Κυριακή 5 Απριλίου 2015

Μυρίζει σκανδάλο στο Μετρό της Αθήνας.

 Σωρεία παρατυπιών, που αγγίζουν το μεγαλύτερο συνδικαλιστικό όργανο της Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. έχει απορροφήσει την Αττικό Μετρό εταιρεία λειτουργίας), το ΣΕΛΜΑ, φέρνει στο φως πόρισμα της ελεγκτικής επιτροπής του σωματείου. 
  Το πόρισμα. που αποκάλυψε το "Κ" σε συνδυασμό με τα σοβαρά ερωτήματα που εγείρει ο τρόπος υλοποίησης του διαγωνισμού στην ΣΤΑΣΥ θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην έναρξη διαδικασίας διερεύνησης πάσης φύσεως ευθυνών, μιας και πρόκειται για διαχείριση κρατικού χρήματος. 

1. Τι εντόπισε ο έλεγχος

  Το πόρισμα της ελεγκτικής επιτροπής, του αρμόδιου δηλαδή οργάνου για τον έλεγχο των οικονομικών πεπραγμένων του ΣΕΛΜΑ, αποκαλύπτει λογιστική διαφορά περίπου 31,9 χιλ. για την περίοδο από τον Μάρτιο του 2013 μέχρι τον Ιούνιο του 2014. Στο έγγραφο του οικονομικού ελέγχου –φέρει ημερομηνία 14 Νοεμβρίου 2014, αλλά καλύπτει έλεγχο μόνο μέχρι το καλοκαίρι– επισημαίνεται ότι «στο βιβλίο του ταμία υπήρχε πλήθος λογιστικών παρατυπιών. [..], οι ημερομηνίες παραστατικών δεν ήταν γραμμένες με απόλυτη συνοχή, ούτε καν κατ΄ έτος. [...], πολλές φορές έβγαιναν χρήματα από το ταμείο του ΣΕΛΜΑ και μετά έπαιρναν την απόφαση για τη δαπάνη τους. [...] από την ημερομηνία 19/6/2014 έως και σήμερα φαίνεται ότι ο ταμίας του ΣΕΛΜΑ έχει προβεί σε κινήσεις ποσών. Όταν κλήθηκε να μας καταθέσει τις αποδείξεις δαπανών αρνήθηκε».
  Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, μεγάλος αριθμός δαπανών που καταγράφονται στον έλεγχο έχουν πραγματοποιηθεί με αποδείξεις είσπραξης και όχι δαπανών. Ξεχωρίζουν οι περιπτώσεις αγοράς κινητού iphone 4S (304 ευρώ), για την οποία δεν υπάρχει απόφαση δ.σ. Κατά δήλωση του ταμία, αγοράστηκε για λογαριασμό απολυμένου της ΑΜΕΚ και πρώην μέλους του ΣΕΛΜΑ, με αιτιολογία ότι του έσπασε σε φασαρία όπου ήταν παρών. Αλλά και σειρά άλλων αγορών από...σούπερ-μάρκετ (1.497 ευρώ), delivery (1.046 ευρώ) και πρατήρια βενζίνης (2.075 ευρώ).
  Άξιο αναφοράς είναι ότι το ΣΕΛΜΑ διαθέτει εκ του νόμου αυξημένο ρόλο μαζί με το σωματείο εργαζομένων και μάλλον δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη δεν έχει υπογράψει την πρόσφατη συλλογική σύμβαση εργασίας, μιας και, σύμφωνα με καταγγελίες, η διοίκησή του δεν έχει εκλεγεί νόμιμα.

2. Πρόχειροι διαγωνισμοί

  Την ίδια στιγμή, διαγωνισμοί (μεταξύ άλλων για παροχή υπηρεσιών φύλαξης των αμαξοστασίων) προκαλούν ερωτήματα για τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνται. Όπως έχει καταγγελθεί, η πλειονότητα των προκηρύξεων αφορά πρόχειρους μειοδοτικούς διαγωνισμούς διάρκειας ενός μήνα, με αποτέλεσμα να μην επιτρέπεται η άσκηση ενστάσεων, όπως και η δημιουργία οικονομιών κλίμακας. Και αυτό, επειδή, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, «εξ ορισμού ο υποψήφιος ανάδοχος καταθέτει καλύτερη ποιοτικά προσφορά όταν πρόκειται για τη διεκδίκηση σύμβασης έργου μεγάλης χρονικής διάρκειας». Ενδεικτικά, την περασμένη Τρίτη η ΣΤΑΣΥ προκήρυξε πρόχειρο διαγωνισμό ύψους 36.000 ευρώ για την παροχή υπηρεσιών φύλαξης των αμαξοστασίων Ειρήνης, ΚΕΛ Ειρήνης και Κηφισιάς για ένα μήνα, με τους υποψηφίους να έχουν διάστημα μικρότερο από μία εβδομάδα για να καταθέσουν προσφορές. 
   Την ίδια μέρα, προκήρυξε πρόχειρο διαγωνισμό προϋπολογισμού 50.000 ευρώ για την παροχή υπηρεσιών φύλαξης στους σταθμούς Πειραιά, Φαλήρου, Θησείου, Αττικής και της Α̟ποθήκης άνω Αµαξοστασίου Λεωφορείων Πειραιά. 
 Ακόμα ένας διαγωνισμός που αφορά την εκμίσθωση για διαφήμιση των συρμών όχι μόνο του Μετρό, αλλά και του Τραμ και του ΗΣΑΠ, προκαλεί πλήθος ερωτημάτων. Και αυτό, επειδή, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, διατίθενται 60 συρμοί για μία τετραετία, με ελάχιστο συνολικό τίμημα τα 6,4 εκατ. ευρώ. 
  Ωστόσο, σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης, ο ανάδοχος έχει τη δυνατότητα να δεσμεύσει τελικά πολύ περισσότερους διαθέσιμους συρμούς, ο αριθμός των οποίων προσδιορίζεται σε 123. Με απλά λόγια, «αγοράζει» το δικαίωμα εκμίσθωσης 60 συρμών, διατηρώντας τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει 123...

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 28ης Μαρτίου

Συντάκτης: Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr