Τρίτη 7 Ιουλίου 2015

Σε πτώση οι σιδηροδρομικές μεταφορές.

Δόθηκε στη δημοσιότητα η έκθεσή της η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, όπου γίνεται εμφανές ότι όγκος των σιδηροδρομικών μεταφο­ρών στην Ελλάδα, επιβατικών και εμπορευματικών, μειώνεται τα τελευταία χρόνια και σε από­λυτα, μεγέθη, αλλά και σε πο­σοστό των χερσαίων μεταφορών.
Η μη ελκυστικότητα του σι­δηρόδρομου στην Ελλάδα προ­κύπτει και από την απροθυμία σιδηροδρομικών επιχειρήσεων να δραστηριοποιηθούν στον ελ­ληνικό χώρο, παρ’ όλο που στην Ελλάδα, σε εφαρμογή των ευ­ρωπαϊκών οδηγιών, έχουν απε­λευθερωθεί οι εμπορευματικές από 14.2007 και οι διεθνείς επι­βατικές μεταφορές από 1.1.2010. Ενδεικτικό είναι ότι στη Γερμα­νία δραστηριοποιούνται 311 σι­δηροδρομικές επιχειρήσεις και στη γειτονική Βουλγαρία 11 (στην Ελλάδα 2: η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΣΤΑΣΥ).
Σύμφωνα με την έκθεση μετά από τρεις συνεχόμενες χρονιές με θετικό πρόσημο στα λειτουργικά αποτελέσματα του ΟΣΕ (ΕΒΠΌΑ), η εταιρεία έκλεισε το 2014 με αρ­νητικό εξαιτίας της μεταφοράς των εσόδων από την ενοικίαση τροχαίου υλικού στο Ελληνικό Δημόσιο.
Συγκεκριμένα, τα ενοποι­ημένα έσοδα της χρήσης μει­ώθηκαν σε σύγκριση με αυτά της προηγούμενης χρήσης (40,5 εκατ. ευρώ ή 25%), κυρίως λόγω απώλειας των εσόδων των ενοικίων τροχαίου υλικού τα οποία πλέον αποτελούν έσοδο του Ελληνικού Δημοσίου, κα­θώς και της μειωμένης κρατι­κής επιχορήγησης.
Αναλυτικότερα, τα αποτελέ­σματα προ τόκων, φόρων, επεν­δυτικών αποτελεσμάτων και απο­σβέσεων (EBITDA) του ομίλου ανήλθαν για τη χρήση 2014 σε -20,6 εκατ. ευρώ έναντί45,1 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση (ενώ για την εταιρεία το EBITDA της χρήσης ανήλθε σε -13,5 εκατ. ευρώ έναντι 52,6 εκατ. ευρώ την προηγούμενη).
Οι ζημιές χρήσης από συνε­χιζόμενες δραστηριότητες για τον όμιλο ανήλθαν σε 526,9 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 5,92% έναντι της προηγούμενης (για την εταιρεία οι ζημιές της χρή­σης ανήλθαν σε 520,1 εκατ. ευ­ρώ, επίσης αυξημένες κατά 5,96% σε σχέση με την προ­ηγούμενη χρήση).
Η ΕΡΓΟΣΕ αντίστοιχα είχε κέρδη μετά φόρων ύψους 4,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 46,42% σε σχέση με την προ­ηγούμενη χρήση (2,8 εκατ. ευ­ρώ). Οι ταμειακές ροές για τα επενδυτικά έργα το 2014 ανέρ­χονται σε 171 εκατ. ευρώ έναν­τι! 37,2 εκατ. ευρώ το 2013 (αύ­ξηση 25%) και οι αντίστοιχες τι­μολογήσεις σε 189,4 εκατ. ευ­ρώ έναντι 95,7 εκατ. ευρώ το 2013 (αύξηση 98%). Το μέρισμα για τον ΟΣΕ από τη διάθεση κερ­δών χρήσης 2013 ανήλθε σε 1.558.459,71.
Το 2015, σύμφωνα με τη διοί­κηση, θα αποτελέσει το έτος κα­τά το οποίο θα συνεχιστούν η αναδιάρθρωση και ο εκσυγ­χρονισμός του ΟΣΕ σε οικονο­μικό, θεσμικό και λειτουργικό επίπεδο. Η εκτίμηση της εται­ρείας είναι ότι μεσομακροπρόθεσμα οι σιδηροδρομικές με­ταφορές θα ακολουθήσουν ανοδική πορεία με θετική επίδραση στον κύκλο εργασιών του ΟΣΕ, λόγω αφενός της αναμενόμενης οικονομικής ανάπτυξης από το 2015, αλλά κυρίως από την ολοκλήρωση των έργων του επεν­δυτικού προγράμματος του Ορ­γανισμού τα οποία σταδιακά θα παραδίδονται σε εκμετάλλευση.
Η εταιρεία, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις των ορκωτών ελεγκτών, προέβη εντός της τρέχουσας χρήσης σε μείωση του χρέους της προς το Ελληνικό Δη­μόσιο κατά 315,1 εκατ. ευρώ, λόγω μεταβίβασης τροχαίου υλι­κού.
Τέλος, μεταξύ των απαιτή­σεων της εταιρείας περιλαμβά­νονται και ληξιπρόθεσμες και επισφαλείς απαιτήσεις από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ συνολικού ποσού 740 εκατ. ευρώ περίπου.

Πηγή: symboulos.gr