Πέμπτη 19 Μαρτίου 2015

Ερώτηση στην Βουλή, για τον συμβιβασμό με την Siemens.

  Ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής της ΑΝ.ΕΛ κ. Νίκος Νικολόπουλος, σχετικά με την συμφωνία εξωδικαστικού συμβιβασμού με την Siemens και τις απαιτήσεις της για το GSM/R. 
Παρακάτω παραθέτουμε την πολυσέλιδη αναφορά του, με τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις των αρμόδιων υπουργών :

  Από τους ερωτώμενους υπουργούς, μόνο ο υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Αθανασίου απάντησε στο ερώτημά μας, που αφορούσε σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διερεύνηση από την Ελληνική Δικαιοσύνη, τόσο του σκανδάλου του GSM-R, όσο και του σκανδάλου με τις παράνομες πληρωμές των  Γερμανικών εταιρειών “Lahmeyer” και “Deutsche Bahn International” (DBI) σε Έλληνες αξιωματούχους.

Από τους υπόλοιπους, ο μεν υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Κ. Χατζηδάκης, αν και υπήρχαν ερωτήματα που τον αφορούσαν, μας παρέπεμψε «στα συνερωτώμενα Υπουργεία Οικονομικών και  Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων», ενώ οι κατ’ εξοχήν αρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών, κ. Στουρνάρας και  Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων, κ. Χρυσοχοΐδης, απαξίωσαν να μας απαντήσουν.

Κατόπιν τούτων, και επειδή το παραπάνω θέμα αφορά ένα μεγάλο σκάνδαλο, όπως είναι αυτό του εξωδικαστικού συμβιβασμού με την Siemens, επαναφέρουμε την παραπάνω ερώτησή & Α.Κ.Ε., προκειμένου να λάβουμε τις απαντήσεις, που δεν πήραμε  στα ερωτήματά μας από τους προηγούμενους υπουργούς.

   Εν τω μεταξύ, στο μεσολαβήσαν διάστημα από την παραπάνω ερώτησή & Α.Κ.Ε, ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Δημήτρης Παπαδημούλης, κατέθεσε Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία ρωτά την Κομισιόν:

α) « Εάν γνωρίζει κατά πόσο εφαρμόζεται εύρυθμα από την Siemens ο εξωδικαστικός συμβιβασμός μεταξύ της γερμανικής εταιρείας Siemens και του Ελληνικού Δημοσίου»,
β) «Ποια ήταν τα δημόσια έργα για τα οποία πραγματοποιήθηκε συμψηφισμός απαιτήσεων, μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Siemens και πόσα από αυτά αφορούσαν έργα συγχρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους»,
γ) «Εάν έχει ξεκινήσει η Κομισιόν έρευνες για τυχόν παραβιάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων από την εταιρεία Siemens, εάν ναι, για ποια συγκεκριμένα έργα και για ποιες χώρες».

Στην απάντησή της η Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, αφού σημειώνει, ότι η Κομισιόν «δεν γνωρίζει αν η Siemens και/ή το ελληνικό κράτος πληρούν τις υποχρεώσεις τους, που απορρέουν από τη συμφωνία συμβιβασμού», τονίζει με έμφαση ότι: «Η Επιτροπή αυτή τη στιγμή εξακριβώνει με τις ελληνικές αρχές, αν η συμφωνία είναι σύμφωνη με το δίκαιο της ΕΕ περί δημοσίων συμβάσεων και κατά πόσον εμπλέκεται τυχόν συγχρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο στην παρούσα συμφωνία».


Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάσθε:
1) Στα πλαίσια της συμφωνίας εξωδικαστικού συμβιβασμού του Ελληνικού Δημοσίου με τη Siemens,  οι εισπρακτέες απαιτήσεις της Siemens, όσο αφορά το GSM-R, θεωρήθηκαν «αδιαμφισβήτητες και αποδεκτές ως έγκυρες» από την ΕΡΓΟΣΕ;
- Αν «ναι», να κατατεθούν τα έγγραφα  με τον λεπτομερή κατάλογο των σχετικών με το GSM-R εισπρακτέων απαιτήσεων που κατέθεσε η Siemens, καθώς και τα έγγραφα, με τα οποία η Ελληνική Δημοκρατία έθεσε υπόψη της ΕΡΓΟΣΕ τις εν λόγω απαιτήσεις της Siemens. Αν, αντιθέτως, η ΕΡΓΟΣΕ αμφισβήτησε τις  εισπρακτέες απαιτήσεις της Siemens επί της ουσίας και/ή σε σχέση με το ποσόν, να κατατεθεί η ένσταση που κατέθεσε η ΕΡΓΟΣΕ στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, η απόφαση της «Επιτροπής Εποπτείας» ως προς τη βασιμότητα της αμφισβήτησης της ΕΡΓΟΣΕ, η τυχόν προσφυγή οποιουδήποτε Μέρους στη διαιτησία του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου(ΔΕΕ/ ICC), σύμφωνα με τον όρο VIII.(8) της συμφωνίας με τη Siemens, και η τυχόν απόφαση του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου.
2) Γνωρίζετε, ότι, όπως αναφέρουμε παραπάνω, οι  απαιτήσεις της Siemens, όσο αφορά το GSM-R, είναι προϊόν έκνομων και ποινικώς κολάσιμων πράξεων και μεθοδεύσεων πολιτικών προσώπων, διοικητικών οργάνων της ΕΡΓΟΣΕ και των «φίλων» της Siemens στη «Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων»; Τι προτίθεσθε να πράξετε για τη διασφάλιση, έστω και τώρα, των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου έναντι των έκνομων πράξεων και μεθοδεύσεων της Siemens για τη θεμελίωση, επί πλέον του «φουσκώματος» του προϋπολογισμού του έργου του GSM-R, και αποζημιώσεων, λόγω των «καθυστερήσεων» στην υλοποίηση του έργου;
3) Είναι ποτέ δυνατόν οι εν λόγω απαιτήσεις της Siemens να  θεωρηθούν ως «αδιαμφισβήτητες και αποδεκτές ως έγκυρες» και να συμπεριληφθούν στα ογδόντα(80) εκατομμύρια της Συμφωνίας με τη Siemens, ως δήθεν «Παροχή» της Siemens προς το Ελληνικό Δημόσιο; Είναι εις γνώση σας το Πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για την υπόθεση της Siemens, σύμφωνα με το οποίο «υπήρχε πολιτική βούληση να καθυστερήσει η έγκριση της άδειας στην ΕΔΙΣΥ», όσο αφορά την αδειοδότηση των συχνοτήτων για το GSM-R, που ήταν η βάση πάνω στην οποία «πάτησε» η Siemens, για να δημιουργήσει το γαϊτανάκι των καθυστερήσεων ;
3) Υπέπεσε στην αντίληψή σας ή πληροφορηθήκατε από δημοσιεύματα σαν τα παραπάνω τις αποκαλύψεις στην  Εξεταστική Επιτροπή για την υπόθεση της Siemens, όσον αφορά στη σκανδαλώδη διαχείριση του έργου του  GSM-R, από το  «φούσκωμα» του προϋπολογισμού του και την ανάθεση στη Siemens, μέχρι τις προκλητικές καθυστερήσεις και τη θεμελίωση αποζημιώσεων από τη Siemens;
4) Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ δεν προστάτευσε το Δημόσιο συμφέρον, αφήνοντας να συνεχίζεται, χωρίς να υπάρχει απόφαση παράτασής του, ένα έργο που είχε χαρακτηρισθεί σαν μεγάλο σκάνδαλο και  είχε απασχολήσει την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, η οποία διαβίβασε τα σχετικά πρακτικά στη Δικαιοσύνη, για να γίνει διερεύνηση του σκανδάλου;
5) Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ άφησε το χρόνο να περνά και να αυξάνουν συνέχεια οι απαιτήσεις της  Siemens, οι οποίες από 22/2/2010 μέχρι 16/2/2011 εκτοξεύτηκαν από τα 6.828.895,85  ευρώ στα 13.476.883,14 ευρώ; Γιατί, επίσης, κράτησε η ΕΡΓΟΣΕ «απόρρητα» τα Πορίσματα της Επιτροπής και του κ. Ματσόπουλου, που αναφέρουμε παραπάνω;
- Να κατατεθούν και τα δυο αυτά Πορίσματα, καθώς και τα ημερολόγια του έργου από τις 26/11/2009, που έληξε η προηγούμενη παράταση του έργου, μέχρι σήμερα.
6) Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ άφησε να δρουν ανενόχλητοι, σύμφωνα με το παραπάνω e-mail, οι «φίλοι» της Siemens στη Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Συστημάτων, οι οποίοι, με τις συνεχείς, χωρίς υπαιτιότητα της Siemens,  παρατάσεις της προθεσμίας του έργου, έδωσαν το δικαίωμα στην τελευταία να ζητά αποζημιώσεις «λόγω καθυστερήσεων»;
7) Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ αντικατέστησε στις αρχές του 2014 την Επιτροπή Παραλαβής του GSM-R  και τοποθέτησε σαν Πρόεδρό της ένα από τους «φίλους» της Siemens, του οποίου, επιπλέον, η ειδικότητα είναι πολιτικός μηχανικός, δηλαδή, ειδικότητα άσχετη με το αντικείμενο του έργου, που είναι ειδικότητας ηλεκτρολόγου-ηλεκτρονικού μηχανικού;
- Να κατατεθεί η εν λόγω απόφαση.
8) Γιατί η ΕΡΓΟΣΕ με την παραπάνω απόφαση 2995/ 2-12-2013 του Δ.Σ.  έκανε δεκτά σχεδόν όλα τα αιτήματα της Siemens για τη συνέχιση της σύμβασης του GSM-R, απαλλάσσοντάς τη από κάθε ευθύνη για τις τεράστιες καθυστερήσεις του έργου; 
- Να κατατεθεί το υπ’ αριθ.πρωτ.236407/25-11-2013 έγγραφο της Siemens προς την ΕΡΓΟΣΕ.
9) Έλαβε γνώση ή/και ενέκρινε ο τότε αρμόδιος Υπουργός τις παραπάνω ενέργειες και αποφάσεις των Διευθυνόντων Συμβούλων και του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ; Είναι δυνατό να δεχθούμε, ότι η ΕΡΓΟΣΕ προχώρησε στις παραπάνω ενέργειες και αποφάσεις, χωρίς να έχει την έγκριση του  αρμόδιου τότε Υπουργού;
- Να κατατεθεί τυχόν υπάρχουσα σχετική αλληλογραφία μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ και αρμοδίου Υπουργείου.
10) Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ο νυν αρμόδιος Υπουργός έναντι των υπευθύνων της ΕΡΓΟΣΕ και της Ε.Δ.Α. Μεταφορών για την έκδοση «μαϊμού» απόφασης «βεβαίωσης ολοκλήρωσης και λειτουργίας του έργου», με την οποία μετατέθηκε ο χρόνος ολοκλήρωσης του GSM-R από 31-12-2013 στις 31-12-2015; Εάν το έργο του GSM-R έχει υποχρέωση ολοκλήρωσης μέχρι τις 31-12-2015 και όχι μέχρι 31-12-2013, τότε γιατί η ΕΔΑ Μεταφορών περιλαμβάνει στο με Αρ. Πρωτ.: 1544 / Φ.72/10-9-2013 έγγραφό της και το εν λόγω έργο στον «Πίνακα 1: Ημιτελή Έργα ΕΠ ΣΑΑΣ σε εκκρεμότητα ολοκλήρωσης με προθεσμία 31-12-2013»; Ποια είναι επί του προκειμένου η ευθύνη του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, κ. Νικολάου Σταθόπουλου, που υπογράφει την εν λόγω απόφαση;
11) Έπαιξε ρόλο, όπως έγινε με την αντίστοιχη περίπτωση της αμαρτωλής σύμβασης 994/2005 του προαστιακού σιδηροδρόμου, ο πρώην Γενικός Γραμματέας υπεύθυνος για το ΕΣΠΑ, κ. Γιώργος Γιαννούσης, στην έκδοση της παραπάνω «μαϊμού»  απόφασης «βεβαίωσης ολοκλήρωσης και λειτουργίας» του GSM-R ;
12) Υπάρχει, πέραν από την ενημέρωση που μας έκανε ο προηγούμενος υπουργός Δικαιοσύνης, κ. Αθανασίου, περαιτέρω εξέλιξη στη διερεύνηση από την Ελληνική Δικαιοσύνη τόσο του σκανδάλου του GSM-R, όσο και του σκανδάλου με τις παράνομες πληρωμές των  Γερμανικών εταιρειών Lahmeyer και Deutsche Bahn International (DBI) σε Έλληνες αξιωματούχους;
- Να κατατεθούν τα Πορίσματα του εσωτερικού ελέγχου, που είπε ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Σπηλιόπουλος, σε συνέντευξή του το καλοκαίρι του 2013, ότι έδωσε εντολή στον υπεύθυνο εσωτερικού ελέγχου της ΕΡΓΟΣΕ να διενεργηθεί έλεγχος για τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η ΕΡΓΟΣΕ με τις Deutsche Bahn International (DBI) και Lahmeyer.

13) Εφαρμόζεται εύρυθμα από την Siemens ο εξωδικαστικός συμβιβασμός μεταξύ της γερμανικής εταιρείας Siemens και του ελληνικού δημοσίου;

14) Ποια ήταν τα δημόσια έργα για τα οποία πραγματοποιήθηκε συμψηφισμός απαιτήσεων, μεταξύ ελληνικού δημοσίου και Siemens και πόσα από αυτά αφορούσαν έργα συγχρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους;
- Να κατατεθεί ο σχετικός πίνακας.

15) Πώς σχολιάζετε την παραπάνω απάντηση της  Επιτρόπου Εσωτερικής Αγοράς στην Ερώτηση του Ευρωβουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Δημήτρη Παπαδημούλη, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή; Η συμφωνία εξωδικαστικού συμβιβασμού μεταξύ της γερμανικής εταιρείας Siemens και του ελληνικού δημοσίου είναι σύμφωνη με το δίκαιο της ΕΕ περί δημοσίων συμβάσεων; Τι γνωρίζετε για την επί του θέματος αυτού εξακρίβωση, που αναφέρει στην απάντησή της προς τον κ. Παπαδημούλη η Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, ότι διεξάγεται από την Κομισιόν και τις ελληνικές αρχές;

16) Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους αποδίδει ευθύνες με το υπ’ αριθμό πρωτ. 3223/5-3-2015 έγγραφό του προς τη Γενική Γραμματεία Πρωθυπουργού/Νομικό Γραφείο στη Διοίκηση του υπουργείου Οικονομικών σχετικά την εδώ και τρία χρόνια κωλυσιεργία του στο θέμα της εκδίκασης στο ΣτΕ της αίτησης ακύρωσης της συμφωνίας εξωδικαστικού συμβιβασμού μεταξύ της γερμανικής εταιρείας Siemens και του ελληνικού δημοσίου, που κατέθεσε στις 26/10/2012 η ΜΚΟ "Έλληνες Φορολογούμενοι" και άλλοι έξι(6) αιτούντες; Θα αναζητηθούν οι ευθύνες, όσο ψηλά κι αν φτάνουν, της τότε ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών για την αναβολή της υπόθεσης τρεις (3) φορές (17/9/2013, 14/6/2014 και 23/9/2014), επειδή το Ελληνικό Δημόσιο (δηλ. η “αντίπαλος” πλευρά) δεν προσερχόταν στο Δικαστήριο για να καταθέσει προτάσεις; Τι έγινε, εν τω μεταξύ, στη νέα δικάσιμο της 10/3/2015; Αναβλήθηκε και πάλι η υπόθεση; Αν «ναι» γιατί; Ορίστηκε νέα δικάσιμος; Τι προτίθεται να πράξει το υπουργείο Οικονομικών, για να μην υπάρξει άλλη αναβολή και για να προασπίσει τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου;

Ο ερωτών βουλευτής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των «ΑΝ.ΕΛ.» 

Νίκος Ι. Νικολόπουλος
Πρόεδρος του Χριστιανοδημοκρατικού Κόμματος Ελλάδος