Δευτέρα 4 Μαΐου 2015

Σταθερά τρέχουν τα σχέδια της Cosco από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

 Οι Κινέζοι, θέλοντας να μετατρέψουν τον 
Πειραιά στην κύρια εμπορική πύλη για 
προϊόντα από την Άπω Ανατολή στην Ευρώπη, 
έχουν εμπιστευτεί στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ όχι μόνο το 
μεταφορικό έργο αλλά και τον συντονισμό 
όλων των σιδηροδρόμων των χωρών στον άξονα 
Ελλάδας - Βελιγραδίου - Κεντρικής Ευρώπης.
 Περισσότερες από 150 εμπορικές αμαξοστοιχίες, που μεταφέρουν κοντέινερ με εμπορεύματα της Cosco από το λιμάνι του Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη, έχει δρομολογήσει μέχρι τώρα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο της συμφωνίας-μνημόνιο που υπέγραψαν τον περασμένο Οκτώβριο στην Αθήνα ο διευθύνων σύμβουλος της Cosco Λι Γιούνπεγκ και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος.
  Το άνοιγμα αυτού του άξονα μεταφορών αποτελεί και την πρώτη φάση ενός πολύ μεγάλου εγχειρήματος να μετατραπεί το λιμάνι του Πειραιά στην κύρια εμπορική πύλη για τα προϊόντα από την Απω Ανατολή. Αρχικά προς την Κεντρική Ευρώπη και αργότερα και στη Βόρεια, όπως επιδιώκουν οι Κινέζοι, με ένα σχέδιο που περιλαμβάνει τη δημιουργία σιδηρόδρομου υψηλής ταχύτητας στα Βαλκάνια και μέχρι τη Βουδαπέστη.
 Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για την οποία η Cosco σύμφωνα με το μνημόνιο δεσμεύτηκε να χρησιμοποιεί ως κύριο πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα για τη μεταφορά του φορτίου που εισέρχεται ή εξέρχεται από τον Πειραιά, έχει αναλάβει και ρόλο «λίντερ», με τον συντονισμό όλων των σιδηροδρόμων των χωρών στον άξονα Ελλάδας - Βελιγραδίου - Κεντρικής Ευρώπης. Οπως είπε στην «Οικονομία» ο Αθ. Ζηλιασκόπουλος, η προσπάθεια αυτή εξελίσσεται ικανοποιητικά, παρά τους όποιους απρόβλεπτους παράγοντες, όπως π.χ. τις βροχές και τις πλημμύρες του φετινού χειμώνα και τις συνέπειές τους. Που είχαν ως αποτέλεσμα λόγω διάβρωσης του εδάφους στην περιοχή της Γέφυρας Θεσσαλονίκης να εκτροχιαστεί στα τέλη Μαρτίου μία εμπορική αμαξοστοιχία με κοντέινερ της Cosco προς την Κεντρική Ευρώπη και η σιδηροδρομική γραμμή να τεθεί εκτός λειτουργίας για πάνω από τρεις εβδομάδες μέχρι να αποκατασταθεί η ζημιά. Για το διάστημα αυτό οι αμαξοστοιχίες ακολουθούσαν την εναλλακτική διαδρομή μέσω Σόφιας ώστε να φτάσουν τελικά στο Βελιγράδι, με αποτέλεσμα να προστίθεται επιπλέον χρόνος 10 ωρών.
  Τα δρομολόγια στη διαδρομή Νέο Ικόνιο - Βελιγράδι - Ουγγαρία - Τσεχία (Τσέσκα Τρέμποβα), που είναι και η μεγαλύτερη, ξεκίνησαν με συνολικό χρόνο 6-7 ημερών, για να μειωθεί όμως αυτός στην πορεία και να σταθεροποιηθεί σχεδόν στο μισό, στις 3,5 μέρες, ενώ είναι μικρότερος στις άλλες δύο διαδρομές, τη μία με τελικό προορισμό τη Βουδαπέστη και τη δεύτερη την Μπρατισλάβα της Σλοβακίας. Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δρομολογεί περί τις 25 εμπορικές αμαξοστοιχίες τον μήνα προς την Κεντρική Ευρώπη, ενώ από τις αρχές του φθινοπώρου αυτές θα φτάσουν τις 40 τον μήνα. Ετσι εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για δρομολόγηση ενός αριθμού κοντά στις 500 αμαξοστοιχίες τον χρόνο.

Συντάκτης: Χρήστος Τελίδης

Στην τελική ευθεία οι δρόμοι του μεταξιού

 Οι Κινέζοι και η Cosco σπεύδουν για να πάρουν προνομιακή θέση στις μεταφορές στον άξονα Ελλάδας - Βαλκανίων - Κεντρικής Ευρώπης, προωθώντας τα σχέδια για σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας, αλλάζοντας ουσιαστικά τον χάρτη των μεταφορών στην Ευρώπη. Τον περασμένο Δεκέμβριο ο πρωθυπουργός της Κίνας Λι Κεκιάνγκ έσπευδε στο Βελιγράδι για να συμμετάσχει στη σύνοδο κορυφής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μαζί με 16 ηγέτες κρατών της περιοχής και να ανακοινώσει την πρόθεση της Κίνας να συμμετάσχει στην αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου στον προαναφερόμενο άξονα μέχρι την Κεντρική Ευρώπη. Υπέγραψε μάλιστα συμφωνία για την ανακατασκευή του δικτύου μεταξύ Βελιγραδίου και Βουδαπέστης, με τη συμμετοχή κινεζικών τραπεζών, όπου οι αμαξοστοιχίες θα κινούνται με 200 χιλιόμετρα την ώρα.
Εκπρόσωποι από τους σιδηροδρόμους Ελλάδας, ΠΓΔΜ, Κοσόβου, Σερβίας και Κροατίας μαζί με τους επικεφαλής της Cosco στην Ελλάδα συναντήθηκαν στα Σκόπια στις αρχές της εβδομάδας. Αντικείμενο της συζήτησης ο σιδηροδρομικός άξονας
από τον Πειραιά μέχρι την Κεντρική Ευρώπη.
  Η κατασκευή εκτιμάται ότι θα κοστίσει περί τα 2,5 δισ. δολάρια. Τόνισε ακόμη ο πρωθυπουργός ότι οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι και το λιμάνι του Πειραιά θα αποτελέσουν τμήμα της θαλάσσιας και χερσαίας διασύνδεσης της Κίνας με την Ευρώπη. Ηδη, η Cosco έχει εξασφαλίσει τη συνεργασία με τέσσερις μεγάλους ομίλους της Απω Ανατολής, αναλαμβάνοντας τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους μέσω του Πειραιά και του σιδηροδρομικού άξονα των Βαλκανίων. Είναι οι HUAWEI, ZTE Corp, Hewlett Packard και SONY. Η τελευταία έχει ένα μεγάλο εργοστάσιο στη Σλοβακία, όπου θα προωθούνται όλα τα προϊόντα της που φτάνουν στον Πειραιά και από εκεί στα εμπορικά κέντρα της Ευρώπης.

Η συνάντηση στα Σκόπια
Ο πρωθυπουργός της Κίνας, στην πρόσφατη επίσκεψή του στη χώρα μας, εξηγεί πώς οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι και το λιμάνι του Πειραιά θα αποτελέσουν τμήμα της διασύνδεσης της Κίνας με την Ευρώπη. Αλλωστε, με τα σημερινά δεδομένα, και χωρίς τις προγραμματισμένες βελτιώσεις, με καλύτερο συντονισμό στο δίκτυο και ταχύτητες κατά μέσον όρο 80 χιλιόμετρα, ο σιδηροδρομικός άξονας μέσω Πειραιά μειώνει το κόστος και τον χρόνο σε σχέση με τα εμπορεύματα που διακινούνται μέσω των άλλων λιμανιών μετά το Γιβραλτάρ.
 Οπως αποκάλυψε στην αρχή της εβδομάδας ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της ΠΓΔΜ και αρμόδιος για τα οικονομικά Βλαντιμίρ Πεσέφσκι, με την ευκαιρία της συνάντησης που έγινε στα Σκόπια με τους επικεφαλής της Cosco στην Ελλάδα και τους εκπροσώπους των σιδηροδρόμων της ΠΓΔΜ και της Ελλάδας καθώς και της Σερβίας, της Κροατίας και του Κοσόβου, η κυβέρνηση του Ν. Γκρούεφσκι βρίσκεται σε συνομιλίες με την κινεζική κυβέρνηση για την κατασκευή σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας. Ακόμη είπε ότι έχουν επαφές με την Cosco προκειμένου να δημιουργηθεί ένα κέντρο logistics κατά μήκος του σιδηροδρομικού άξονα και του προσδιορισμού του συγκεκριμένου χώρου. Μάλιστα άφησε να εννοηθεί ότι αυτό μπορεί να γίνει με το καθεστώς των ελεύθερων βιομηχανικών ζωνών, για τις οποίες προβλέπονται μια σειρά κίνητρα για τους επενδυτές, όπως παροχή γης έναντι χαμηλής συμβολικής τιμής, φορολογία της τάξης του 105 κ.ά.
 Ο Πεσέφσκι είπε ακόμη ότι η σύνδεση της ΠΓΔΜ της ευρύτερης περιοχής θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητα και θα δημιουργήσει ευκαιρίες για νέες επενδύσεις και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Ανέφερε ακόμη ότι το 60% των εισαγόμενων προϊόντων από την Απω Ανατολή φτάνουν στη χώρα μέσω των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
Τον ΟΛΠ εκτός από την Cosco θα διεκδικήσει και η ολλανδική APM Terminals, θυγατρική του δανέζικου κολοσσού Maersk, ο οποίος ελέγχει 64 σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων σε 39 χώρες και ανήκει στη συμμαχία Ρ3, η οποία ανταγωνίζεται την CYKHE όπου ανήκει η Cosco. Οι υπόλοιποι μνηστήρες είναι ο μεγαλύτερος διαχειριστής λιμένων στις ΗΠΑ Ports America, το νεοζηλανδέζικο σχήμα Utilico Emerging Markets Limited και η Inter­national Container Terminal Servi­ces με έδρα τις Φιλιππίνες.
 Τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνάντηση είχαν να κάνουν κυρίως με τη βελτίωση του σιδηροδρομικού άξονα και την καλύτερη λειτουργικότητά του, τον συντονισμό όλων των δεικτών, την επιμόρφωση του προσωπικού κ.ά.
  Οπως είπε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο εγχείρημα αυτό έχουν να αντιμετωπίσουν απαιτητικούς πελάτες, οι οποίοι δεν θέλουν καθυστερήσεις και απαιτούν ακρίβεια.

ΟΙ ΝΕΟΙ ΟΡΟΙ
«Ξεπαγώνει» ο διαγωνισμός για ΟΛΠ
  Στην επανεκκίνηση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ προχωρά η κυβέρνηση, «ψαλιδίζοντας» το μετοχικό ποσοστό πώλησης του δημόσιου οργανισμού. Η απόσταση που χώριζε το προηγούμενο διάστημα Αθήνα και πιστωτές στο ζήτημα των ιδιωτικοποιήσεων έχει μειωθεί αισθητά, με τις δύο πλευρές να βάζουν νερό στο κρασί τους και το θέμα στο οποίο φέρονται να διαφωνούν πλέον έχει να κάνει με την τύχη των εσόδων από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
 Η αποδοχή -σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις- εκ μέρους των δανειστών για συμμετοχή του Δημοσίου στους προς ιδιωτικοποίηση οργανισμούς αναμφίβολα προκαλεί εξελίξεις. Παράλληλα οι δύο πλευρές φέρονται να έχουν συμφωνήσει μέρος, και όχι το σύνολο όπως απαιτούσαν αρχικά οι εταίροι, των εσόδων να χρησιμοποιηθούν για την απομείωση του δημόσιου χρέους και τα υπόλοιπα κεφάλαια να αξιοποιηθούν για την στήριξη του ασφαλιστικού. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι εντός του Μαΐου, η κυβέρνηση θα ξεπαγώσει τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, με κάποιες αλλαγές βέβαια των όρων που προέβλεπε η αρχική προκήρυξη. Ετσι, το προς πώληση ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ από το αρχικό 67% θα μειωθεί έως και στο 51% του Οργανισμού.
Αφετηρία

 Η συμμετοχή στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση της διαχειρίστριας εταιρείας του Πειραιά, πολλών πολυεθνικών εταιρειών που πρωταγωνιστούν στη διακίνηση των παγκόσμιων εμπορευμάτων, αναδεικνύει την ισχυρή θέση που κατέχει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στην αλυσίδα του παγκοσμίου εμπορίου και παράλληλα δημιουργεί προσδοκίες για υψηλό τίμημα.
 Μάλιστα, η ελληνική πλευρά φέρεται να έχει θέσει ως στόχο έσοδα της τάξης πέραν των 500 εκατομμυρίων ευρώ από την ιδιωτικοποίηση, ενώ παράλληλα οι Ελληνες αξιωματούχοι έχουν ενημερώσει τους εταίρους ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού του ιπποδρομιακού στοιχήματος και στην παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
 Ηδη, η Cosco που μέσω της θυγατρικής της ΣΕΠ στην Ελλάδα διαχειρίζεται με σύμβαση παραχώρησης από το 2009 τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, βρίσκεται επί «ποδός πολέμου» και είναι έτοιμη να καταθέσει δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του μετοχικού πακέτου του ΟΛΠ. Το ίδιο έτοιμος μάλιστα είναι και ο έτερος βασικός διεκδικητής του οργανισμού διαχείρισης του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας, η APM Terminals που εδρεύει στην Ολλανδία και ελέγχεται από τον παγκόσμιο δανέζικο κολοσσό Maersk.
 Ο Πειραιάς που τα τελευταία δύο χρόνια συγκεντρώνει το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερων πολυεθνικών κολοσσών, οι οποίοι θέλουν να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί στη διακίνηση των προϊόντων τους στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, εξελίσσεται σε κυρίαρχο διαμετακομιστικό κόμβο της Μεσογείου.

Συντάκτης: Κώστας Νάνος

Η Cosco έχει εξασφαλίσει τη συνεργασία με τέσσερις μεγάλους ομίλους της Απω Ανατολής, αναλαμβάνοντας τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους μέσω του Πειραιά και του σιδηροδρομικού άξονα των Βαλκανίων, στην Κεντρική Ευρώπη.
Η ελληνική πλευρά φέρεται να έχει θέσει ως στόχο έσοδα της τάξης πέραν των 500 εκατομμυρίων ευρώ από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.

Πηγή: ethnos.gr