Δευτέρα 3 Αυγούστου 2015

Ιδιωτικοποιήσεις: Πωλητήρια-εξπρές και παζάρια για το Ταμείο.

Ποιες αποκρατικοποιήσεις ζητούν οι δανειστές να προχωρήσουν. Οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης και τα πιεστικά χρονοδιαγράμματα. Σοβαρές εκκρεμότητες σε σειρά διαγωνισμών. Ερχεται σύγκρουση για το συνολικό μοντέλο λειτουργίας του νέου Ταμείου.
Την τήρηση των ήδη συμφωνηθέντων για τις ιδιωτικοποιήσεις ζητούν οι δανειστές κατά τις συναντήσεις με την ελληνική πλευρά με τα χρονοδιαγράμματα να είναι πλέον ασφυκτικά. Το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων έχει προγραμματιστεί να συζητηθεί αύριο με το κλιμάκιο των δανειστών καθώς οι εκκρεμότητες είναι πολλές.
Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για κατάθεση δεσμευτικών προσφορών στους διαγωνισμούς πώλησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ καθώς και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO) μέσα στον Οκτώβριο.
Μάχη, όμως, δίνεται τόσο για το μοντέλο ανοίγματος της αγοράς ενέργειας (π.χ. θα προχωρήσει η πώληση ΑΔΜΗΕ ή θα πωληθεί ποσοστό ΔΕΗ;) καθώς και για το μοντέλο λειτουργίας του νέου Ταμείου, πυρήνας του οποίου θα είναι το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).
Η ελληνική πλευρά εμφανίζεται να «διαπραγματεύεται» αλλά οι δεσμεύσεις για το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων είναι σαφείς: Το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονταν στην κατοχή του ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη Δεκεμβρίου είναι προς πώληση, ενώ το υπουργικό συμβούλιο καλείται να εγκρίνει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για κάθε σημαντικό διαγωνισμό.
Μεγαλύτερη ευελιξία προβλέπεται για το νέο Ταμείο, θέμα που συζητήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, χωρίς μέχρι στιγμής να είναι σαφές ούτε το εύρος των αλλαγών στη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ, ούτε οι τυχόν προσθήκες στον κατάλογο των προς πώληση περιουσιακών στοιχείων.
Το πιθανότερο είναι να μην υπάρξουν προσθήκες, ειδικά όταν οι συνθήκες δεν επιτρέπουν ασφαλείς προβλέψεις για έσοδα από πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων.
Οι δανειστές ζητούν, επίσης, ξεκαθάρισμα των εν εξελίξει διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ καθώς αρκετοί εξ' αυτών εμφανίζονται ως ολοκληρωμένοι, αλλά είτε δεν έχει υπογραφεί συμφωνία με τον πλειοδότη, είτε έχουν ανακύψει σοβαρά ζητήματα που καθυστερούν την υπογραφή συμβάσεων ή οδηγούν σε επανάληψη της διαδικασίας.
Ενα τέτοιο παράδειγμα είναι η υπόθεση του Αστέρα Βουλιαγμένης καθώς το επενδυτικό σχήμα είχε αρχικώς δεχθεί να συζητήσει αλλαγές στους όρους, μετά την αρνητική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) αλλά μόνο με μείωση του τιμήματος.
Στο ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν πως οι συζητήσεις θα συνεχιστούν μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου, αλλά είναι πλέον κοινό μυστικό πως οδηγούμαστε προς νέο διαγωνισμό. Υπενθυμίζεται πως το επενδυτικό σχήμα (από το οποίο λέγεται πως αποχώρησαν οι Τούρκοι της Dogus και έμειναν δύο κρατικά funds από Κουβέιτ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) είχε προσφέρει 400.000.000 ευρώ. Τώρα θεωρεί πως το τίμημα είναι πολύ υψηλό με βάση τα νέα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας. Στο ΤΑΙΠΕΔ ούτε θέλουν να ακούσουν για υπογραφή σύμβασης με χαμηλότερο τίμημα γι' αυτό και οδεύουμε προς νέο διαγωνισμό.
Κυρίαρχο ρόλο στη συγκεκριμένη διαδικασία έχει η Εθνική Τράπεζα που ελέγχει την Αστήρ Παλλάς.
Σοβαρές εκκρεμότητες υπάρχουν και σε σειρά άλλων ολοκληρωμένων ή εν εξελίξει διαγωνισμών όπως για το ακίνητο Αφάντου στη Ρόδο, για το ακίνητο του πρώην Ολυμπιακού Ιππικού Κέντρο στο Μαρκόπουλο, αλλά κυρίως του Ελληνικού (σύντομα θα έχει παρέλθει ένας χρόνος από την υπογραφή της πρώτης σύμβασης με το σχήμα υπό την Lamda Development του ομίλου Λάτση) και του ΔΕΣΦΑ (εκκρεμεί η ολοκλήρωση της συμφωνίας για εξαγορά της από την αζέρικη Socar με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μην έχει εκδόσει σχετική απόφαση και την ελληνική πλευρά να ζητά αλλαγή όρων).
Στην Κασιώπη Κέρκυρας, ο διαγωνισμός έχει ολοκληρωθεί προ διετίας αλλά οι αμερικανοί επενδυτές της NCH Capital δεν έχουν ακόμα τα δικαιώματα εκμετάλλευσης λόγω δικαστικών και άλλων προσφυγών.
Ετσι, όσοι διαχειρίστηκαν τα τελευταία χρόνια το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων μπορούν να υπερηφανεύονται για ένα παγκόσμιο ρεκόρ: Παρά τις βαρύγδουπες εξαγγελίες, θέσεις εργασίες δεν δημιουργήθηκαν.
Επί μήνες εκκρεμεί και η υπόθεση του διαγωνισμού για την πολυετή παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε σχήμα υπό τη γερμανική Fraport, με την κυβέρνηση να δηλώνει επί μήνες πως προωθεί αλλαγές στη σχετική σύμβαση.
Η μεγαλύτερη μάχη θα δοθεί, πάντως, για το συνολικό μοντέλο λειτουργίας του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων που συμφωνήθηκε στη Σύνοδο Κορυφής του Ιουλίου, όπως προκύπτει και από τις συναντήσεις της προηγούμενης εβδομάδας.

Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr