Τρίτη 6 Ιανουαρίου 2015

Με τη μέθοδο της προεπιλογής θα δημοπρατηθεί η γραμμή 4 του μετρό

Ο προϋπολογισμός πλησιάζεται το 1,3 δισ. ευρώ

Με τη μέθοδο της προεπιλογής θα δημοπρατηθεί το έργο της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας Άλσος Βεΐκου - Γουδή, προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, που αναρτήθηκε στη «Δι@ύγεια».
Ο υπουργός Υποδομών ενέκρινε γνωμοδότηση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων, η οποία δίνει -θεωρητικά- το «πράσινο φως» στην Αττικό Μετρό για να δημοπρατήσει την επέκταση των μητροπολιτικών σιδηρόδρομων ως δημόσιο έργο. Ωστόσο η χρηματοδότηση του έργου, το οποίο δεν είναι ακόμη μελετητικά πλήρες, δεν έχει εξασφαλιστεί.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, 500 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από το νέο ΕΣΠΑ και 800 εκατ. ευρώ από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία όμως, βάσει καταστατικού, δεν χρηματοδοτεί πάνω από το 50% του προϋπολογισμού επενδυτικών σχεδίων για υποδομές. Δηλαδή η θεωρητική συμβολή της θα μπορούσε να φτάσει τα 650 εκατ. ευρώ.
Αν αυτό το «κενό» των 150 εκατ. ευρώ καλυφθεί είτε από εθνικούς πόρους είτε από το νέο ΕΣΠΑ, τότε θεωρητικά η Αττικό Μετρό θα μπορούσε να προχωρήσει σε δημοπράτηση ούτως ώστε σε περίπου έναν χρόνο από σήμερα να έχει εξασφαλίσει και τυπικά την χρηματοδότηση και να έχει ωριμάσει πλήρως μελετητικά το έργο.
Επίσης, όπως παρατηρούν πηγές της αγοράς, η επιλογή του δημοσίου έργου καθιστά αμφίβολη την ένταξη της Γραμμής 4 του μετρό στο «πακέτο Γιούνκερ», καθώς η πρωτοβουλία της Κομισιόν προβλέπει τη μόχλευση ιδιωτικών πόρων για τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε υποδομές και δίκτυα στην Ευρώπη.
Πρόκειται για μία εξέλιξη που προκύπτει αναπόφευκτα από την στιγμή που το υπουργείο Υποδομών ανέκρουσε πρύμναν και ακύρωσε τον σχεδιασμό της Αττικό Μετρό για δημοπράτηση του έργου μέσω σύμβασης παραχώρησης με την συμμετοχή ιδιωτών.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, στο έργο περιλαμβάνεται η μελέτη και κατασκευή του Α' Τμήματος της Γραμμής Άλσος Βεΐκου - Γουδή, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού καθώς και η προμήθεια τροχαίου υλικού.
Επίσης στο αντικείμενο περιλαμβάνεται η κατασκευή νέου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) και νέου κτιρίου Συντήρησης και Επισκευών Συρμών στο αμαξοστάσιο Σεπολίων.
Το μήκος της γραμμής φτάνει τα 12,3 χλμ. και θα κατασκευαστούν 14 σταθμοί. «Απαιτείται ο συντονισμός περίπου 50 ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, γεγονός που καθιστά το έργο ιδιαίτερα πολύπλοκο και με αυξημένο βαθμό δυσκολίας» αναφέρεται στο κείμενο της απόφασης.
Μεταξύ άλλων περιλαμβανονται το σύστημα αερισμού σηράγγων, το σύστημα ισχύος έλξης, η σιδηροδρομική επιδομή του έργου, το σύστημα σηματοδότησης τύπου CBTC, το σύστημα συλλογής κομίστρου με έξυπνες κάρτες και η προμήθεια και θέση σε λειτουργία 14 συρμών χωρίς οδηγό, σε σταθμούς με πετάσματα - θύρες αποβαθρών.
Όπως αναφέρεται, καθώς θα πρέπει «να αντιμετωπισθούν ειδικές κατασκευαστικές δυσκολίες και ιδιορρυθμίες και ακόμη να εφαρμοσθούν άκρως εξειδικευμένα συστήματα, πολλά από τα οποία εφαρμόζονται για πρώτη φορά στη χώρα» και επειδή «το έργο είναι μεγάλης σπουδαιότητας», απαιτείται «να ανατεθεί σε ανάδοχο που θα διαθέτει τα εχέγγυα και τη δυνατότητα να φέρει το έργο εις πέρας ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο αποτέλεσμα όσο το δυνατόν πιο σύντομα οικονομικά και με τη μικρότερη όχληση».
Έτσι, ορίζεται το έργο να δημοπρατηθεί με τη μέθοδο της προεπιλογής, η οποία, σύμφωνα με τον νόμο, διεξάγεται ως εξής: Αρχικά εκδηλώνουν ενδιαφέρον συμμετοχής όλοι όσοι θεωρούν ότι διαθέτουν τα προσόντα που προδιαγράφονται στη διακήρυξη. Ακολουθεί προεπιλογή και πρόσκληση για συμμετοχή στην κυρίως δημοπρασία και επίδοση προσφοράς εκείνων που έχουν προεπιλεγεί.
Για την προεπιλογή δεν απαιτείται η κατάθεση εγγύησης αλλά η διακήρυξη αναφέρει την απαιτούμενη εγγύηση για τη συμμετοχή στο στάδιο υποβολής των προσφορών.
Εάν ισχύσουν τα συνήθη, οι ανάδοχοι θα πρέπει να προσκομίσουν εγγυτικές επιστολές αξίας περίπου 130 εκατ. ευρώ.

Αχελλέας Χεκίμογλου
ΤΟ ΒΗΜΑ