Τρίτη 4 Αυγούστου 2015

Η κυβέρνηση καθυστερεί τους διαγωνισμούς για Θριάσιο και ΓΑΙΑΟΣΕ.

Εν αναμονή πολιτικών αποφάσεων παραμένουν οι υποψήφιοι επενδυτές για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, ενώ πανέτοιμη εμφανίζεται για την προκήρυξη του διαγωνισμού και η ΓΑΙΑΟΣΕ. Ομως είναι σαφές πως δεν έχει ακόμα ανάψει το «πράσινο φως». Η προθεσμία που είχε συμφωνήσει η χώρα με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων όσον αφορά τη διενέργεια του διαγωνισμού για το Θριάσιο έχει παρέλθει και η ΕΤΕπ έχει έτσι δικαίωμα να ζητήσει επιστροφή ποσού ύψους 125 εκατ. ευρώ.
Ομως λόγω της συγκυρίας είχε δοθεί μια μικρή άτυπη παράταση. Η ΕΤΕπ έχει χρηματοδοτήσει με 180 εκατ. ευρώ το σιδηροδρομικό έργο του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ στο Θριάσιο, με την προϋπόθεση να ιδιωτικοποιηθεί η γειτνιάζουσα έκταση των 588 στρεμμάτων, το εμπορευματικό κέντρο δηλαδή. Ομως ακόμα δεν έχουν γίνει τα απαραίτητα βήματα. «Το θέμα της ΕΤΕπ πρέπει να συνεκτιμηθεί παρά τις όποιες πολιτικές εξελίξεις. Δεν μπορεί ένα έργο κρίσιμο για την ανάπτυξη της βιομηχανίας των διαμεταφορών με προφανή οφέλη για το Δημόσιο να παραμένει παγωμένο παρά την ύπαρξη σοβαρών επενδυτών», σημειώνει στην «Κ» κορυφαία πηγή σε άμεση επαφή με τη διαδικασία. Αυτό σημειώνει όμως και η πλευρά των επενδυτών, αλλά και πηγές από τις Βρυξέλλες.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ μετά την αναβολή του διαγωνισμού στις αρχές του 2015 λόγω των πρόωρων εκλογών σκόπευε έως τα τέλη Ιουνίου να δώσει στους υποψηφίους επενδυτές τα τεύχη με τους τελικούς όρους για τον διαγωνισμό για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών θα είχε ορίζοντα τριών μηνών, δηλαδή τα τέλη Σεπτεμβρίου. Εχει δε προκριθεί ενιαία και όχι τμηματική παραχώρηση της έκτασης των 588 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ όπου και σχεδιάζεται να αναπτυχθεί εμπορευματικό κέντρο που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με την ανάπτυξη του εμπορικού λιμένα του Πειραιά. Ομως η κρίση στη διαπραγμάτευση Αθήνας-Βρυξελλών πάγωσε εκ νέου τις διαδικασίες.

Για τον διαγωνισμό έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η Cosco, η Grivalia Properties, η Sarmed, η Goldair, η Med Log, η Food Link και η Rede Plan. Οσον αφορά την αξιοποίηση των γειτονικών 1.200 στρεμμάτων του ΟΣΕ η σχετική διαδικασία σχεδιάζεται να προχωρήσει το 2016 και μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το εμπορευματικό κέντρο. Στην περιοχή του Θριάσιου Πεδίου και σε έκταση περίπου 2.200 στρεμμάτων επιχειρείται από τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και τον ΟΣΕ Α.Ε. να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο στη χώρα, που θα περιλαμβάνει σιδηροδρομικό σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων καθώς και έκταση κατάλληλη για την ανάπτυξη αποθηκών.
Στόχος είναι η δημιουργία ενός διεθνούς εμπορευματικού κέντρου που θα συμβάλει στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων και στην ανάδειξη της χώρας ως βασικής πύλης διακίνησης εμπορευμάτων στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών. Για το θέμα αυτό επισκέφθηκε την περιοχή πρόσφατα και η Deputy Managing Director της Cosco Container Lines, οικονομολόγος και μέλος της κεντρικής επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας. Η Cosco ως γνωστόν διεκδικεί και το πλειοψηφικό πακέτο της ΟΛΠ Α.Ε.

Συντάκτης: Ηλίας Μπέλλος
Πηγή: kathimerini.gr