Κυριακή 19 Απριλίου 2015

Πάτρα: Η "μητέρα" του ελληνικού τραμ!

Φάκελος Πάτρα: Το πρώτο τραμ σε όλη την Ελλάδα!  Το ξέρατε ότι η Πάτρα ήταν η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που απέκτησε τραμ; Αν ρίξετε μια ματιά στην έκδοση «Τα μεγάλα ρεπορτάζ της Πάτρας» που δημιουργήθηκε το 2006, με αφορμή τα 120 χρόνια ζωής της «Πελοποννήσου», θα πάρετε όλες τις σχετικές πληροφορίες.
  Διαβάζουμε, λοιπόν, στο εξαιρετικό ρεπορτάζ: «Η Πάτρα ήταν η πρώτη πόλη στην Ελλάδα που απέκτησε το 1902 Ηλεκτρικό Τροχιόδρομο ή πιο απλά Τραμ, γεγονός που θεωρήθηκε πρωτοφανές για την εποχή εκείνη και που βέβαια σήμερα η ιδέα και μόνο προκαλεί δέος στους διοικούντες.
  Ο ηλεκτρικός τροχιόδρομος εκινείτο σε σιδηροτροχιά στην οδό Αγίου Ανδρέου, ξεκινούσε από τον Αγιο Διονύσιο και έφτανε μέχρι τις Ιτιές, αποτελούσε δε αυτή την πρώτη γραμμή ενώ μια δεύτερη εκινείτο από την οδό Καλαβρύτων (σημερινή Δημητρίου Γούναρη), έστριβε στην Αγίου Γεωργίου, ανέβαινε στην Γερμανού και έφτανε μέχρι τον ιερό ναό της Αγίας Παρασκευής. Η λειτουργία του ξεκίνησε στις 7 Απριλίου 1902 (20 Απριλίου με το σημερινό ημερολόγιο) και συνεχίστηκε αδιάκοπα μέχρι το 1917, οπότε και σταμάτησε λόγω του αποκλεισμού των Συμμάχων (σ.σ. τους οποίους έφερε με το… έτσι-θέλω στην Ελλάδα ο Ελευθέριος Βενιζέλος). Η Αθήνα αν και πρωτεύουσα της Ελλάδος θα περίμενε ακόμη 6 χρόνια για να διομολογήσει την κατασκευή του δικού της τραμ, το οποίο, όμως, υπήρξε μακροβιότερο από το δικό μας».
  Και συνεχίζουν «Τα μεγάλα ρεπορτάζ της Πάτρας»: «Η πρώτη σκέψη περί εισαγωγής του τραμ στην Πάτρα ανήκει στον φιλοπρόοδο δήμαρχο Αριστομένη Κοντογούρη, ο οποίος είχε αναθέσει στον Γάλλο μηχανικό Κοσέ, που ζούσε στην πόλη μας, να καταρτίσει τα σχέδια, επειδή όμως δεν παρουσιάστηκε καμία εταιρεία να αναλάβει το έργο αυτό, ματαιώθηκε.
  Αργότερα, ο δήμαρχος Θάνος Κανακάρης επανήλθε στο θέμα με πολύ ζήλο και ήταν εκείνος που πρότεινε να αναλάβει το έργο κατασκευής του τραμ η εταιρεία που είχε ήδη αναλάβει την εγκατάσταση του αεριόφωτος. Μάλιστα, προσκλήθηκε και ήρθε στην Πάτρα ο διευθυντής της Αθηναϊκής Τράπεζας, κ. Πεσματζόγλου, στον οποίον έγινε επίδειξη των σημείων από τα οποία θα περνούσαν οι γραμμές του τραμ.
  Στο μεταξύ όμως, κάποιοι - όπως συμβαίνει πάντα - εξέφρασαν τις αντιρρήσεις τους για την ευδοκίμηση και βιωσιμότητα του έργου. Ηταν, όμως, η επιμονή του Δημητρίου Βότση που συνέβαλε στο να ανατεθεί το έργο στην εταιρεία που έφτιαχνε το αεριόφως και έτσι αυτό προχώρησε και ολοκληρώθηκε».

Συντάκτης: Κώστας Λαμπρόπουλος 
Πηγή: pelop.gr