Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Κέντρο ανάπτυξης των συνδυασμένων μεταφορών

Μπορεί προς το παρόν οι συνδυασμένες μεταφορές στη Θεσσαλονίκη να αποτελούν ακόμη ζητούμενο για όσους εμπλέκονται στην αλυσίδα της μεταφοράς και διαμετακόμισης προϊόντων, όμως η πόλη απέκτησε έναν φορέα για τη μελέτη και την προώθησή τους.
Εκπρόσωποι του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου (ΑΠΘ), του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου (ΕΕΘ) και του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ) ανακοίνωσαν χθες την ίδρυση στη Θεσσαλονίκη του ελληνικού κέντρου ανάπτυξης της πολυτροπικότητας (δηλαδή της μεταφοράς εμπορευμάτων με τη χρήση τουλάχιστον δύο μέσων, π.χ. πλοίου και τρένου). Το κέντρο, που θα αρχίσει να λειτουργεί πιλοτικά, έχει στόχο την προώθηση των πολυτροπικών μεταφορών, αλλά και την παροχή έναντι τιμήματος πιστοποιημένων υπηρεσιών κατάρτισης και συμβουλευτικής υποστήριξης ιδιωτών. Η νέα δομή, που ιδρύθηκε στο πλαίσιο του έργου ADB (“Αδριατική - Δούναβης - Μαύρη Θάλασσα: πολυτροπική πλατφόρμα”) εδρεύει στις εγκαταστάσεις του ΕΕΘ και είναι ήδη στελεχωμένη. Τα παραπάνω ανακοινώθηκαν στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου από τον καθηγητή της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ Αριστοτέλη Νανιόπουλο, τον αντιπρόεδρο του ΕΕΘ Γιώργο Ηλιάδη και τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΘ Στέλιο Αγγελούδη.

ΜΕΤ’ ΕΜΠΟΔΙΩΝ

Μπορεί ο νεοσυσταθείς φορέας να έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο για τη μελλοντική προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών σε εθνικό επίπεδο, συμβάλλοντας στη χάραξη και την ανάπτυξη στρατηγικών, ωστόσο το παρόν είναι αρκετά διαφορετικό. Τα σχέδια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών στη γραμμή Αθήνας - Θεσσαλονίκης αλλά και λιμένα Θεσσαλονίκης - βαλκανικών χωρών δεν προχωρούν σε ικανοποιητικό βαθμό, ενώ σοβαρές ελλείψεις παρατηρούνται και στις αερομεταφορές εμπορευμάτων.
Ερωτηθείς σε ποιο στάδιο βρίσκεται η συνεργασία ΟΛΘ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την έναρξη τακτικών σιδηροδρομικών δρομολογίων από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προς συγκεκριμένες βαλκανικές πρωτεύουσες, ο κ. Αγγελούδης επισήμανε ότι “ο ΟΛΘ έχει κάνει τα πάντα και είναι έτοιμος να υποστηρίξει αυτές τις υπηρεσίες [...] αλλά πρέπει να υπάρξει αποτελεσματικός συγκερασμός απόψεων μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των ιδιωτικών επιχειρήσεων της περιοχής”. Διευκρίνισε ότι εκπρόσωποι της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρέθηκαν πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη και είχαν συναντήσεις με τοπικούς φορείς -διακινητές, forwarders και πράκτορες- οι οποίοι θα πρέπει να δείξουν μεγαλύτερη υποστήριξη για τις συνδυασμένες μεταφορές”.
Από την πλευρά του, ο Νίκος Σκαρλάτος, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος, σχολίασε ότι το λιμάνι και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης λειτουργούν σήμερα κυρίως ως σταθμοί μεταφόρτωσης και groupage (σ.σ. συγκέντρωσης μεμονωμένων δεμάτων με κοινή προέλευση / προορισμό, ώστε να επιτευχθούν ανταγωνιστικότερες τιμές και ότι θα απαιτούταν απευθείας γραμμές, για να λειτουργεί καλύτερα η αλυσίδα της διαμετακόμισης. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι προκειμένου μια παλέτα να φτάσει σήμερα από την Καβάλα στο Αζερμπαϊτζάν, πρέπει να κινηθεί οδικώς από την αφετηρία της προς το Καλοχώρι στη Θεσσαλονίκη, από εκεί να φτάσει στον Ασπρόπυργο Αττικής και από εκεί στα Σπάτα, πριν ανηφορίσει ξανά για το Μπακού. Για να γίνει αυτό χρειάζονται κατά μέσο όρο τέσσερις-πέντε ημέρες, όταν με ένα άλλο μοντέλο μεταφορών -και ιδίως με μια απευθείας πτήση από Θεσσαλονίκη προς Μπακού- οι χρόνοι θα ήταν πολύ ταχύτεροι. Κάτι αντίστοιχο κάνει η Turkish Airlines που μεταφέρει εμπορεύματα από τη Θεσσαλονίκη οδικώς στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, και από εκεί, μέσω του εκτεταμένου δικτύου της, αεροπορικώς στον τελικό προορισμό.
Σ.Χ.
"Μ"