Δευτέρα 13 Ιουλίου 2015

Ρουμανία: Ταχύτερα τρένα, φθηνότερα εμπορεύματα.

Το κόστος μεταφοράς επηρεάζει την τιμή όλων των εμπορευμάτων που αγοράζουμε.Η μείωσή του θα βοηθούσε την τσέπη μας. Η οδική μεταφορά γίνεται πιο αποτελεσματική με συνεχείς καινοτομίες.Τι συμβαίνει όμως με τους σιδηροδρόμους;

Σε ένα πεδίο δοκιμών στη Ρουμανία, οι μηχανικοί ενός ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος, προσπαθούν να αναβαθμίσουν τα τρένα ώστε να είναι ταχύτερα και να μεταφέρουν περισσότερο φορτίο από το συνηθισμένο.Ελέγχουν πολλές παραμέτρους όπως είναι η απόσταση φρεναρίσματος.
Σύμφωνα με τον ειδικό ερευνητή των Ρουμανικών σιδηροδρόμων Μάριους Οβίντιο Ενε:«Είναι πολύ σημαντικός αυτός ο έλεγχος της απόστασης φρεναρίσματος – ένας συρμός πρέπει να παραμείνει σε περιορισμένη απόσταση φρεναρίσματος, διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος ατυχήματος.»
Μερικές καινοτομίες κάνουν ένα βαγόνι ελαφρύτερο και λιγότερο επιζήμιο για τις ράγες. Άλλες περιλαμβάνουν αισθητήρες και άλλες έξυπνες τεχνολογίες που επιτρέπουν την παρακολούθηση και τον εντοπισμό του καθώς κινείται.
Για τον ερευνητή Κρίστιαν Ουλιάνοφ που Πανεπιστημίου Νιουκάστλ:«Η βασική καινοτομία σε αυτό το βαγόνι είναι η δομή του, η οποία είναι πολύ ελαφρύτερη από το συνηθισμένο.Χρησιμοποιήθηκε υψηλής αντοχής χάλυβας για τα βασικά στοιχεία της δομής, όπως οι δοκοί στη μέση.Υπάρχουν επίσης και μερικά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά όπως αυτά τα τοιχώματα στο κάτω μέρος που διατηρούν σταθερή τη θερμοκρασία.»
Πόσο εύκολο θα ήταν να εφαρμοστούν αυτές τις καινοτομίες στις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές γραμμές;
Οι ερευνητές θεωρούν πολύ συντηρητική τη βιομηχανία των μεταφορών. Στο παρελθόν,απέτυχε η υιοθέτηση φιλόδοξων καινοτομιών. Γι ‘αυτό το λόγο το συγκεκριμένο πρόγραμμα εστιάζει σε έτοιμες προς χρήση τεχνολογίες που δεν απαιτούν μεγάλες αλλαγές στο αμαξοστάσιο.
Για τον καθηγητή Σάιμον Ιβνίσκι του Πανεπιστημίου Χάντερσφιλντ:«Κάνουμε καινοτομίες – Αυτές χρησιμοποιούνται και σε άλλους τομείς της βιομηχανίας όχι απαραίτητα στο σιδηροδρομικό δίκτυο.Εμείς τις αξιολογούμε ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της υψηλότερης ταχύτητας και της χαμηλότερης καταπόνησης της γραμμής.Ωστόσο είναι καινοτομίες που μπορεί η συγκεκριμένη βιομηχανία να αντέξει.»
Οι ερευνητές ήθελαν να διασφαλίσουν ότι τα ταχύτερα τρένα δεν θα κάνουν τη ζωή δυσκολότερη για τους ανθρώπους που ζουν κοντά στις σιδηροδρομικές γραμμές.Γι‘αυτό το λόγο, μέτρησαν το θόρυβο που παράγεται από το συρμό καθώς τρέχει.
Για τον μηχανικό Αλεξάντρου Πατράσκου:«Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για τη μείωση του θορύβου .Ενας είναι η χρήση υλικών που μειώνουν το θόρυβο τόσο στο τρένο όσο και στις ράγες. Ένας άλλος τρόπος είναι να μειώσουν την δόνηση του τρένου εν κινήσει.»
Για τη μελέτη των δονήσεων, οι ερευνητές έχουν κατασκευάσει φθηνά γυροσκόπια και επιταχυνσιόμετρα. Η μέτρηση της βλάβης στις γραμμές μπορεί να αποτρέψει τα ατυχήματα και να μείωσει το κόστος συντήρησης.
Για τον Φράνσις Τζέιμς Φράνκλιν ερευνητή του Πανεπιστημίου του Νιούκαστλ:«Κάποιος μου λέει ότι υπάρχει ένα πρόβλημα σε μια περιοχή.Πάω επιτόπου και λέω, ας βάλουμε 50 αισθητήρες. Και επειδή είναι αισθητήρες χαμηλού κόστους, μπορούμε να το κάνουμε .Εχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να τοποθετούνται πολύ γρήγορα, συλλέγουν πληροφορίες και τις αναλύουν για πιθανά προβλήματα.»
Με υψηλότερες ταχύτητες έως και 140 χλμ / ώρα, μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία, οι ερευνητές πιστεύουν ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο θα γίνει πιο ανταγωνιστικό και πιο βιώσιμο.
Σύμφωνα με τον Ντονάτο Ζανγκάνι συντονιστή του προγράμματος SUSTRAIL:«Αυτή είναι η λέξη-κλειδί του προγράμματος -η βιωσιμότητα, ιδίως σε επίπεδο περιβαλλοντικό, οικονομικό, κοινωνικό .Η εξεύρεση λύσεων που θα είναι βιώσιμες μακροπρόθεσμα ώστε να κάνει το σιδηροδρομικό δίκτυο πιο ανταγωνιστικό σε σύγκριση με κάθε άλλο σύστημα μεταφοράς.»
Οι σιδηροδρομικές μεταφορές θεωρούνται ότι είναι φθηνότερες και πιο οικολογικές από τα οχήματα σε μεγάλες αποστάσεις.Αυτές οι καινοτομίες που εφαρμόζονται μπορούν να οδηγήσουν τις Ευρωπαϊκές εμπορευματικές αμαξοστοιχίες προς ένα καλύτερο μέλλον.

Πηγή: gr.euronews.com
Επιμέλεια: "Σιδηροδρομικά Νέα"