Σάββατο 7 Μαρτίου 2015

Σινο-ρωσικός «πόλεμος» για τον «χρυσό» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΟΙ ΚΙΝΕΖΟΙ ΜΠΑΙΝΟΥΝ «ΣΦΗΝΑ» ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ

Νέα δεδομένα δημιουργεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ η παράταση στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης τουλάχιστον μέχρι το καλοκαίρι από το ΤΑΙΠΕΔ. Εκτός από τους Ρώσους που φαίνεται να παραμένουν στο παιχνίδι μέσω των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, οι Κινέζοι μέσω της Cosco, φαίνεται να δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για τον ελληνικό σιδηρόδρομο αναζητώντας τρόπους εισόδου στον εν εξελίξει διαγωνισμό.

Η αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των Κινέζων για τον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι ξεκάθαρη, καθώς το τελευταίο διάστημα οι επαφές του κινεζικού κολοσσού με κυβερνητικά στελέχη είναι συνεχείς.

Η νέα παράταση στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, αφήνει μεγάλο χρονικό διάστημα στους Κινέζους να διαπραγματευτούν με τους δύο από τους τρεις συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, προκειμένου να δημιουργήσουν μία νέα κοινοπραξία.

Αν και αρχικά η Cosco είχε αποφασίσει να μη συμμετάσχει στον διαγωνισμό καθώς μαζί με τις εμπορευματικές μεταφορές θα έπρεπε να διεκδικήσει και τις επιβατικές, ωστόσο τα δεδομένα άλλαξαν. Η λίστα των συμφωνιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με πολυεθνικές εταιρείες για μεταφορά των προϊόντων από τον Πειραιά προς την ενδοχώρα ή την Κεντρική Ευρώπη συνεχώς μεγαλώνει, ενώ εντυπωσιακό είναι το ενδιαφέρον μεγάλων εταιρειών που κρατούν στάση αναμονής για να υπογράψουν θέλοντας να δουν την εξέλιξη της ιδιωτικοποίησης.

Η «πόρτα» που έχει ανοίξει μάλιστα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες βρίσκονται σε διαβουλεύσεις προκειμένου να μεταφέρουν αυτοκίνητα και ανταλλακτικά με τον σιδηρόδρομο αλλάζει τη δυναμική του ελληνικού σιδηρόδρομου.

Στο πλαίσιο αυτό, η κινεζική εταιρεία βλέπει ιδιαίτερα ελκυστικό το ενδεχόμενο να έχει τη διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά, του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο που βρίσκεται σε διαδικασία προκήρυξης, αλλά και του σιδηροδρομικού δικτύου.

Ιδανικό σενάριο για τους Κινέζους θα ήταν ο τρέχων διαγωνισμός να βγει άκαρπος και να προκηρυχθεί νέος με διαχωρισμό του εμπορικού με το επιβατικό έργο. Ωστόσο το ενδεχόμενο αυτό, τη συγκεκριμένη στιγμή δεν φαίνεται εφικτό καθώς οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, ένας από τους τρεις ενδιαφερόμενους που είχαν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά, εμμένουν στη διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Υπενθυμίζεται ότι μη δεσμευτική προσφορά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν καταθέσει οι:

• Κοινοπραξία (Open Joint Stock Company) μεταξύ της Ρωσικής κρατικής εταιρείας Russian Railways (Rossiyskie Zheleznye Dorogi - RZD) και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ AE Συμμετοχών, Ακινήτων, Κατασκευών (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)

• SNCF Participations SAS, θυγατρικής εταιρείας της κρατικής εταιρείας σιδηροδρόμων της Γαλλίας Societe Nationale des Chemins de Fer Francais (SNCF)

• S.C. Grup Feroviar Roman SA (GFR), ιδιωτικής σιδηροδρομικής εταιρείας της Ρουμανίας.

Οι Κινέζοι είχαν προσεγγίσει τους Γάλλους με σκοπό μια κοινή κάθοδο στον διαγωνισμό, ωστόσο οι Γάλλοι είχαν αρνηθεί. Πιθανό όμως είναι το σενάριο συμμετοχής των Κινέζων στο ρουμανικό σχήμα.

Οι επαφές

Το ενδιαφέρον των Κινέζων επιβεβαιώθηκε κατά τη διάρκεια συνάντησης που είχαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στελέχη της Cosco με τον υπουργό Οικονομικών, Γιάνη Βαρουφάκη.

Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της κινεζικής πρεσβείας, ο Ελληνας υπουργός άκουσε την κινεζική αντιπροσωπεία να εκφράζει με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο το ενδιαφέρον για διάφορα επενδυτικά projects στην Ελλάδα, δίνοντας μεταξύ άλλων έμφαση και στους ελληνικούς σιδηρόδρομους. Αυτό μάλιστα που τονίστηκε από την κινεζική πλευρά είναι ότι η επένδυση στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλληλοσυμπληρώνει τη δραστηριότητα της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, εξυπηρετώντας κατ΄ ουσίαν τον στρατηγικό σχεδιασμό για τη δημιουργία μιας εφοδιαστικής αλυσίδας που θα ενώνει την Ασία με την Ευρώπη.

Η κυβέρνηση

Η είσοδος ιδιωτών στον ΟΣΕ αποτελεί «μονόδρομο» και για τη νέα κυβέρνηση. Ο υπουργός Οικονομικών Γ. Βαρουφάκης δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν είμαστε δογματικοί. Η είσοδος ιδιωτών στον ΟΣΕ είναι απαραίτητη για να μπορέσει η Ελλάδα να πάει από τον 19ο στον 21ο αιώνα».

Ο κ. Βαρουφάκης και σε προηγούμενες δηλώσεις του έχει τονίσει ότι ο ΟΣΕ είναι ζημιογόνος και για τον λόγο αυτό θα τον πουλούσε και έναντι ενός ευρώ, αν δινόταν εγγυήσεις για έργα.

Οι προθέσεις τις κυβέρνησης για τον εν εξελίξει διαγωνισμό δεν έχουν ξεκαθαριστεί, ωστόσο η ολοκλήρωσή του αποτελεί δέσμευση προς την Ε.Ε., η οποία έχει δηλώσει ότι σε περίπτωση που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν ιδιωτικοποιηθεί θα γίνουν άμεσα απαιτητά πάνω από 850 εκατ. ευρώ που έχουν χαρακτηριστεί κρατικές χρηματοδοτήσεις.

Το εναλλακτικό σενάριο

Το ενδεχόμενο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να διεκδικήσει την επιδότηση των άγονων γραμμών που δεν έπαιρνε από το ελληνικό κράτος για πάνω από μία 15ετία και η οποία για τα επόμενα χρόνια έχει διαμορφωθεί στα 50 εκατ. ευρώ ανά έτος εξετάζεται από την κυβέρνηση.

Πρόκειται για μία πρόταση η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση που ο εν εξελίξει διαγωνισμός αποβεί άκαρπος και η Ε.Ε. κάνει απαιτητά τα 850 εκατ. ευρώ που έχει χαρακτηρίσει ως κοινοτικές χρηματοδοτήσεις στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΟΣΕ από το 1995 έως το 2011 δεν έπαιρνε επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές που εκτελούσε από το κράτος, αλλά υποχρεωνόταν να προχωρά σε δανειακές συμβάσεις με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.

Το συνολικό ποσό της επιδότησης που μπορεί να διεκδικήσει για τα 16 αυτά χρόνια αγγίζει τα 750 εκατ. ευρώ, ποσό που μπορεί να συμψηφιστεί με τα 850 εκατ. ευρώ που έχουν χαρακτηριστεί ως κρατικές χρηματοδοτήσεις δίνοντας μία δεύτερη ευκαιρία στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να συνεχίσει τη λειτουργία της.

Τι προβλέπει η προκήρυξη

Πιθανή είσοδο της Cosco ή οποιαδήποτε άλλης εταιρείας που ενδιαφέρεται να διεκδικήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε μία από τις υπάρχουσες τρεις κοινοπραξίες που έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον, ακόμα και με πλειοψηφικό ποσοστό μέχρι 66%, αφήνει η προκήρυξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της σιδηροδρομικής εταιρείας.

Σύμφωνα με το κείμενο της προκήρυξης τονίζεται ότι στην περίπτωση που Εκδήλωση Ενδιαφέροντος υποβάλλεται από κοινοπραξία, θα πρέπει να ορίζεται ως επικεφαλής ένας εκ των μελών της. Ο επικεφαλής θα πρέπει να συμμετέχει στη σύνθεση της κοινοπραξίας με ποσοστό τουλάχιστον 34% καθ' όλη τη διάρκεια της Διαγωνιστικής Διαδικασίας και να ελέγχει τη διαχείριση και λειτουργία της κοινοπραξίας.

Ωστόσο η σύνθεση της κοινοπραξίας μπορεί να τροποποιηθεί ως ακολούθως:

• Με την έξοδο των αρχικών μελών, ή

• Με την είσοδο νέων μελών (που ήταν τρίτα μέρη τα οποία δεν έλαβαν μέρος στην διαδικασία)

• Με εσωτερική ανακατανομή των ποσοστών συμμετοχής στην κοινοπραξία, ή

• Με τον ορισμό άλλου μέλους της κοινοπραξίας ως επικεφαλής της κοινοπραξίας.

Της Μαρίας Μόσχου
imerisia.gr