Κυριακή 17 Μαΐου 2015

«Βουτιά» 17% στα έσοδα του μετρό και του τραμ.

 Μειωμένη κερδοφορία και έσοδα από πωλήσεις καρτών και εισιτηρίων παρουσίασε η ΣΤΑΣΥ το πρώτο τρίμηνο του 2015 σε σχέση με το τρίμηνο Ιανουαρίου - Μαρτίου 2014.
 Τα συνολικά έσοδα της εταιρείας έχουν κατρακυλήσει μεσοσταθμικά κατά 16,89% (εάν συνυπολογιστεί και η ανακατανομή των εσόδων των συγκοινωνιακών εταιρειών υπέρ των οδικών μέσων).
 Συγκεκριμένα τα έσοδα α΄ τριμήνου (έτσι όπως αυτά αποδόθηκαν από τον ΟΑΣΑ στη ΣΤΑΣΥ μετά την ανακατανομή εσόδων) από πωλήσεις υπηρεσιών διαμορφώνονται στα 26,1 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 14,303 εκατ. ευρώ είναι από πωλήσεις εισιτηρίων και τα 11,811 εκατ. ευρώ από πωλήσεις καρτών. Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2014 τα έσοδα από εισιτήρια ήταν 20,910 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 2015 σημειώθηκε μείωση 36,6%.
 Αντίθετα τα έσοδα από κάρτες αυξήθηκαν το 2015, καθώς το α’ τρίμηνο του 2014 ήταν 10,510 εκατ. ευρώ, κάτι που δείχνει ότι η απόφαση για μείωση των εισιτηρίων και κυρίως των καρτών που εφαρμόστηκε πέρυσι τον Σεπτέμβριο οδήγησε σε ανατροπή των δεδομένων μέχρι τότε, χωρίς ωστόσο οι απώλειες από τα εισιτήρια να καλυφθούν από την αύξηση των εσόδων από τις κάρτες.
Δαπάνες

 Όσον αφορά τα συνολικά έσοδα λειτουργίας (από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών, ενοίκια και διαφήμιση) ανήλθαν σε 27,971 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα διαμορφώθηκαν στα 26,840 εκατ. ευρώ.
 Μεταξύ των παραγόντων που έχουν επηρεάσει την πορεία των εισπράξεων, πέραν της μείωσης της τιμής του εισιτηρίου και του περιορισμού των μετακινήσεων, είναι και η ανακατανομή των εσόδων μεταξύ των συγκοινωνιακών εταιρειών.
 Αυτό θα γίνει πιο κατανοητό αν αναφερθεί ότι η ΣΤΑΣΥ το πρώτο τρίμηνο του 2015 από πωλήσεις στα εκδοτήρια της εισέπραξε 37,673 εκατ. ευρώ, ποσό σημαντικά πιο υψηλό από 26,1 εκατ. ευρώ που τελικά της αποδόθηκαν από τον ΟΑΣΑ ο οποίος, αφού παίρνει και τις εισπράξεις της ΟΣΥ, προχωρεί σε «μοίρασμα» των συνολικών εισπράξεων στις δύο εταιρείες.
 Αξιοσημείωτο είναι ότι από αυτά τα 37,673 εκατ. ευρώ που εισέπραξε η ΣΤΑΣΥ τα έσοδα από εισιτήρια ήταν 20,752 εκατ. ευρώ, ενώ από κάρτες 16,900 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις το αντίστοιχα διάστημα του 2014 ήταν υψηλότερες στα 40,78 εκατ. ευρώ από τα οποία τα 28,62 εκατ. ευρώ από εισιτήρια και τα 12,35 εκατ. ευρώ από κάρτες.

Κερδοφορία

 Παρά τις μειώσεις των εισπράξεων κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, η ΣΤΑΣΥ εμφάνισε λειτουργική κερδοφορία 1,1 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι το σύνολο του 2014 η εταιρεία είχε συνολική κερδοφορία που άγγιζε τα 6 εκατ. ευρώ. Αν η κερδοφορία παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα και τα επόμενα τρία τρίμηνα του έτους, αναμένεται η κερδοφορία του 2015 να είναι μειωμένη κατά περίπου 2 εκατ. ευρώ
 Ωστόσο σε περίπτωση που η κυβέρνηση προχωρήσει και στην εφαρμογή του κοινωνικού μέτρου της παροχής δωρεάν μετακίνησης σε ανέργους, που έχει ήδη εξαγγείλει, χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενοι πόροι, μπορεί να «καταποντίσει» τα οικονομικά τόσο της ΣΤΑΣΥ όσο και της ΟΣΥ, η οποία ήδη γεννά κάθε χρόνο ελλείμματα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ παρά την επιδότηση που λαμβάνει από το κράτος.
 Σημειώνεται ότι πέρυσι, όπως και φέτος (σύμφωνα με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού), το σύνολο της κρατικής επιδότησης προς τις αστικές συγκοινωνίες κατευθύνεται προς την ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), η οποία εμφανίζει σημαντικά ελλείμματα, ενώ τα τελευταία χρόνια η ΣΤΑΣΥ δεν λαμβάνει κρατική επιδότηση.
 Το πρόβλημα στα οικονομικά τόσο της ΣΤΑΣΥ όσο και της ΟΣΥ ξεκίνησε από το τέλος του 2014. Ωστόσο, η πορεία των εσόδων το πρώτο οκτάμηνο του 2014 ήταν τόσο αυξητική, που διασφάλισε ένα θετικό αποτέλεσμα για το δωδεκάμηνο.
 Συγκεκριμένα, το πρώτο οκτάμηνο του 2014 τα έσοδα της εταιρείας ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) κινήθηκαν με ρυθμό αύξησης 17% σε σχέση με το 2013, ενώ το τελευταίο τετράμηνο του έτους τα έσοδα εμφάνισαν σημαντική υποχώρηση.

Αισιόδοξη προοπτική

 Θετική εξέλιξη ωστόσο θεωρείται ότι μετά τη μείωση στις τιμές εισιτηρίων έχουν ενισχυθεί οι πωλήσεις μαζικών προϊόντων (μηνιαίες, ετήσιες κάρτες κ.λπ.), με την τάση να είναι αυξητική, γεγονός το οποίο αφήνει κάποια προοπτική αισιοδοξίας για τους επόμενους μήνες.

Τα αγκάθια για τα έσοδα

 Η ανακατανομή των εσόδων από πωλήσεις, που κατηύθυνε το μεγαλύτερο μέρος των εισπράξεων στην εταιρεία ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), φαίνεται ότι ευθύνεται στον μεγαλύτερο βαθμό για την εξέλιξη των οικονομικών των ΣΤΑΣΥ, σε συνδυασμό με τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων.
 Ακόμη ένα αγκάθι που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες είναι η μείωση της κρατικής επιδότησης, η οποία δεν θα ξεπεράσει τα 85 εκατ. ευρώ, έναντι 100 εκατ. ευρώ (ύστερα από προσθήκη επιπλέον 5 εκατ. ευρώ) που ήταν το 2014.
 Η επιδότηση μπορεί να κατευθύνεται μόνο στις ΟΣΥ, αλλά όσο περιορίζονται τα έσοδα των λεωφορείων και τρόλεϊ τόσο αυξάνεται η ανάγκη έμμεσης ενίσχυσής της από τη ΣΤΑΣΥ, άρα και η αύξηση εισροών συνολικά σε όλες τις εταιρείες.


Συντάκτης: Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr