Σάββατο, 25 Απριλίου 2015

Το θανατηφόρο σιδηροδρομικό πέρασμα, της μεγάλης φυγής.

Φωτογραφία του Αλέξανδρου Αβραμίδη από το ρεπορτάζ του VICE «Η Μεγάλη Φυγή των Μεταναστών στα Σύνορα Ελλάδας-ΠΓΔΜ»
Μετά τη θάλασσα, και η χερσαία διαδρομή των μεταναστών από τις εμπόλεμες ζώνες της Μέσης Ανατολής προς τη Δυτική Ευρώπη, βάφεται με αίμα.
Τα μεσάνυχτα της Πέμπτης 14 μετανάστες παρασύρθηκαν και σκοτώθηκαν από τρένο στη διαδρομή Βέλες – Σκόπια. Είχαν ξεκινήσει από την Ελλάδα και σκόπευαν να φτάσουν στη Σερβία. Σύμφωνα με τις πρώτες μαρτυρίες, τα θύματα βάδιζαν με πολλά ακόμη άτομα κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής, ενώ μέχρι στιγμής παραμένουν άγνωστες οι ακριβείς συνθήκες του δυστυχήματος.
«Ο μηχανοδηγός του τρένου είναι σοκαρισμένος, όμως από την πρώτη ανεπίσημη κατάθεσή του στις Αρχές, έχουμε ορισμένα βασικά στοιχεία για το δυστύχημα. Η ομάδα περίπου 40-50 μεταναστών βάδιζε κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής. Στο σημείο δεν υπήρχε φωτισμός ούτε ελεύθερος χώρος δεξιά και αριστερά της γραμμής. Ο μηχανοδηγός πάτησε την κόρνα και ταυτόχρονα προσπάθησε να σταματήσει το τρένο. Κάποιοι πρόλαβαν και πετάχτηκαν δίπλα. Οι 14 δεν τα κατάφεραν» μου είπε νωρίς σήμερα το πρωί ο εκπρόσωπος Αστυνομίας των Σκοπίων, Ίβο Κοτέφσκι.
«Όταν έφτασαν στο σημείο οι πρώτοι αστυνομικοί», σημείωσε ο ίδιος, «εκτός από τους νεκρούς μετανάστες, δίπλα στις ράγες είχαν μείνει μόνο οκτώ συγγενείς τους. Ήταν σοκαρισμένοι. Οι υπόλοιποι της ίδιας ομάδας τρόμαξαν κι εξαφανίστηκαν. Ίσως υπάρχουν ανάμεσά τους τραυματίες που προτίμησαν να φύγουν για να μη συλληφθούν. Οι περισσότεροι μετανάστες κατάγονται από τη Σομαλία και το Αφγανιστάν».
Αυτοί είναι οι άνθρωποι που εγκαταλείπουν την Ελλάδα για να πάνε στην Ευρώπη. Δείτε το ντοκιμαντέρ του VICE


  Το τραγικό δυστύχημα είναι από νωρίς σήμερα το πρώτο θέμα στα μέσα ενημέρωσης της γειτονικής χώρας. Το σημείο είναι δύσβατο ακόμη και για τα σωστικά συνεργεία, ενώ ως νωρίς το μεσημέρι ούτε δημοσιογράφοι είχαν καταφέρει να φθάσουν ως εκεί. Το κομμάτι της γραμμής στο ύψος της πόλης Βέλες είναι δυσπρόσιτο, με απόκρημνα φαράγγια και κοιλάδες ποταμών, και μάλιστα θεωρείται από τις τοπικές αρχές «καταραμένο». Στο παρελθόν έχουν σημειωθεί εκεί αντίστοιχα δυστυχήματα με μετανάστες, ποτέ όμως δεν συνέβη κάτι τόσο πολύνεκρο.
  Τα 14 θύματα είχαν ξεκινήσει από την Ελλάδα και σκόπευσαν να φθάσουν στη Σερβία. Σύμφωνα και με ρεπορτάζ του VICE, τόσο στη συνοριακή γραμμή Ελλάδας-ΠΓΔΜόσο και κατά μήκος της Βαλκανικής διαδρομής, οι μετανάστες φθάνουν με ΚΤΕΛ και τρένο από τη Θεσσαλονίκη στο Πολύκαστρο του Κιλκίς. Από εκεί, ακολουθώντας τη σιδηροδρομική γραμμή για προσανατολισμό είτε αντίστροφα την κοίτη του ποταμού Αξιού, φθάνουν στους Ευζώνους και την Ειδομένη, τα τελευταία ελληνικά χωριά, έχοντας πληρώσει ως και 1.000 ευρώ στους διακινητές. Οι αναφορές των διωκτικών αρχών συγκλίνουν στη διαπίστωση ότι τη διακίνηση ελέγχουν Πακιστανοί και Αλγερινοί μαφιόζοι. Κάτοικοι των μεθοριακών χωριών λένε επίσης ότι καθημερινά 15-20 ταξί από τη Θεσσαλονίκη μεταφέρουν κόσμο ως τον κόμβο της Ειδομένης, χωρίς να ελέγχονται από κανέναν.
  Οι περισσότεροι μετανάστες έχουν υποβάλει αίτηση χορήγησης πολιτικού ασύλου, επομένως δεν είναι παράνομοι, πλην όμως, σύμφωνα με μια τελευταία διάταξη, δεν μπορούν να βρίσκονται σε παραμεθόριους Νομούς, όπως το Κιλκίς, γιατί κινδυνεύουν με απέλαση. Το τελευταίο διάστημα το μεταναστευτικό ρεύμα στους Ευζώνους και την Ειδομένη φουσκώνει. «Υπάρχουν μέρες που στον κάμπο θα βρεις ως και 2.000 άτομα. Οικογένειες και γυναίκες με παιδιά στην αγκαλιά» μου είπε ο Δημήτρης Ιωαννίδης, ιδιοκτήτης βενζινάδικου στους Ευζώνους, λίγα μέτρα από την οριογραμμή. Πριν από λίγες ημέρες οι αστυνομικοί ξεκίνησαν ελέγχους στον σταθμό των ΚΤΕΛ της Θεσσαλονίκης και του Πολυκάστρου, σταματώντας τους μετανάστες πριν προσεγγίσουν τα σύνορα. «Για λίγες μέρες, εξαφανίστηκαν όλοι. Είναι σίγουρο ότι σύντομα ο κάμπος θα γεμίσει ξανά» μου είπε.
 Έκθεση της Frontex με θέμα το «Πέρασμα των Δυτικών Βαλκανίων» αναφέρει ότι το 2013 καταγράφηκε αύξηση 27% στον αριθμό των μεταναστών που διέσχισαν τα Δυτικά Βαλκάνια προς την Ευρώπη (40.008 μετακινήσεις το 2013 έναντι 31.473 το 2012 και 24.496 το 2011). Τα αντίστοιχα στοιχεία για το 2014 θεωρείται βέβαιο πως θα είναι πολλαπλάσια. Χιλιάδες ακόμη ανθρώπινες ψυχές μετακινήθηκαν χωρίς να καταγραφούν.

Πηγή: vice.com/gr