Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2015

Ποια είναι η Ansaldo και γιατί "θέλει" το μετρό Θεσσαλονίκης

Στην υποβολή ένστασης κατά της απόρριψης από την Αττικό Μετρό του αιτήματος διάλυσης που έχει υποβάλει η ανάδοχος κοινοπραξία (ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda) προχώρησε η τελευταία, σύμφωνα με πληροφορίες. Πρόκειται για κίνηση αναμενόμενη εκ μέρους του παραχωρησιούχου που παράλληλα δημιουργεί δύο...παράπλευρες συνέπειες.

Δίνει, δηλαδή, πολύτιμο χρόνο στην Αττικό Μετρό- που σε λιγότερο από δύο εβδομάδες αναμένεται να παραμείνει ακέφαλη πολιτικά (λόγω εκλογών)- καθώς εωσότου εξετάσουν τα αρμόδια όργανα την ένσταση εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν έως και δύο μήνες.

Η Ansaldo

Ταυτόχρονα, με την υποβολή ένστασης "κερδίζει" χρόνο η Ansaldo, η ιταλική εταιρεία που συμμετέχει στην κοινοπραξία και είναι η τελευταία που θα επιθυμούσε να ματαιωθεί η σύμβαση, χάνοντας το έργο 300 εκατ. ευρώ που αφορά την προμήθεια των συρμών και τον τεχνολογικό εξοπλισμό της γραμμής.

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι Ιταλοί της Ansaldo για εσωτερικούς λόγους όσο και εξαιτίας του μεγέθους του (υπο)έργου που έχουν αναλάβει να υλοποιήσουν για την «παγωμένη» βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης επιθυμούν πάση θυσία να παραμείνουν στο έργο.

Εξάλλου, το έργο που ανέλαβε το 2006 για το μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα μεγαλύτερα που έχει κερδίσει κατά τα τελευταία χρόνια, ενώ μέχρι το 2010 ανήκε (μαζί με αντίστοιχα έργα στην Κοπεγχάγη της Δανίας και την Μπρέσια της Ιταλίας στην «τριάδα» των big business στον τομέα των μεταφορών. Και παραμένει το μεγαλύτερο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο έργο μετρό, με το τελευταίο αντίστοιχο έργο που ανέλαβε για τη γραμμή 4 του Μιλάνο να είναι προϋπολογισμού 265 εκατ. ευρώ.

Η Ansaldo διαθέτει συνολικό ανεκτέλεστο 5,6 δισ. ευρώ από το οποίο 20% προέρχεται από την Ιταλία, και 24% από την υπόλοιπη Ευρώπη ποσοστό που θα μειωνόταν σημαντικά εάν η σύμβαση του μετρό Θεσσαλονίκης ματαιωνόταν.

Σε τεντωμένο σκοινί

Πάντως, το τοπίο στο έργο θα ξεκαθαρίσει μετά τις εκλογές, με την ματαίωση της αίτησης διάλυσης να αποτελεί, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, την επικρατέστερη «φόρμουλα» διαχείρισης της «κρίσης».

Χθες, ο τέως γενικός γραμματέας δημοσίων έργων Στράτος Σιμόπουλος ανέφερε ότι η πολιτεία θα πρέπει να εφαρμόσει το μοντέλο αυτοκινητοδρόμων, όπου το restart των έργων προήλθε ύστερα από συμφωνία του Δημοσίου με τον ανάδοχο. Η λύση αυτή φαίνεται να εξυπηρετεί όλες τις πλευρές.

Τον ανάδοχο που σήμερα δεν μπορεί να συνεχίσει τις κατασκευαστικές εργασίες, αφού, μεταξύ άλλων, το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι στον αέρα.

Το Δημόσιο που σε αντίθετη περίπτωση θα κληθεί να αναζητήσει παραχωρησιούχο μέσω νέου διεθνούς διαγωνισμού, διαδικασία που μπορεί να καθυστερήσει το έργο έως και δύο χρόνια. Και βέβαια την Ansaldo για την οποία το μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί «υπολογίσιμο» έργο, σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο, όλα θα εξαρτηθούν από το αποτέλεσμα των εκλογών της μεθεπόμενης Κυριακής.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Πηγή:www.capital.gr