Τρίτη 13 Ιανουαρίου 2015

ΕΡΓΟΣΕ: Έρχονται δημοπρατήσεις 600 εκατ. ευρώ το 2015

Έργα μικρότερου οικονομικού αντικειμένου σε σχέση με παλαιότερα, αλλά μεγάλης σημασίας για το σιδηρόδρομο θα δημοπρατηθούν μέσα στη χρονιά από την ΕΡΓΟΣΕ. Στον σχεδιασμό κυριαρχούν project ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.

Μεσαίου προϋπολογισμού, συνολικά της τάξης των 600 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά μεγάλης σημασίας είναι τα έργα υποδομής στον σιδηρόδρομο που πρόκειται να βγουν σε δημοπράτηση μέσα στη χρονιά που μόλις ξεκίνησε.

Τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, με τους πολύ μεγάλους προϋπολογισμούς, που έχουν ως στόχο την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα από την Πάτρα ως τα βόρεια σύνορα της χώρας, δημοπρατήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια και τα περισσότερα από αυτά βρίσκονται ήδη σε φάση κατασκευής, ενώ για κάποια από αυτά πλησιάζει η ώρα της ολοκλήρωσης.

Την προηγούμενη διετία η ΕΡΓΟΣΕ, η οποία είναι αρμόδια για τα σιδηροδρομικά έργα προχώρησε στην συμβασιοποίηση όλων των έργων στον βασικό κορμό του δικτύου, δηλαδή από Αθήνα εως Θεσσαλονίκη.

Ενδεικτικό είναι ότι στο συγκεκριμένο τμήμα δεν υπάρχει κανένα έργο για δημοπράτηση το επόμενο διάστημα και εκείνο που απομένει πλέον είναι η ολοκλήρωση των εργολαβιών που ήδη «τρέχουν» κάτι που αναμένεται να συμβεί τα επόμενα δύο χρόνια. Επίσης πολύ σημαντική ήταν το προηγούμενο διάστημα, σε επίπεδο δημοπρατήσεων, η πρόοδος στην γραμμή της Πάτρας, καθώς έργα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη σε όλο το μήκος της γραμμής από το Κιάτο έως την περιοχή του Ρίου.

Προκειμένου, όμως, να επιτευχθεί ο στόχος και η Ελλάδα να αποκτήσει ως το τέλος του 2017 ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο, εφάμιλλο των χωρών της Ευρώπης, που θα επιτρέψει την ανάπτυξη των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών θα πρέπει να προχωρήσουν μια σειρά από υπολειπόμενα έργα, τα οποία θα ολοκληρώσουν τον εκσυγχρονισμό του δικτύου.
Στρατηγική επιλογή η αναβάθμιση του σιδηρόδρομου στην Θράκη

Στις νέες δημοπρατήσεις που έρχονται μέσα στο 2015 το μεγαλύτερο έργο είναι αυτό που αφορά στηναναβάθμιση – σηματοδότηση – ηλεκτροκίνηση της γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο με παράκαμψη της πόλης της Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για την πρώτη φάση του έργου με προϋπολογισμό 200 εκατομμύρια ευρώ. Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής στην περιοχή της Θράκης αποτελεί στρατηγική επιλογή για τη χώρα μας.

Όπως εκτιμάται υπάρχει ενδιαφέρον για την ανάπτυξη τόσο των επιβατικών, όσο και των εμπορευματικών μεταφορών προς την πλευρά της Τουρκίας αλλά και της Βουλγαρίας. Οι πρώτες κινήσεις που έχουν γίνει από την πλευρά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την ανάπτυξη δραστηριότητας στην περιοχή είναι ενθαρρυντικές και αναμένεται να συνεχιστούν με περισσότερη ένταση μέσα στο 2015.

Στη γραμμή της Πάτρας πολύ σύντομα αναμένεται να προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου αναβάθμισης του τμήματος από τον Ψαθόπυργο ως το Ρίο, προϋπολογισμού 170 εκατομμυρίων ευρώ. Με το συγκεκριμένο έργο η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή θα φτάσει ως τις παρυφές της πόλης της Πάτρας και στην συνέχεια για την ολοκλήρωσή της θα απομένει η οριστική επιλογή για την διέλευση της μέσα από την πόλη προκειμένου να φτάσει ως το λιμάνι.

Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ υπό τον Κ. Σπηλιόπουλο, που αποχώρησε από την εταιρεία προκειμένου να είναι υποψήφιος στις εκλογές, είχε καταλήξει στην λύση της επίγειας διέλευσης μέσα από την πόλη με ορισμένα υπόγεια τμήματα. Η συγκεκριμένη λύση είναι σημαντικά φθηνότερη έναντι της πλήρους υπογειοποίησης, που είχε επιλεγεί αρχικώς, και για το λόγο αυτόν, υπό τις παρούσες συνθήκες, θεωρείται και μόνη ρεαλιστικά εφαρμόσιμη.

Στην πρωτεύουσα βρίσκεται σε διαδικασία δημοπράτησης το έργο ολοκλήρωσης της αναβάθμισης και ηλεκτροκίνησης του τμήματος Πειραιάς-Αθήνα με κόστος 22,7 εκατομμύρια ευρώ.

Τέλος προϋπολογισμό 92 εκατομμύρια ευρώ θα έχουν τα έργα που αφορούν στην εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο ανατολικής και δυτικής Θεσσαλίας και ειδικότερα στα τμήματα Λάρισας – Βόλου και Καλαμπάκας – Παλαιοφαρσάλου. Η ολοκλήρωση των δύο αυτών έργων υπολογίζεται ότι μπορεί να γίνει ως το 2017, εφόσον βέβαια οι δημοπρατήσεις προχωρήσουν άμεσα.

Μάρω Τσαντήλα
euro2dey