Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

"Ειδική αποστολή" Γ. Βαρουφάκη στην Cosco

Ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα Α.Ε. Zou Xiaoli (αριστερά) με τον υπουργό οικονομικών Γ. Βαρουφάκη και τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΣΕΠ ΑΕ της θυγατρικής της Cosco στην Ελλάδα, captain Fu Cheng Qiu την Παρασκευή το μεσημέρι στο κτήριο διοίκησης του κινεζικού ομίλου.
Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Για χρονικό περιθώριο λίγων εβδομάδων για τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που θα επιτρέψει «να βελτιωθεί η συνεργασία της ελληνικής Πολιτείας με την Cosco» έκανε λόγο ο υπουργός οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκης κατά την επίσκεψη του στην Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά ΑΕ, την θυγατρική του κρατικού κινεζικού ομίλου στο λιμάνι του Πειραιά. Η επίσκεψη έγινε την Παρασκευή το μεσημέρι μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας με την εξαίρεση επιλεγμένων κινεζικών, κρατικών ΜΜΕ και κράτησε περί τις τρείς ώρες.

Κύκλοι της αγοράς συνδέουν την κίνηση του υπουργού οικονομικών με τις προσπάθειες που καταβάλει η νέα ελληνική κυβέρνηση (ή μερίδα της) να καθησυχάσει τις ανησυχίες του Πεκίνου αναφορικά με την εξέλιξη της επένδυσής τους εδώ αλλά και των σχεδίων τους για περεταίρω διεύρυνση του διαμεταφορικού μοντέλου που έχουν δημιουργήσει με επίκεντρο τον Πειραιά και τα οποία συνδέονται με τον διαγωνισμό για την πώληση του 67,7% της ΟΛΠ ΑΕ . Και αυτό διότι το μπαράζ των δηλώσεων των πρώτων μετεκλογικών ημερών (και όχι μόνον) από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για ματαίωση των ιδιωτικοποιήσεων δημιούργησε μεγάλη ένταση στην κινεζική πρωτεύουσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι την προηγούμενη εβδομάδα ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξη; Τσίπρας κατέβηκε στον Πείρα για να παραστεί σε εκδήλωση του κινεζικού πολεμικού ναυτικού, μοίρα ρου οποίου ελλιμενίστηκε στον ΟΛΠ.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως με δεδομένο ότι η Cosco έχει προκριθεί στην τελική φάση του («ζωντανού» ακόμα, αλλά παγωμένου ) διαγωνισμού για την πώληση του 67,7% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, όπως άλλωστε και APM Terminals αλλά και η ICTS, η Ports America και η Utilico, είναι πιθανόν «να έχουμε σύντομα νέα από αυτό το μέτωπο». Δηλαδή την συνέχιση του διαγωνισμού. Όμως θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξουν αλλαγές στη σύμβαση παραχώρησης που έχει ο ΟΛΠ με το ελληνικό δημόσιο και ότι θα αναβαθμιστεί ο ρόλος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένος και ίσως και να μεταβληθεί ακόμα και το προς διάθεση ποσοστό της εισηγμένης ΟΛΠ ΑΕ (το δημόσιο ελέγχει δια του ΤΑΙΠΕΔ το 74% περίπου). Κάποιοι μιλούν ακόμη και για πιθανότητα απευθείας διακρατικής συμφωνίας αν και παραγνωρίζουν τις επιπτώσεις που αυτό μπορεί να φέρει από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού αλλά και την επιτροπή εσωτερικής αγοράς.

Σε καμία περίπτωση το θέμα δεν είναι πάντως «τελειωμένο» με δεδομένες τις εσωτερικές αντιδράσεις που μπορεί να προκαλέσει μια τέτοια εξέλιξη στον ΣΥΡΙΖΑ.

Όμως την ίδια ώρα η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ είναι μια από τις λιγοστές (αν όχι η μόνη) ώριμες μεταρρυθμίσεις που η άμεση προώθηση της μπορεί να δώσει μήνυμα προς τους ευρωπαίους εταίρους της χώρας πως η Αθήνα προχωρά στην υλοποίηση των τελευταίων δεσμεύσεων της. Υπενθυμίζονται στο σημείο αυτό και οι δεσμεύσεις της λίστας Βαρουφάκη που υποβλήθηκαν ως μέρος της συμφωνίας στο Eurogroup περί συνέχειας όσων αποκρατικοποιήσεων είναι εν εξελίξει.

Το ζήτημα, βέβαια, κατά πληροφορίες προκαλεί νευρικότητα στον αναπληρωτή υπουργό ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα που ήταν άλλωστε το στέλεχος της κυβέρνησης με τις πιο ηχηρές δηλώσεις κατά της πώλησης του ΟΛΠ. Έτσι το Μαξίμου και το Υπουργείο Οικονομικών, οι δυο βασικοί πόλοι της κυβέρνησης που έχουν εκδηλωθεί άμεσα ή έμμεσα υπέρ της εξέλιξης της οικονομικής συνεργασίας με την Cosco, θα πρέπει να βρουν το κατάλληλο μοντέλο ώστε να προωθήσουν αυτή την απόφαση, σημειώνουν πολιτικοί παρατηρητές.

Πάντως ο υπουργός οικονομικών την Παρασκευή στο λιμάνι τοποθετήθηκε υπέρ της επένδυσης της Cosco. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά «αυτή εδώ η επένδυση της Cosco είναι ξεκάθαρα μια μακροπρόθεσμη επένδυση. Και είναι ακριβώς το είδος εκείνο των επενδύσεων που η νέα κυβέρνηση θέλει να ενθαρρύνει ιδιαίτερα. Είμαι σίγουρος ότι θα βρούμε τρόπους να συνδυάσουμε τις προγραμματικές μας δηλώσεις για το τι θέλουμε να κάνουμε στην χώρα με επενδυτικά project σαν αυτό της Cosco στον Πειραιά». Ξεκαθάρισε δε προς την κινεζική πλευρά πως ««θέλουμε να προχωρήσουμε γρήγορα στην δημιουργία των συνθηκών εκείνων που απαιτούνται ώστε να βελτιωθεί η συνεργασία της ελληνικής Πολιτείας με την Cosco και εντός των αμέσως επόμενων λίγων εβδομάδων θα έχουμε δημιουργήσει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο για να κινηθούμε μπροστά».

Ο υπουργός περιηγήθηκε σε όλο το εύρος των εγκαταστάσεων της ΣΕΠ ΑΕ, του προβλήτες δηλαδή ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται με βάση την σύμβαση παραχώρησης με τον ΟΛΠ μαζί με τον τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΣΕΠ ΑΕ, κάπτεν Fu Cheng Qiu και τον γενικό διευθυντή της Cosco Hellas.

Σημειώνεται πως Γ. Βαρουφάκης έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην παρουσίαση των οικονομικών δεδομένων της μέχρι τώρα επένδυσης της Cosco στον Πειραιά η οποία με βάση τις σχετικές πληροφορίες από το 2009 έως και το 2014 ανέρχεται σε ποσό της τάξης των 500 εκατομμυρίων ευρώ σε καταβολές φόρων, μισθών, ασφαλιστικών εισφορών και ενοικίων στον ΟΛΠ για την παραχώρηση και άλλων 500 περίπου εκατομμύριων ευρώ σε επενδύσεις σε πάγια, συμπεριλαμβανομένης της εν εξελίξει νέας επένδυσης των 230 εκατ. στο δυτικό τμήμα του προβλήτα ΙΙΙ.


Πηγή:www.capital.gr