Τετάρτη 19 Αυγούστου 2015

Ιδιωτικοποιήσεις: Μετ' εμποδίων η υπογραφή της σύμβασης για τα αεροδρόμια.

Ποιες εταιρίες είχαν περάσει στη δεύτερη φάση για την ROSCO και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σοβαρές παρενέργειες στο διαγωνισμό παραχώρησης των αεροδρομίων έχουν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι και η επιβάρυνση της ελληνικής οικονομίας. Ακόμα και την αποχώρησή είχαν εξετάσει οι Γερμανοί της Fraport. Οι άλλες εκκρεμότητες του ΤΑΙΠΕΔ.
Με καθυστέρηση, και όχι νωρίτερα από τον Μάρτιο του 2016, αναμένεται να υπογραφεί η τελική σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, παρά τη σχετική έγκριση από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ). Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γερμανοί της Fraport, που είχαν επικρατήσει στο σχετικό διαγωνισμό με προσφερόμενο εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ. ευρώ, υποστηρίζουν πως εξαιτίας του υψηλού ρίσκου χώρας, είναι δύσκολο να βρουν χρηματοδότηση. 

Παράλληλα ζητούν πρόσθετες εγγυήσεις πως δεν θα βρεθούν αντιμέτωποι με νέες εκπλήξεις αντίστοιχες με όσα έζησαν όταν στελέχη της κυβέρνησης εμφανίζονταν βέβαια για την ακύρωση του διαγωνισμού, ενώ κάποια άλλα δήλωναν πως θα ανατρέψουν τη σύμβαση που προέβλεπε ο διαγωνισμός του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Ορισμένοι παράγοντες είχαν, μάλιστα, φτάσει μέχρι του σημείου να υπόσχονται σε τοπικούς φορείς πως το αεροδρόμιο της περιοχής τους θα εξαιρεθεί από την παραχώρηση! Είναι χαρακτηριστικό πως μεταξύ των εκκρεμοτήτων που περιλαμβάνονται στη συμφωνία με τους δανειστές είναι και η παροχή άδειας εισόδουαπό την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) ώστε οι εκπρόσωποι της Fraport να μπορούν να επισκέπτονται τα 14 αεροδρόμια!

Επειδή σύντομα λήγει η εγγυητική επιστολή, οι Γερμανοί (που κατά τις ίδιες πληροφορίες είχαν εξετάσει ακόμα και την αποχώρησή τους!) θα προχωρήσουν σε παράταση με την ελπίδα πως εντός των προσεχών εβδομάδων θα κλείσει το θέμα της δανειοδότησης. Το κλίμα των σοβαρών εκκρεμοτήτων αποτυπώνουν και οι δηλώσεις στελέχους της Fraport χθες στο Reuters σύμφωνα με τις οποίες «η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση που αποτελεί τη βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις».

Πάντως, για να μπουν στα ταμεία (οδεύουν κατευθείαν για αποπληρωμή χρέους) τα 1,23 δισ. ευρώ πρέπει να εγκριθεί η σύμβαση από τη Βουλή και στη συνέχεια να πέσουν οι υπογραφές μεταξύ Fraport και ΤΑΙΠΕΔ. Στο επίσημο χρονοδιάγραμμα που έχει κατατεθεί στους δανειστές προβλέπεται πως η σύμβαση θα εγκριθεί από την ελληνική Βουλή τον Ιανουάριο του 2016 και τα αεροδρόμια θα παραδοθούν τον Μάρτιο. 

Στο ταμείο επικεντρώνονται, με βάση και τις αποφάσεις του Eurogroup, στην ολοκλήρωση άλλων τεσσάρων διαγωνισμών που αφορούν σε ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO),καθώς και στην προώθηση των διαγωνισμών για τον Αστέρα Βουλιαγμένης και του Ελληνικού. 

Από τα τέλη Οκτωβρίου 2013, οι διαγωνισμοί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ROSCO έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο, χωρίς έκτοτε να υπάρξουν εξελίξεις. Όπως είχε ανακοινώσει τότε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είχαν περάσει οι εξής:

*Κοινοπραξία μεταξύ της Ρωσικής κρατικής εταιρείας Open Joint Stock Company Russian Railways(Rossiyskie Zheleznye Dorogi - RZD) και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ AE Συμμετοχών, Ακινήτων, Κατασκευών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)

*SNCF Participations SAS, θυγατρικής εταιρείας της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας Societe Nationale des Chemins de Fer Francais (SNCF)

*S.C. Grup Feroviar Roman SA (GFR), ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας της Ρουμανίας
Η συμμετοχή των Γάλλων είχε θεωρηθεί από την πρώτη στιγμή τυπική και θεωρείται σίγουρο πως δεν ενδιαφέρονται για υποβολή δεσμευτικής προσφοράς. Αντίθετα, οι άλλοι δύο όμιλοι πιθανώς θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές.

Οσο για την ROSCO, είχαν περάσει στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού οι κοινοπραξίες:

*Κοινοπραξία μεταξύ της RZD και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

*SIEMENS ΑΕ ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ

*Κοινοπραξία μεταξύ της Alstom Transport SA και της DAMCO Energy του ομίλου Κοπελούζου.

Πιθανή θεωρείται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα των Ρώσων και των Γάλλων της Alstom.

Στο τελικό στάδιο για τον ΟΛΠ είχαν εμφανιστεί η κινεζική Cosco, η δανέζικη APM Terminals του ομίλου Maersk και η ICTS από τις Φιλιππίνες. Για τον ΟΛΘ οι Δανοί δεν έχουν να αντιμετωπίσουν τους Κινέζους, αλλά σειρά άλλων διεκδικητών όπως η RZD (οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι) μαζί με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η ιαπωνική Mitsui, η ICTS, η DP World από το Ντουμπάι,η επενδυτική BV Deutsche Invest Equity Partners, η επίσης επενδυτική Duferco Participations Holding και η τουρκική Yilport Holding. Παραμένει, πάντως, άγνωστο πόσοι από τους οκτώ ενδιαφερόμενους θα υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές.

Εκτός από τους τέσσερις διαγωνισμούς, στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν αναλάβει να ξεκαθαρίσουν και υποθέσεις που ολοκληρώθηκαν χωρίς να έχουν υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο το οποίο απέκτησαν οι Angeliades Inc. και Aegean Sun Investments (δύο ξεχωριστά τμήματα), αλλά εκκρεμεί το χωροταξικό σχέδιο. Ακόμα πιο δύσκολη υπόθεση είναι το Ελληνικό στο διαγωνισμό για την αξιοποίηση του οποίου επικράτησε σχήμα υπό την Lamda Development ΛΑΜΔΑ +1,34% του ομίλου Λάτση.

Σε εκκρεμότητα παραμένει και πλήθος διαγωνισμών για πώληση ή παραχώρηση ακινήτων όπως πρώην έκταση των φυλακών Κασσάνδρας στη Χαλκιδική που προορίζεται για γήπεδο γκολφ, η πρώην αμερικανική βάση στις Γούρνες Ηρακλείου, ο περιβάλλον χώρος του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας μαζί με τη Μαρίνα Αθηνών (υπάρχει ήδη σύμβαση εκμετάλλευσης που θα μεταβιβαστεί στον επενδυτή), ακίνητο στη θέση Σαμπάριζα της Ερμιώνης, η εγκατάσταση του Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρου στο Μαρκόπουλο, κλπ. 

Οι διαγωνισμοί για τις μαρίνες Αλίμου και Χίου, όπως είχε γράψει το Euro2day.gr, ξέμειναν από επενδυτές αν και αρχικά είχαν ενδιαφερθεί 11 σχήματα.

Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr