Τετάρτη 19 Αυγούστου 2015

«Απογειώνονται» οι αποκρατικοποιήσεις.

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΑ 14 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΕΠΟΝΤΑΙ ΟΛΠ - ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΤΡΑΙΝΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ.
Η πρώτη ιδιωτικοποίηση που υλοποιεί η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είναι η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας στην ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport - Slentel.
Η σχετική απόφαση αποτελεί ισχυρό μήνυμα προς τους δανειστές ότι η συμφωνία θα τηρηθεί χωρίς καθυστερήσεις, ανοίγοντας μάλιστα τον δρόμο και για τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις, με πρώτη αυτή του ΟΛΠ όπου ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί τον Οκτώβριο.

Η παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων είχε σχεδόν ολοκληρωθεί από την κυβέρνηση ΝΔ- ΠΑΣΟΚ με την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή, ωστόσο για οκτώ ολόκληρους μήνες υπήρξαν παλινωδίες για τον αν και πώς θα προχωρήσει ο σχετικός διαγωνισμός.

Τελικά, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), ανήμερα της ψήφισης του τρίτου μνημονίου, αποφάσισε την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας, η οποία και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η συμφωνία αναθέτει και τις δύο ομάδες αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport - Slentel έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,23 εκατ. ευρώ. Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλλονιάς, Ζάκυνθου, Άκτιου και Καβάλας, και η δεύτερη ομάδα τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Πάντως, χθες, εκπρόσωπος της Fraport, μιλώντας στο Reuters, τόνισε ότι «οι συμβάσεις δεν έχουν ακόμα υπογραφεί». Συγκεκριμένα, ο εκπρόσωπος της Fraport ανέφερε ότι «η ελληνική κυβέρνηση έχει λάβει μια απόφαση, η οποία αποτελεί βάση για περαιτέρω διαπραγματεύσεις σχετικά με τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων».

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές καλοκαιριού τόσο ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χ. Σπίρτζης είχαν ανακοινώσει ότι στόχος είναι να ολοκληρωθεί η συμφωνία, ωστόσο με αναθεωρήσεις ορισμένων σημείων της σύμβασης, που θα προέβλεπε και τη συμμετοχή του Δημοσίου μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ παράλληλα ήθελε να μειώσει και τον χρόνο παραχώρησης, που στον διαγωνισμό της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν 40 συν 10 χρόνια. Ωστόσο, τελικά η παραχώρηση προχωρεί με τους αρχικούς όρους, που προβλέπουν:

Η παραχώρηση στην κοινοπραξία Fraport - Sientel θα γίνει για 40 χρόνια έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,234 δισ. ευρώ και για τις δύο ομάδες αεροδρομίων, όπου είχε αναδειχθεί μειοδότης.

Για το σύνολο της περιόδου παραχώρησης υπολογίζεται πως το Δημόσιο θα έχει συνολικά έσοδα περίπου 10 δισ. ευρώ, καθώς η συμφωνία περιλαμβάνει και ετήσιο εγγυημένο μίσθωμα για τις δύο ομάδες αεροδρομίων 22,9 εκατ. ευρώ.

Διάρκεια παραχώρησης 
Οι επενδύσεις που αναμένεται να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα τεσσάρων ετών ανέρχονται σε 330 εκατ. ευρώ, ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης θα ανέλθουν σε 1,4 δισ. ευρώ.

Τον Ιούλιο, παρά την τραπεζική αργία, αλλά και τα δεκάδες προβλήματα λειτουργίας των αεροδρομίων λόγω της έλλειψης κονδυλίων, η επιβατική κίνηση παρουσίασε σημαντική αύξηση 12,75%.

Ιδιαίτερα σφιχτό χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να ακολουθήσει η κυβέρνηση προκειμένου να επιτύχει τον στόχο της και να έχει έσοδα 3,2 δισ. ευρώ τη διετία 2015-2016 από την πώληση δημόσιας περιουσίας. Αν και η αρχή έγινε με τα περιφερειακά αεροδρόμια, πολύ σύντομα αναμένεται να ακολουθήσουν οι μετοχές του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, καθώς και το Ελληνικό.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ ορίστηκε για τον Οκτώβριο, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) ο Δεκέμβριος και για τον ΟΛΘ ο Φεβρουάριος του 2016. Η προώθηση των απαιτούμενων ρυθμίσεων ώστε να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές για όλους τους παραπάνω διαγωνισμούς μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου περιλαμβάνεται στα προαπαιτούμενα του νέου μνημονίου.

Κομισιόν 
Η Ανίκα Μπράιτχαρτ, εκπρόσωπος του επιτρόπου Οικονομίας Πιέρ Μοσκοβισί, δήλωσε χθες από τις Βρυξέλλες ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λαμβάνει υπόψη της τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης στο πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων και αναμένει περαιτέρω πληροφορίες.

Παράλληλα, υπενθύμισε ότι το Eurogroup στη δήλωσή του της 14ης Αυγούστου αναφέρεται στο φιλόδοξο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

Το προφίλ της Fraport 
«Ναυαρχίδα» της εταιρείας Fraport είναι ο αερολιμένας της Φρανκφούρτης. Παράλληλα, διαχειρίζεται τα αεροδρόμια του Ανόβερου, της Αγίας Πετρούπολης, της Βάρνας, του Μπουργκάς, της Αττάλειας, το «Ιντιρα Γκάντι» του Νέου Δελχί, του Σιάν στην Κίνα, του Ντακάρ και το «Χόρχε Τσάβες» της Λίμας. Βασικός μέτοχος της εισηγμένης στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης (31,35%), ενώ στο μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχουν επίσης: το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%) και η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%).
Τίμημα 1,234 δισ. 
Η παραχώρηση στην κοινοπραξία Fraport - Sientel θα γίνει για 40 χρόνια έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,234 δισ. ευρώ και για τις δύο ομάδες αεροδρομίων, όπου είχε αναδειχθεί μειοδότης.
Οι μέτοχοι της Fraport 
Στο μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχουν: το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%) και η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%).

Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr