Σάββατο 18 Απριλίου 2015

Άκρως ενδιαφέρον άρθρο του αναγνώστη μας κ. Σωτήριου Βενέτη! Ποια η πολιτική του ΟΣΕ σε σχέση με τις θερινές διακοπές/τουρισμό;

  Τα "Σιδηροδρομικά Νέα" έλαβαν από τον κ. Σωτήριο Βενέτη, ένα πραγματικά ενδιαφέρον άρθρο του, στο οποίο θέτει το ερώτημα, του γιατί έως τώρα δεν έχουν αξιοποιηθεί οι σιδηροδρομικές υποδομές σε συνάρτηση με τον θαλάσσιο τουρισμό των λιμανιών μας, οι οποίες θα μπορούσαν να φέρουν τεράστια οικονομικά οφέλη. 
Επίσης ο κ. Βενέτης, παραθέτει λεπτομερώς προτάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να υιοθετηθούν, φέρνοντας μια άλλη πνοή στον ελληνικό σιδηρόδρομο και στον τουρισμό. 
Παραθέτουμε το άρθρο:

Ποια η πολιτική του ΟΣΕ, σε σχέση με τις θερινές διακοπές/τουρισμό;
 Πλησιάζει καλοκαίρι και ο ΟΣΕ για άλλη μια χρονιά δείχνει παντελώς αδιάφορος για την αξιοποίηση των υποδομών του προκειμένου να εξυπηρετηθεί τόσο ο εσωτερικός όσο και ο εξωτερικός τουρισμός, δηλαδή η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας και κυρίως αυτός που οδηγεί σε πλαζ, ακτές και θέρετρα. 
 Θα προσπαθήσω μέσα από το κείμενο αυτό να διατυπώσω κάποιες προτάσεις άμεσα υλοποιήσιμες ή και στρατηγικού σχεδιασμού, με όχι ιδιαιτέρως πολύ μεγάλο κόστος υλοποίησης, που μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην αύξηση του επιβατηγού έργου και σημαντική βελτίωση των τουριστικών υπηρεσιών του σιδηροδρόμου. 
  1. Τρένα εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων: Γραμμή Κατάκολο - Πύργος - Ολυμπία. Η υποδομή της σιδηροδρομικής γραμμής έχει ανακαινιστεί πρόσφατα και εξυπηρετείται από τα Reilbuses. Όμως με ένα ζεύγος δρομολογίων ημερησίως, ενός μονού Reilbus είναι αδύνατον να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 1000 - 1500 τουρίστες άμα τη αφίξει ενός κρουαζιερόπλοιου και η προμήθεια σιδηροδρομικού υλικού απαιτεί χρονοβόρες διαδικασίες. Προτείνεται η άμεση ανακατασκευή από την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ των τριβάγονων μετρικών συρμών MAN - 4/Intercity οι οποίοι είναι δυνατόν να συζευχθούν ανά δύο, μετακινώντας περισσοτέρους από διακοσίους εξήντα επιβάτες τη φορά. Άρα δύο διπλές τριβάγονες ΜΑΝ - 4 είναι δυνατόν να σταλούν στον Σ.Σ. Πύργου και να εξυπηρετούν τους χιλιάδες των τουριστών με γεμάτους συρμούς (άρα κερδοφόρους) από Κατάκολο προς Ολυμπία χωρίς ενδιάμεση στάση στον Πύργο. Δηλαδή οι συρμοί αυτοί θα προορίζονται μόνο για τη μετάβαση/επιστροφή από το λιμάνι του Κατακόλου έως την Ολυμπία των τουριστών στον ομώνυμο αρχαιολογικό χώρο. Ο ΟΣΕ από τη μεριά του οφείλει να ιδρύσει τουριστικό γραφείο το οποίο να λανσάρει τα τουριστικά του προϊόντα στα γραφεία τουρισμού του εξωτερικού που δρομολογούν κρουαζιερόπλοια στην περιοχή. Τέλος για τη στάθμευση/φύλαξη των διπλών τριδύμων ΜΑΝ - 4 σε γραμμή ή μόρτα του Σ.Σ. Πύργου, προτείνεται το στήσιμο, εκατέρωθεν της γραμμής, περίφραξης από συρματόπλεγμα για την αποφυγή βανδαλισμών (λ.χ. γκράφιτι). 
  2. Βόλος - Καλαμπάκα: Και στην πόλη του Βόλου τα τελευταία χρόνια καταφθάνουν κρουαζιερόπλοια. Από το λιμένα του Βόλου καθίσταται δυνατή η δρομολόγηση δεκαβάγονου ελκομένου συρμού, αποτελούμενο από βαγόνια Κολεΐδη, με επικεφαλής διπλή Adtranz και προορισμό, δίχως ενδιάμεσες στάσεις, την Καλαμπάκα και τα Μετέωρα, ενώ θα είναι σε θέση να προσφέρει υπηρεσίες κυλικείου. Ο συρμός κατά την επιστροφή θα μπορεί να σταθμεύει λ.χ. στα Τρίκαλα ή στην Καρδίτσα προκειμένου οι τουρίστες να δοκιμάζουν την εξαιρετική Θεσσαλική κουζίνα. Βέβαια μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση θα ήταν να διαπλατυνόταν και το τμήμα του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου από το Βελεστίνο ως τον Παλαιοφάρσαλο ώστε στο τουριστικό παιχνίδι να εισέρχονταν και τα αξιόλογα Φαρσαλινά τοπικά γλυκίσματα. 
  3. Τρενάκι Πηλίου. Πολλοί τουρίστες, ειδικά των κρουαζιερόπλοιων θα επιθυμούσαν μια σιδηροδρομική εξόρμηση με το τρένο του Πηλίου. Όμως αυτό καθίσταται αδύνατο διότι το τρένο δεν ξεκινά από το Βόλο, έστω από τον Άγιο Κωνσταντίνο, αλλά από τα Άνω Λεχώνια. Επίσης η στενοκέφαλη πολιτική της Τραινοσέ να αρνείται την προμήθεια συγχρόνου τροχαίου υλικού, αρκουμένη σε μόνο τρεις δηζελομηχανές μεταμφιεσμένες σε μηχανές ατμού και βελγικά βαγόνια των 120 και πλέον ετών, θέτει φραγμούς στην αξιοποίηση αυτού του σιδηροδρομικού θησαυρού. Το κυριότερο πρόβλημα εστιάζεται στην μη ύπαρξη, μέχρι σήμερα, σοβαρής και αξιόπιστης μελέτης παραλλαγής της σιδηροδρομικής γραμμής από το Σ.Σ. Αγριάς έως το Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων. Εάν το σιδηροδρομικό δίκτυο Βόλου - Μηλεών λειτουργούσε σήμερα σε όλο το μήκος του, τουλάχιστον από τον Άγιο Κων/νο έως τις Μηλιές, τότε οι τουρίστες θα μπορούσαν να απολαύσουν μια εξαιρετική διαδρομή, ενώ ενδιάμεσα δε παύουν να παρουσιάζονται εξαιρετικές ευκαιρίες: για μπάνιο και εξαιρετικό ψάρι στην Αγριά και για μπάνιο (Πλατανίδια) και τοπικά γλυκά και εδέσματα στα Άνω Λεχώνια κ.α. Τα πέντε χιλιόμετρα αποκομμένου σιδ/κου δικτύου μεταξύ Αγριάς και Άνω Λεχωνίων και η έλλειψη τροχαίου υλικού στερούν από τους τουρίστες εξαιρετικούς προορισμούς και φαγητό και σημαντικά πολλά έσοδα από τον τουρισμό στις γύρω επιχειρήσεις. 
  4. Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Κορίνθου - Άργος - Ναύπλιο. Ένας κορυφαίος παγκόσμιος τουριστικός προορισμός κρουαζιέρας είναι ο Πειραιάς και φυσικά η Αθήνα. Ένας άλλος όμως κορυφαίος τουριστικός προορισμός για την Αθήνα είναι το Ναύπλιο. Όμως αφού ο Σ.Σ. Κορίνθου συνδέεται σιδηροδρομικώς τόσο με το λιμένα του Πειραιά, όσο και με το Διεθνή Αερολιμένα Σπάτων, χιλιάδες των τουριστών θα επιθυμούσαν να μεταβούν απευθείας στο γραφικό Ναύπλιο σιδηροδρομίκώς. Για τη σιδηροδρομική σύνδεση Νέου Σ.Σ. Κορίνθου - Ναυπλίου είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν οι δίδυμες αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ 1 σε διπλή ζεύξη, ανακατασκευασμένες και αναβαθμισμένες με σύστημα κλιματισμού από τον ΕΕΣΣΤΥ. Αν θα θέλαμε ο τουριστικός σχεδιασμός του ΟΣΕ να είναι πληρέστερος θα ήταν δυνατό να επεκταθεί η γραμμή από το Νέο Σ.Σ. Κορίνθου προς την πόλη της Κορίνθου (παλαιός Σ.Σ. Κορίνθου) και προς το Λουτράκι (καζίνο, πλαζ) μέχρι η Εργοσέ να αποφασίσει την σιδ/κη διακλάδωση Ισθμός - Λουτράκι... 
  5. Λιμένας Καλαμάτας - Αρχαίο θέατρο Μεσσήνης. Στο παιχνίδι της κρουαζιέρας τελευταία έχει εισέλθει και η πόλη της Καλαμάτας. Η Καλαμάτα έχει το προνόμιο να έχει σιδηροδρομικό διάδρομο έως το λιμένα και καθίσταται ιδανικός για τη μεταφορά των τουριστών στο Νησί προκειμένου να επισκεφθούν το αρχαίο θέατρο Μεσσήνης, αλλά και για προμήθεια τοπικών εδεσμάτων και φαγητό. Ο Δήμος Καλαμάτας οφείλει να συμβάλει με ένα σχέδιο/μελέτη επαναχρησιμοποίησης του εγκαταλειμμένου σήμερα σιδ/κου διαδρόμου Σ.Σ. Καλαμάτας - Σ.Σ. Λιμένος Καλαμάτας για την εξυπηρέτηση των τουριστών, ενώ κινητήριες μονάδες δύναται να χρησιμοποιηθούν μετά από ανακατασκευή οι αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ - 4/Intercity. 
  6. Τρίκαλα, Καρδίτσα, Λάρισα - Νέοι Πόροι - Παλαιός Σιδηροδρομικός Σταθμός Πλαταμώνα και επιστροφή για ημερήσια λουτρά στις πλαζ Πλαταμώνα - Νέων Πόρων. Τρεις μεγάλες Θεσσαλικές πόλεις με πληθυσμό άνω των διακοσίων χιλιάδων κατοίκων στερούνται θάλασσας. Ο ΟΣΕ θα ήταν δυνατόν να δρομολογεί τουλάχιστον τρία ημερήσια ζεύγη δρομολογίων αποτελούμενα από τις δίδυμες αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ - 2 (ανακατασκευασμένες και αναβαθμισμένες με σύστημα κλιματισμού από την ΕΕΣΣΤΥ) σε διπλή ζεύξη για το τμήμα Τρίκαλα - Παλαιοφάρσαλος και πεντάδυμη Desiro Electric για το τμήμα Παλαιοφάρσαλος - Νέοι Πόροι. Σύνδεση σε δεύτερη φάση μέσω του καταργημένου σιδ/κου διαδρόμου του Σ.Σ. των Νέων Πόρων με το Σ.Σ. Πλαταμώνα και ηλεκτροκίνηση τού σιδ/κου αυτού τμήματος. 
  7. Λειτουργεί εδώ και κάποιο λίγο καιρό καθημερινή σιδηροδρομική σύνδεση από Βελιγράδι και Σκόπια και προς Θεσσαλονίκη. Ο ΟΣΕ οφείλει να έχει ανταποκρινόμενο συρμό για Νέους Πόρους, αγαπημένο θερινό τόπο προορισμού για μεγάλο αριθμό τουριστών από την πρώην Γιουγκοσλαβία. Ένας άλλος αγαπημένος τόπος προορισμού για τους βαλκανικούς γείτονές μας είναι και η περιοχή της Ασπροβάλτας. Για όσους λοιπόν θεωρούν ότι η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Μυρίνη που είχε μείνει ημιτελής στις αρχές του 1940 είναι δήθεν "πολυδάπανη" προκειμένου να υλοποιηθεί σήμερα, είναι δυνατόν να υπάρξει η εξής "οικονομικότερη" λύση: Η σιδηροδρομική επανάστρωση της καταργημένης και αποξηλωμένης σήμερα σιδηροδρομικής γραμμής Πολυκάστρου - Καλλίνδοιας μήκους περίπου 25 χλμ και η επανάστρωση της επίσης καταργημένης και αποξηλωμένης σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σ.Σ. Μυρίνης και Σ.Σ. Αμφίπολης, μήκους 26 χλμ, στο λιμένα του οποίου είναι δυνατόν να λειτουργεί τερματικός Σ. Σταθμός και από εκεί οι τουρίστες με λεωφορεία και (τρενο)ταξί να προωθούνται στους πέριξ προορισμούς. Μη λησμονούμε ότι ο λιμήν Αμφίπολης έχει προδιαγραφές να μετατραπεί σε μαρίνα για ελλιμενισμό σχετικών σκαφών προερχόμενες από χώρες της τέως ανατολοκής Ευρώπης και της Ρωσίας. Επανερχόμενος στις τουριστικές σιδηροδρομικές γραμμές με την επανάστρωση των δύο σιδηροδρομικών γραμμών, συρμοί απευθείας από Σκόπια - Γιουγκοσλαβία και από Ρουμανία - Βουλγαρία είναι δυνατόν να τερματίζουν στο Σ.Σ. λιμένος Αμφίπολης. Επίπλέον εάν λειτουργούσε σήμερα η σιδηροδρομική γραμμή Καλλίνδοιας - Πολυκάστρου, ροή εμπορικών συρμών Cosco από τον λιμένα Πειραια προς την Τσεχία θα συνεχιζόταν απρόσκοπτα και παρά την καθίζηση του εδάφους πλησίον του Σ.Σ. Γέφυρας. 
  8. Το Αγρίνιο είναι μια μεγάλη πόλη που δε βλέπει θάλασσα. Μαζί με το Μεσολόγγι και τους ενδιάμεσους οικισμούς πλησιάζουν σε πληθυσμό τους εκατό χιλιάδες κατοίκους. Το 2004 δαπανήθηκαν πολλά χρήματα για την ανακατασκευή της γραμμής δίχως ποτέ αυτή να ολοκληρωθεί. Έκτοτε υλικά που προορίζονταν για την ολοκλήρωση της επιδομής λεηλατήθηκαν και ένα σχεδόν ολοκληρωμένο έργο κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα. Ένα ζεύγος από ανακατασκευασμένα κλιματιζόμενα ΜΑΝ 1 ή ΜΑΝ 4 Intercity είναι δυνατό να μετακινούν λουομένους προς την εξαιρετική παραλία του Κρυονερίου, με έξι ζεύγη δρομολογίων ημερησίως. 
  9. Πολλοί Ιταλοί κυρίως, καταφθάνουν τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας για τις θερινές τους διακοπές, με την πόλη της Πάτρας να υποδέχεται ακτοπλοϊκώς τους περισσοτέρους από αυτούς. Και εδώ ο ΟΣΕ και οι τοπικοί φορείς των Πατρών όφειλαν να είχαν αφενός σχέδιο ανακατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα - Καβάσιλας - Βαρθολομιό - Λιμήν Κυλλήνης προκειμένου να εξυπηρετούνται όλα τα θερινά ακτοπλοϊκά δρομολόγια προς το νησί της Ζακύνθου. Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Πατρών θα έπρεπε να παρουσιάζεται περισσότερο έτοιμος προκειμένου να εξυπηρετήσει τις χιλιάδες των τουριστών που επιθυμούν να επισκεφτούν το Φιόρε του Λεβάντε. 
  10. Η πόλη της Τρίπολης και έδρα της περιφερείας θα μπορούσε να εξυπηρετεί τα θερινά λουτρά των κατοίκων της με της δρομολόγηση θερινών ζευγών δρομολογίων προς τους Μύλους και το Ναύπλιο. 
  11. Επέκταση προαστιακού από Κορωπί προς Λαύριο και από Δουκίσσης Πλακεντίας προς Ραφήνα. Η πρώτη επέκταση, μόλις 31 χλμ καθίσταται αναγκαία για δυο πολύ σοβαρούς λόγους: Οι χιλιάδες των τουριστών που καταφθάνουν με αεροπλάνο στο διεθνή αερολιμένα των Σπάτων θα έχουν τη δυνατότητα σε ελάχιστο χρόνο να βρίσκονται στον πολύ σύγχρονο λιμένα του Λαυρίου, ο οποίος εδώ και λίγο καιρό διαθέτει εξαιρετικό σταθμό επιβατών, προκειμένου να επιβιβαστούν για τις Κυκλάδες και το Βόρειο Αιγαίο. Αφετέρου η εξοικονόμηση καυσίμων και η προστασία του περιβάλλοντος καθίσταται αναγκαία σήμερα, ίσως περισσότερο από ποτέ, αφού τα πλοία που θα αναχωρούν από Λαύριο δε θα είναι αναγκασμένα να κυκλοφορούν στο θαλάσσιο τμήμα Σούνιο - Λιμάνι Πειραιά. Εκτός από εξοικονόμηση ενέργειας αυτή η κίνηση θα αποσυμφορίσει και το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο τους καλοκαιρινούς μήνες δεινοπαθεί. Σημειωτέον, η επέκταση προς Λαύριο πρέπει να γίνει με όλες τις διεθνείς προδιαγραφές. Τα καλώδια τρόλεϊ και άλλες τσιγκουνιές ας τα κρατήσουν οι πολιτικάντηδες για τα... σπίτια τους. Όμοια οφείλουν να ωριμάσουν και οι μελέτες επέκτασης του προαστιακούς προς Ραφήνα, για τους ίδιους ακριβώς λόγους... 
  12. Τέλος πάντοτες επίκαιρες θα παραμένουν οι προτάσεις επέκτασης του σιδηροδρόμου από Θεσσαλονίκη προς Χαλκιδική, από Πλατύ προς Γιαννιτσά και Αρχαία Πέλλα, η ολοκλήρωση της σιδ/κης γραμμής Θεσσαλονίκης - Ασπροβάλτας - Αμφίπολης - Μυρίνης, η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης από τη Μίκρα προς το αεροδρόμιο, η σιδηροδρομική σύνδεση της Καβάλας με τους Τοξότες Ξάνθης, η σύνδεση του προαστιακού Πατρών με το αεροδρόμιο της Αράξου, η ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής Εγνατίας Βεροίας - Κοζάνης - Ιωαννίνων - Ηγουμενίτσας, η ολοκλήρωση του Δυτικού Άξονα Καλαμάτας - Πάτρας - Ρίου - Αντιρρίου - Αγρινίου - Ιωαννίνων και ο (Βόρειος) Σιδηροδρομικός Άξονας Κρήτης Κίσσαμος - Χανιά - Ρέθυμνο - Ηράκλειο - Άγιος Νικόλαος - Ιεράπετρα, κ.α. 
  Η Ελλάδα διαθέτει ικανές σιδηροδρομικές υποδομές προκειμένου αφενός να εξυπηρετεί τα εκατομμύρια των τουριστών, αφετέρου να φέρει έσοδα για τον ίδιο τον οργανισμό που τόσο τα χρειάζεται. Οι δυνατότητες είναι πολλές και μεγάλες ώστε να καταστήσουν των Ελλάδα τον δημοφιλέστερο ευρωπαϊκό τουριστικό προορισμό! Γιατί όχι;

Με εκτίμηση, 
Βενέτης Σωτήριος