλων αυτών σε τρεις μήνες.
Στα περιφερειακά αεροδρόμια οι επιμέρους συμβάσεις παραχώρησης έπρεπε να έχουν υπογραφτεί εντός του Σεπτεμβρίου και να υποβληθούν για έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντός Νοεμβρίου αλλά ακόμα δεν έχει υποβληθεί καν το χρηματοδοτικό και επενδυτικό σχέδιο από την πλευρά του επενδυτή εξαιτίας των καθυστερήσεων που προκάλεσε αρχικά η επιθυμία της πρώτης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να αλλάξει τη σύμβαση και τώρα οι εκλογές.
Για τον ΔΕΣΦΑ αναμένεται ακόμα το αποτέλεσμα της διαβούλευσης με την Commission, την Socar και τρίτους υποψηφίους επενδυτές για την εξαγορά μέρους του ποσοστού που έχει επικυρωθεί στην αζέρικη εταιρεία εξαιτίας ευρωπαϊκών ενστάσεων. Τίποτα δεν εχει πρακτικά ολοκληρωθεί σε αυτό το μέτωπο.
Το Ποσείδι προβλέπεται να κλείσει μέχρι το Δεκέμβριο με έγκριση μέχρι τότε του ΕΣΧΑΔΑ όπως και η Αφάντου που χρειάζεται νέο ΕΣΧΑΔΑ. Νέο ΕΣΧΑΔΑ χρειάζεται και ο Αστέρας που πάει από παράταση σε παράταση και τώρα βρίσκεται πλέον υπό προθεσμία για τα μέσα Νοεμβρίου. Τουλάχιστον στο σχέδιο αξιοποίησης ή Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ που ψηφίστηκε μαζί με το νέο μνημόνιο από την Βουλή προβλέπεται κλείσιμο της πώλησης στα μέσα του 2016.
Για το Ελληνικό όπου έχει αναδειχθεί επενδυτής η Lamda Development αναφέρεται μεταξύ άλλων ως υποχρέωση διαγωνισμός για έκδοσης άδειας καζίνο, εκκένωσης της έκτασης και πλήθος διοικητικών και άλλων πράξεων όπως και η έγκριση ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης από τις αρμόδιες αρχές. Ως καταληκτική ημερομηνία για να έχουν ολοκληρωθεί τα πάντα αναφέρεται η συμβατική υποχρέωση της 14ης Νοεμβρίου του 2016. Όμως από την τελευταία φορά που κάποιος ευρωπαίος κοίταξε το που βρισκόμασταν, πολύ νωρίτερα φέτος, ουδέν έχει γίνει.
Υπάρχουν όμως πολλά ακόμα εκκρεμή θέματα : Για το ποσοστό του 30% στον Αερολιμένα Αθηνών υπάρχει δέσμευση για προκήρυξη διαγωνισμού έως τον Δεκέμβριο φέτος και εκδήλωση ενδιαφέροντος έως τον Φεβρουάριο με παράλληλα παράταση της σύμβασης παραχώρησης . Για τις Μαρίνες ειδικά του Αλίμου αλλά και της Χίου και των άλλων υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπεται η πρόσληψη νέων συμβούλων έως τα τέλη του 2015 και η προκήρυξη νέων διαγωνισμών. Ειδικά για την Πύλο όπου τρέχει διαγωνισμός με δυο υποψηφίους θα πρέπει να ζητηθούν δεσμευτικές προσφορές έως τον Δεκέμβριο του 2015.
Για τα ΕΛΠΕ προβλέπεται εντός Νοέμβριου 2015 διαβούλευση και απόφαση επί των εισηγήσεων των συμβούλων για το μοντέλο πώλησης του 35% είτε σε στρατηγικό επενδυτή είτε με διαδικασία επιταχυνόμενου βιβλίου προσφορών.
Για την Εγνατία οδό το ΤΑΙΠΕΔ έπρεπε να έχει προσλάβει νέους συμβούλους εντός Σεπτεμβρίου ενώ πρέπει να προχωρήσουν θέματα όπως υπουργική απόφαση για τα διόδια έως τον Νοέμβριο αλλά και άλλα όπως η αναδιάρθρωση ομολογιακής χρηματοδότησης που έχει λάβει η εταιρεία στο παρελθόν.
Όμως και τα προαπαιτούμενα για το περιβόητο νέο ταμείο των 50 δισ. παραμένουν, για την ώρα τουλάχιστον ανοιχτά: Έως τον Οκτώβριο η ελληνική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να διορίσει "ανεξάρτητη Ομάδα Δράσης η οποία θα εντοπίζει εναλλακτικές δυνατότητες και θα καταρτίζει συστάσεις όσον αφορά τους επιχειρησιακούς στόχους, τη δομή και τη διακυβέρνηση του νέου ανεξάρτητου Ταμείου που πρόκειται να συσταθεί". Η Ομάδα Δράσης θα υποβάλει αναφορά έως τον Δεκέμβριο του 2015 και η κυβέρνηση, σε συμφωνία με τους θεσμούς, θα λάβει μέτρα για την εφαρμογή των συστάσεων έως τον Μάρτιο του 2016. Η εντολή και η σύνθεση της Ομάδας Δράσης θα καταρτισθούν από τις αρχές σε συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και σε διαβούλευση με το Eurogroup.

Συντάκτης: Ηλίας Γ. Μπέλλος
Πηγή: capital.gr